Vill börja om
Jag har en familj, och jag har några vänner, men jag känner mig så ensam! 😭 Jag kommer inte hitta några vänner efter gymnasiet. 😮 Jag har funderat på att flytta till ett annat land, bara börja om från början och så. Jag vill inte ha en stämpel på mig, att jag är på ett visst sätt. Jag vill förändras. Men jag är så osjälvständig och har några diagnoser som ställer till det för mig. Jag blir så förtvivlad. 😢
Jag var i Kroatien förra sommaren, och gillade det landet starkt. Men vad krävs av en för att lyckas flytta ensam till ett annat land?
Åh, jag förstår hur du känner dig.
Jag hade ungefär samma känsla, och även om det många gånger var fruktansvärt jobbigt att vara i ett annat land har jag aldrig ångrat att jag köpte den där enkla biljetten :)
Det underlättar såklart om man känner någon i det land man ska flytta till, speciellt om man inte behärskar språket. Men, ingenting är omöjligt. Om du lyckas ordna med jobb innan flytten hjälper det också en hel del, ofta kan man få hjälp där ifrån med vad man behöver ordna och hur man gör det.
Det enda jag egentligen var stenhård med var att ha pengar på kontot så att det skulle räcka till en biljett hem om allt skulle skita sig. Det var en enorm trygghet att veta att jag kan åka hem om jag vill. I övrigt krävs det en hel del "jävlar anamma" och mod, för det är tufft innan man har kommit in i sitt nya liv.
Är det bara Kroatien som lockar eller funderar du även på andra länder?
Kram!
#1: Tack för ditt svar, att du delade med dig.
Jag har försökt lära mig lite kroatiska och jag är mycket förtjust i det språket. England var min dröm i flera år, men nu har jag blandade känslor. Jag gillar det engelska språket, men jag känner att jag vill lära mig ett nytt språk som jag inte redan behärskar. Brasilien har jag också funderat på, men har dock hört att det är ett väldigt kriminellt land, och det känns inte så lockande. 🤔
Om jag fick drömma helt fritt skulle jag vilja starta ett katthem för hemlösa katter i Kroatien. När jag var i Kroatien såg jag massor av katter som verkade hemlösa eller förvildade. De var magra, skygga och vissa var dräktiga. Går det att uppfylla denna dröm?
Kram!
Ja, bästa sättet att lära sig ett nytt språk är väl att lära det sig i det land där det faktiskt talas :) Jag pluggade lite franska i Belgien och lärde mig mer på några veckor där än vad jag gjorde på ett år i skolan i Sverige :)
Att starta ett katthem kan nog vara svårt, men för den skull inte omöjligt. Dock kräver det nog en hel del pengar, kontakter och väldigt hårt arbete. Det finns ju dom som har lyckats med detta, bla en italiensk kvinna som vigt sitt liv åt att hjälpa hemlösa hundar, hon är en verklig inspirationskälla - Sara Turetta.
Kanske kolla upp om det finns katthem i Kroatien dit man kan få komma som volontär och på så vis skapa kontakter och lära dig mer om hur det funkar?
#3: Tack för tipsen. 🙂
Katthemmet får nog vänta. 😇
Får man flytta till ett annat land (exempelvis Kroatien) när man fyller 18 år? Finns det någon eller något som kan stoppa en?
Förlåt för mina frågor men jag är nyfiken. 🙂
Ingen fara, fråga på :)
Det finns normalt sett ingenting som hindrar dig att flytta när du fyllt 18, jag känner många som flyttade utomlands när de var 18. Kolla upp "regler" för det land du ska flytta till, man kan tex behöva registrera sig i landet om man ska få arbeta där, men det brukar arbetsgivare kunna hjälpa till med så att man vet hur man gör.
#5: OK. 🙂 Vad slags jobb kan man få som 18-åring i ett annat land?
Det beror nog på vilket land du väljer :)
På tex Irland är det många som fått jobb inom IT och callcenter, tex datorsupport. Annars brukar Au Pair vara populärt i många länder och ett bra första jobb i ett annat land då man kan få bra hjälp från sin värdfamilj, eller hästskötare om man är intresserad av hästar :)
#7: Jag vill inte gå klart gymnasiet i Sverige. Ska jag börja på ett gymnasium utomlands eller skippa gymnasiet? Kan man bli Au Pair om man inte har gått ut gymnasiet?
Du behöver sällan ha en gymnasieutbildning för att få jobb som Au Pair, men det är nog ändå bra att se till att ha en gymnasieutbildning i ryggen (jag hoppade av gymnasiet och ångrar mig som tusan då jag nu har flera års plugg och lån framför mig för att göra det jag vill).
Kolla med studievägledaren på skolan du går på nu om det kanske går att åka som utbytesstudent eller liknande?
Kikade lite på Arbetsförmedlingens sida nu, http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Lediga-jobb/Jobba-utomlands.html
Boka in tid hos både studievägledare på skolan och med handläggare på Arbetsfömedlingen vettja, för att få mer info om vilka möjligheter som finns :)
#10 Tackar! Mycket intressant hemsida.
Kroatien har väl möjligtvis många möjligheter inom turistindustrin också, och där krävs nog inte så mycket erfarenhet. Det finns inget som kan stoppa dig så länge du har behörighet för att jobba i landet. Jag vet inte riktigt hur det kommer se ut i Kroatien efter de går med i EU, troligtvis kommer de ha fri rörlighet in i landet men det är värt att kolla. En annan bra sak är att kolla hur du ska söka jobb i landet. På många ställen ska man gärna gå runt och lämna CV - så är det här i Spanien där jag bor - och då är det bra att ha lite pengar så du kan försörja dig själv ett tag. Annars är språkresor och utlandsstudier bra sätt att komma utomlands. Jag tyckte det var skönt att åka så eftersom man hamnar i en grupp redan från början. Att volontära är också väldigt kul och man får en chans att uppleva landet.
Det jag vill bara kasta in en sak, tänka på kulturen i landet. Vissa sociala koder som är tillåtna här är inte alltid tillåtna i andra länder, exempelvis kroatien där det finns många religösa åt det katolika hållet (min far är kroat). Så mitt tips är att inte kasta allt du har här i Sverige för o flytta, försök känna efter först, gör en rundtur till olika länder och se vart du trivs bäst! Det är bara ett tips, i slutändan är det du som bestämmer och du gör vad du vill med ditt liv. Som nån annan nämnde finns det många möjligheter för jobb inom turismens så det ska nog gå väl!