Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettensamhet
Läst 4390 ggr
[Samx.x]
0

Behöver någon att prata med...

Hej, Jag är en snart 20 årig tjej som skulle behöva någon att prata med.

Jag har en ganska tung ryggsäck som jag inte kan bli av med på egen hand och jag behöver stöd och hjälp för det känns som att jag bara går runt och mår dåligt och att det aldrig kommer att lösa sig.

Jag har ingen kontakt med min familj och inga vänner och de jag är i kontakt med kan jag inte riktigt prata med för det känns som att de egentligen inte vill lyssna eller bryr sig.

Kort och gott, jag har ett förflutet som gör att jag har det svårt att leva ett normalt liv idag, det har påverkat mig som människa. Det är många saker jag känner att jag inte klarar av som en vanlig människa i min ålder borde göra. Allt jag gör får mig att känna mig patetisk och faktumet att jag inte kan göra någonting åt det gör det hela ännu värre.

Det känns som att jag behöver prata med någon, samtidigt kan jag inte det för det är enligt den sociala standarden förbjudet och negativt. Jag känner mig så svag, jag har problem som hänger kvar som jag inte kan ta itu med och jag lärde mig aldrig att hantera dem, allt jag lärde mig var att ta emot dem.

Jag ber om ursäkt för allt negativt. Om någon är intresserad så skriv gärna.

[PuffBuck]
0

Ett alternativ kan vara att du går till en ungdomsmottagning, en psykolog eller liknande? De är erfarna och har även tystnadsplikt, vilket du antagligen redan känner till? :)

[Samx.x]
0

Ja, jag har varit på ungdomsmottagningen och slutade gå dit av vissa skäl. Jag bor i en ganska så liten stad så det finns inte mycket mer att välja på. Jag har inte råd med en psykolog.

Jag vill helst ha hjälp på något sätt härifrån, som en vän, något att prata med eller något liknande.

[PuffBuck]
0

Finns det ingen möjlighet att du kan ta dig till en annan mottagning i en närliggande stad? Det kan vara väldigt stora skillnader beroende på område. Annars finns b.la tjejjouren som man kan mejla till, även anonymt vilket jag gjorde en period. Jag tyckte att det funkade bra!

Om jag känt att jag inte själv var så instabil skulle jag kunna vara den personen.. Lite synd, men jag vill inte förvärra någonting.

[cassie94]
1

Känner igen mig i en del du skriver om. Jag har lärt mig en del små saker som har börjat hjälpa mig och sen är det också att det kan hjälpa med att snacka som du säger. Men man ska hitta dom rätta personerna för det. Om du vill och behöver prata av eller vill höra lite vad jag gör för att arbeta med mig själv för ett bättre liv så är det bara att skriva ett mail här på iFokus på min sida. :) Hjälper ibland lite bättre om man snackar med folk som har varit i samma situation eller liknande än att gå till folk som har haft bra hela livet utan motstånd. För då kan man känna så där att dom inte vill lyssna och bryr sig inte eller förstår inte alls hur det är.

[Tuulikki]
2

Utifrån det jag kan tolka och se i texten du skrivit tycker jag att du ska söka professionell hjälp. En psykolog eller på annat sätt utbildad. Kanske försöka på ungdomsmottagningen igen och be om att få prata med någon annan? De är där för att hjälpa dig!

Behöver du bara skriva av dig och prata med någon så finns jag här, det är bara att skicka ett PM. Men eftersom jag bara gör detta av ren vilja och inte är utbildad alls så tror jag att du får bäst hjälp med de riktigt allvarliga sakerna hos någon som har detta som yrke.

Styrkekramar🌺

eirwen
0

Jag lyssnar och pratar gärna. Har ingen som helst utbildning men jag har många vänner som mår dåligt och jag själv har en hel del erfarenheter utav det. Det är bara att skicka ett PM till mig, är inne väldigt ofta så jag svarar ganska fort.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Mirinda
0

Var inte rädd!

Här kan du hitta andra att prata med, som vänner och bollplank. Men när du lägger fram dina problem på det sätt du gör låter det som om det är något som sitter riktigt djupt i dig. Kanske är det därför flera tycker att du ska söka professionell hjälp? Kanske är de rädda för att du ska ha för höga förväntningar på dem?

Börja försiktigt när du berättar! Det är ett ett sätt för dig att kolla om den andra personen står rycken. Kanske vågar du så småningom prata om det som är svårast? Det kan ta tid, men det är inget fel. Ge det den tid som behövs! Det viktigaste är att känna tillit till den man öppnar sig för.

Det är väldigt speciellt att skriva på en internetsajt. Allt du skriver i trådarna här kan ju läsas av vem som helst. Det är viktigt att tänka på. Så skriv ingenting här i tråden som du är rädd om. De som uppmanat dig att höra av dig med ett PM tänker säkert på just det.

Jag vet ju inte vad det är du gått igenom, som du bär på. Men du är medveten om att du behöver ta itu med hur det påverkar ditt liv idag; och det är en bra början. Du tycks dock ha nån sorts måttstock för vad du borde klara av och du kallar dig själv patetisk. Jag tror att du är alldeles för hård mot dig själv.

Det är definitivt inte fel att sträcka ut handen och söka stöd hos medmänniskor. Det är kanske det klokaste du gjort på länge.

Du kanske redan har fått kontakt med någon som du känner att du har förtroende för. Det är ju ett tag sen du startade tråden. Om du vill kan du ju skriva en rad här och säga om du vill ha kontakt.

Du har tagit ett första steg. Det brukar vara det svåraste. Därifrån och framåt tror jag att du kommer att finna en väg mot ett bättre liv. Jag gör dig gärna sällskap ett tag om du vill det.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

nlinds
0

säger som 6#  Jag lyssnar och pratar gärna. Tveka inte att höra av dig !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi