Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikett: ensamhet
Läst 1390 ggr
[MohammadElharthy]
0

hur kan jag bli social

någon tips tack..

[T-Johan]
3

Jo det finns flera sätt att uttryck det. I botten har det att göra med hur Du ser på andra människor och dig själv. "Ser" du inga andra människor är det svårt. När man väl "ser" andra människor måste man ha en "önskan" att till- godose deras "behov". De här lät akademiskt, teoretisk och abstrakt. Ett enkelt exempel. Om du går in i en mataffär och "ser" kanske någon som rycker och sliter i kundvagnarna som har fastnat. Vad gör du? Är du social, drar du ut en kundvagn och säger; "varsågod ta denna". Vi kan utveckla detta ämne mycket mer. Men vi börjar här.

Pelle Långlös
2

Om du sitter med en grupp, tex på jobbet när det är lunch eller i skolan så våga prata och diskutera med de andra. Det gäller bara att våga öppna upp sig för andra. Man behöver ju inte berätta om sitt liv men var med i det som diskuteras. I början kanske du inte får så mycket gehör men med tiden så kommer du att vara en i gänget. Våga tro på dig själv.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Roamer
1

Det tar tid att bli socialt kompetent. Det måste du acceptera. Jag vågade knappt öppna munnen i min tidiga tonår när det var mer än 2 personer i närheten, och nu ett par decennium senare och ser tillbaka på livet så har jag jobbat som lärare där jag stod framför skockar av folk och pratat. Det tog lång tid och många jobbiga stunder för att ta sig dit. 

Börja enkelt och ta det därifrån. Sätt upp ett mål som du ska uppnå varje dag. Varje dag ska du se 10 okända personer i ögonen och le. När du känner att du vågar göra det så säger du hej till 10 personer per dag, och sedan ett kortare samtal osv. Ju mer du tränar desto mer får du ut av det. Det spelar ingen roll om de bara tittar konstigt på dig för att du säger hej eller liknande för den känslan måste du bara undantränga, utan det viktiga är att du tar dig mod. Förr eller senare kommer du kunna göra det på ett naturligt sätt och då faller bitarna på plats. Oavsett vad som händer ska du inte känna misslyckande utan var stolt över att du tog steget och fokusera på den bra känslan över dina försök. För att våga prata sen är det lämpligt att välja ut tre områden som du kan prata om, nått du brinner för eller gillar. Att fråga andra saker som är neutrala är alltid en början, såsom deras favoritresmål, maträtter eller musiksmak. Går alltid att spinna vidare därifrån.