Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettpositivt-negativt
Läst 2197 ggr
Pelle Långlös
10

En glasburk

Läste en smart grej på Tumblr igår som jag tänkte testa. Man tar fram en tom glasburk i januari och sedan fyller man den med lappar på bra saker som ni gjort. Sen på nyårsafton så tar ni fram burken och läser på alla lapparna på alla dessa bra saker som du gjort under ett år och inser att du faktiskt haft ett bra liv fast det inte känts så. :-) Jag skall göra det, skall ni?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

indra-bus
0

Vilken bra ide. De skall jag oxå göra..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Pelle Långlös
0

Toppen då är jag inte ensam om detta. :-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

indra-bus
0

Man skulle kunna ta fran den under året oxå om man är deppig, för man gör ju en massa bra saker som man inte tänker på.

När allt är nattsvart är de inte lätt att se något positivt. O då har man ju de där svart på vitt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Pelle Långlös
0

Ja det kan man göra. :-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[T-Johan]
1

Men Ylva…….tänk om man inte anser sig gjort något bra. Ingen lapp i burken, då blir man ju helknäckt.

Pelle Långlös
0

Kan vara något litet, behöver inte vara några stora grejer. Man bestämmer själv vad som skall finnas i denna glasburk. Kan vara att man städat och känts sig extra stolt att man faktiskt lyckats med det. Som ett exempel. :-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[T-Johan]
0

Men då ska du nog kolla i burken minst en gång i veckan. Så himla värdelös är du inte att det skulle ta ett år för att fylla burken. Men jag fatta tanken, alla gör bra saker men man själv ser det inte. Då är burken suverän. Det är bara att kolla och bli påmind. Få se om jag hittar en burk som är snygg eller som påminner en om något trevligt.

Monsva
0

Idén är bra men för mig låter det lite knöligt mad alla lappar. Tror jag istället tar en almenacka och sätter på väggen och i den skriver jag alla bra saker jag gör. Då ser jag den ofta och blir påmind om det "braiga" jag har gjort.

[T-Johan]
0

Ja då är steget inte långt ifrån att på kalendern klistra fast en lite "guldstjärna" för varje bra grej man gjort. Och då spelar det ingen roll var det är, bara man själv är nöjd. Fast då vet man inte var det var som gjorde att man fick stjänan för. Glasburken är nog inte så dumm när det kommer till kritan.

signemo
0

Jösses. Kanonide . Man kan ju skriva var man vill,

Var rädda om varandra

Pelle Långlös
0

Tanken är ju att man skall lägga upp alla lappar vid nyåret och se hur många man skrivit. Skriver man i en kalender så måste man ju bläddra i den för att se vad man gjort. ;-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Monsva
0

Jag tror i alla fall att kalendern passar mig bästFlört. Men det gör ju inget om vi alla gör på vårt eget sätt! Sitter nu och funderar på vad jag gjort för bra idag…, kommer inte på någotGråter

Tarotstollan
0

Bra idé. Kyss

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[T-Johan]
1

#11 Jag tänker i alla fall "tjuvtitta" i min burk lite då och då. Hoppas man får "glada", "trevliga" minnen i sinnet. Det behövs, i den grå vardagen.

PiganX
0

Tack för idén!

XxKimxX
0

Vilket fint råd!  Glad Det är ju så lätt att man glömmer

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Wide Awake Dreamer
0

Bra idè…som jag tyvärr skulle glömma redan efter någon vecka…Tungan ute

Brukar faktiskt vara rätt bra på att komma ihåg positiva saker, men visst skulle man behöva något sätt att påminna sig om bra saker man gjort ibland.

[T-Johan]
0

"Brukar faktiskt vara rätt bra på att komma ihåg positiva saker,……."

Det är en styrka!     En stor tillgång i livet!

[Betleguise]
2

Känns som en kanonidé. Fast, jag som är datornörd lär väl skriva en "massa lappar" i ett dokument istället.

Men, funderar på hur jag ska använda idén med mina elever. Inte alltid fel att uppmuntra. Många gånger vid rättning eller liknande säger man oftast "Fundera kring", Tänk på att", "Till nästa gång" och även om man har positiva saker med också väger det inte alltid upp. Många elever behöver desstom positiv uppmuntran så kanske kan vara en idé fast i lite annan form.