ensam men endå inte ensam...?
Måste bara skriva lite..
Jag har en lillebror som får allt utan att vara tacksam, han styr familjen! Helt seriöst han STYR familjen, han är 6år??? Han ignorerar både mamma och pappa, han respekterar ingen. Han bara går sin egen väg medans jag står där och får skäll bara för att jag inte tycker om att handla kläder och för andra helt konstiga orimliga saker! Det finns ingen kärlek i vår familj, vi bara ÄR random människor som råkar bo ihop(om man nu kan säga så) Mamma ska alltid ha rätt, hon pratar bara om sig själv och att allt hon råkar ut för är så hemskt men när jag säger att jag mår dåligt får jag ett "oj", bara ett oj.. Jag försöker hjälpa mamma, försöker sprida kärlek, försöker uppföra mig. Men jag jag måste vara som min mamma vill att jag ska vara, göra som hon vill, tycka som hon tycker för att hon ska bry sig. Hon påstår alltid att hon har rätt och att jag inte vet för att jag är yngre! Jag är rädd, helt seriöst rädd. Jag älskar min mamma, jag skulle gå under om hon dött eller lämnat mig. Men jag kan inte känna för henne fullt ut när jag inte får någon kärlek av henne. Jag har ingen säker plats att landa på. Jag behöver någon, jag vet inte vad jag ska göra. Jag kämpar varje dag. Min depression går upp och ner. Innan var jag asdeprimerad, inget var kul osv. Sen fick jag min ponny, då började något växa. Det var glädje, det var trygghet! Jag och Hugo(ponnyn) har haft en väldigt tuff tid i början då jag inte var psykiskt redo egentligen att ha en ponny vilket inte jag tänkte på då. Men det var asjobbigt för mig men samtidigt väldigt nyttigt! Jag lärde mig saker som jag inte ens visste att jag någonsin skulle förstå. Tack vare Hugo är jag en gladare person, ser saker mera positivt men människor omkring mig får mig att dö innombords. Samtidigt som Hugo får mig att växa. Men gräs som ständigt blir nedbetat har svårt för att växa och till slut växer det inte längre tills man flyttar djuren till en ny hage, då kan gräset åter växa sig starkt och högt även om det tar längre tid..
Jag känner mig inte trygg, jag påverkas enormt mycket av hur andra folk känner. Jag vet att detta kanske låter knäppt men jag känner att min uppgift är att sprida glädje i min familj, kanske är detta en prövning som jag utsatts för… Visserligen så är hela livet en prövning för alla! Jag har försökt hjälpa min mamma med att uppfostra min lillebror för jag märker att hon klarar inte av det! Men hon inser inte att jag bara vill hjälpa henne. I hennes ögon försöker jag bara ta över … Hon lyssnar inte på mig, min styvpappa skyddar ju min lillebror då han är hans riktiga barn. Jag sitter mest på mitt rum för jag känner mig inte trygg i resten av huset. Inte när resten av familjen är hemma. När vi bråkar är det alltid mamma som vinner, jag har inget att säga till om även om jag har rätt. Jag har inte alltid rätt det vet jag!
Jag vill även skriva att det finns stunder när det känns riktigt bra! Däremot så är det mest när min lillebror eller hans pappa inte är hemma. Men jag tror att min mamma påverkas väldigt mycket av folk omkring henne precis som jag. Därför tycker jag om när vi är själva. Jag vet även att hon nog är ganska osäker om hur hon ska uppfostra mig eller beté sig osv mot mig men jag tycker endå inte att det är någon ursäkt för att inte försöka! Hon vill att jag ska säga hur jag känner men hur kan jag göra det när hon inte lyssnar men samtidigt kräver och blir arg för att jag inte berättar det jag känner.. Hade hon lyssnat, gett det tid och behandlat mig på ett bra sett och gett mig respekt då kanske jag hade varit redo att berätta och hon hade kanske varit redo att lyssna. Men hon är inte det och det förstår hon inte..
Jag tycker heller inte om hennes kompis som bara håller på med mig hela tiden. Jag höll på att bli knäckt när hon bodde hos oss.. Hon påstod att hon hjälpte mamma att uppfostra mig för jag ansågs olydig och uppkäftig. Jag hade ingen att gå till. Jag hade vänner men jag kände ingen tröst från dom. Det kändes nästan som att hon ville ha bort mig från min familj. Såfort jag ifrågasatte något hon tyckte eller gjorde i vårt hus eller överhuvudtaget så var jag dum i huvudet osv. Jag hatar ingen och ogillar starkt väldigt få människor. Men denna människa kan jag inte förstå mig på, jag kan inte tycka om henne. Hon är en Diktator!!! Jag låtsas tycka om henne för att jag är rädd.
Jag hade kunnat skriva väldigt långa texter om detta men det känner jag inte för och det är inte nödvändigt. Egentligen är det inte nödvändigt att skriva detta överhuvudtaget men jag har ingen att prata med, ingen som värkar bry sig och eftersom att många här kanske förstår och har samma problem som jag. Jag är inte ute efter att jag har dte värst och att ingen har det lika dåligt som jag. Det finns alltid någon som har det sämre!
Allt det du berättat för oss på Ensamhet nu, har du suttit dig ner och berättat det för dina föräldrar, och försökt få dem att förstå exakt hur du känner?
Oj jag avundas dig verkligen inte.
Om det är något du ska försöka förmedla till din mamma så är det att du bara vill hjälpa. Fråga henne vad du kan göra för henne. För hon verkar inte alls ha förstått att du vill väl.
Men jag har själv växt upp i en väldigt jobbig miljö och en sak kan jag lova dig. När man bor hemma känns det som den enda verklighet som existerar men om några år kan du flytta hemifrån och då kommer allt att bli så mycket lättare. När man får lite distans från varandra så blir relationen mindre ansträngd. Så det kommer inte att vara så här för alltid, kom ihåg det. Och även om det låter som en väldigt jobbig situation så verkar du som en insiktsfull och starkt tjej så jag tror att du kan ta dig igenom det här.
Har du någon pappa?
#1 Jag har försökt men hon lyssnar inte. Hon värkar inte bry sig särskillt mycket heller.. Men jag vet inte.
#2 Jo, jag ska börja på gymnasiet till hösten och antagligen bo där. Ska bli ganska skönt. Jag älskar värkligen min mamma! Men det känns så konstigt att ge kärlek utan att få tillbaka. Självklart så kan jag få kärlek av mamma! Det finns stunder där jag känner att jag får det, men hon är så ego. Jag kan inte diskutera med henne för hon vill alltid ha rätt, därför har jag börjat att bara ignorera henne. Men hon förstår ju inte! Hon förväntar sig att jag ska berätta allt för henne men hon lyssnar ju inte när jag väl försöker!
Ja, jag har en pappa. Men jag träffar inte honom. Han bryr sig bara om sitt knark typ… Dessutom kan han inte hålla relationer(om det nu heter så) pågrund av knarket. Jag har gett honom många chanser, nu bryr jag mig inte längre.
#1 Oj! Vad jobbigt! Jag lider verkligen med dig och hoppas innerligt att det löser sig på något sätt. Finns det någon som du kan prata med?
Ha en trevlig dag!
#4 Jadu, livet hade visserligen kunnat vara värre. Men försöker ständigt komma på något som jag kan göra för att förbättra saker och ting =) Önskar bara att mamma också hade kunnat försöka, men aa. Kanske inte kan kräva det av henne men jag vet inte. Jag pratade innan med skolkuratorn men hon kallade alldrig mig när hon sa att hon skulle göra det så jag brydde mig inte om att gå dit
#5 Okej, vad synd. :/
Ha en trevlig dag!
Hej Julianhugo!
Hur har du det?
Det du berättade låter riktigt jobbigt. Det låter som det är mer än en tillfällig konflikt mellan dig och din mamma; något ni fastnat i.
Du och din mamma skulle nog behöva ha tid för er själva. Jag får för mig att din mamma känner sig väldigt osäker ibland. Vet ju inte om det kan stämma. Men om hon inte ser dina behov av att känna dig trygg och älskad, så kan det vara något som skymmer sikten för henne.
Jag undrar hur gammal du är?
Jag undrar också om du har fler syskon än 6-åringen du berättar om?
Har du någon annan vuxen; mor- eller farföräldrar eller kanske en lärare som du gillar och känner dig trygg med?
Din pappa kan du förstås inte räkna med om han använder droger och du inte haft hans stöd förut.
Det kanske är så att din mamma behöver få hjälp att se sig själv "i spegeln" som mamma. Det brukar kunna funka om det är någon som känner dig och henne lite grann. Ibland kan en utomstående se mycket mer tydligt än någon inom familjen.
Du har rätt till trygghet och att bli sedd som den du är.
Det är inte din skyldighet att förstå din mamma.
Det är hennes skyldighet att se till dina behov och göra sitt allra bästa för att förstå dig.
Det du kan bidra med är att fortsätta vara öppen med vad du känner, men försök att hitta någon utanför er kärnfamilj att ty dig lite till! Allt behöver du inte berätta för någon - i alla fall inte på en gång. Men kanske blir det bättre om du och din mamma har vapenvila ett tag?
Det borde vara hon som tar ansvaret för att er konflikt blir löst, men det lät inte då när du skrev i a f, som om hon just då var kapabel att ta det ansvaret och vara vuxen i den situation ni två hamnat i.
Skriv gärna och berätta hur det har gått sen du var i denna tråd sist.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Jag är 16 och jag har inga andra syskon.
Hon är väldigt osäker, jag är inte 100 på om hon värkligen var redo att ta det ansvaret att få ett barn vid 17års ålder. Jag har funderat mycket på det och funderat lite på varför hon beter sig som hon gör och vad jag kan se är iallafall osäkerhet.
Jag skulle vilja tillbringa mer tid med henne själv