Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikett: ensamhet
Läst 2126 ggr
Jina.
0

Ni som sover ensam ibland

Hej.

Jag undrar hur ni klarar er??

Jag får ångest när jag bara tänker tanken och dock ska jag sova ensam from nästa år i många nätter.

Hur ska jag klara mig?

Har förvisserligen en dotter, så jag är inte helt ensam, men ångesten kommer så fort hon har somnat.

Vad ska jag göra för att slippa ångesten?

Tacksam för svar!

Kram

www.mediumjina.se

Geru
1

Jag sover alltid ensam. Jag vet inte, jag brukar inte uppleva ångest, utan möjligen saknad. Men man vänjer sig, och en säng är väldigt varm och skön ändå :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jina.
0

Tack för ditt svar. Så man vänjer sig helt enkelt? Hoppas det går fort. Vill inte få ångest.

www.mediumjina.se

Geru
0

#2 Inte helt enkelt. Beror på vem man är som person skulle jag tro.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

VilmaKristina
0

För mer än ett år sedan kunde jag inte sova om familjen somnat före mig. Tyckte det var obehagligt men insåg att det är värt att lägga sig ännu lite tidigare än vad man brukar göra för att somna före resten av huset. Nu har jag ju oftast en katt bredvid i min säng men förut räckte inte det heller.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

[T-Johan]
0

Nä ångest och oro är ett……. Jag fick en harmlös medicin som som fick hjärnan att "varva ner". Numera undviker jag notorisk all som skulle kunna trigga ångest och oro. Men tyvärr räcker det inte alltid och då är det bara medicin som gäller.

Jina.
0

Jag är tacksam för era svar.

Vet verkligen inte vad jag ska göra om jag får ångest. Men jag har ju atarax och en till som lugnar ner mig, men vill ju helst undviker att ta massa med tabletter hit och dit.

www.mediumjina.se

[T-Johan]
0

"Axarna" (slang för Atarax) är bra. Så länge du klarar dig med axar är det ingen fara med på taket. Värre är om du tvingas plocka i dig "starkare grunkor". När jag har det extra jobbigt smäller jag i mig 50-75 mg axar. Då sover jag 12 timmar i sträck. Och det behövs mycket sömn.

Geru
0

Atarax blir jag riktigt såsig av :P

Det finns andra sätt att hantera ångest på.

-Stephen Hawking

[T-Johan]
0

Ja vist gör det de! De har skrivits hyllmetet i ämnet och varje nyexaminerad i psyk-svängen skriver en uppsats. Axarna varvar ner hjärnan, får kroppen att slappna av. Då är det inte så konstigt att man känner sig "såsig". Bland alla andra metoder mot ångest och oro så har axarna sin givna plats. Har du några förslag på metoder mot ångest och oro, som kompletterar axarna? Berätta då för oss.

[wizzyaw]
0

Sover alltid ensam och har mardömmar men brukar ha min nalle brevid mig och då vågar jag sova. Skaffa en nalle är det enda tips jag har :P Man blir aldrig för gammal för nallar ^^

Jessicahagstrom94
0

förut kunde jag inte sova om inte någon annan var vaken i lägenheten så jag gick alltid och la mig innan tex min mamma la sig, men nu för tiden är jag i säng efter min mamma och det går bra. man vänjer sig så småningom vid omväxlingen.

sover bäst själv i sängen dessutom, sover sämre de få gånger jag sover med pojkvännen.. däremot går det utmärkt med en katt i sängen! finns inget mysigare :)

mitt enda tips är att försöka och försöka ännu mer.

Jina.
0

Tack för era svar.

Jag har en nalle och en katt de kanske kommer att hjälpa mig då Glad

Man kan ju alltid hoppas.

www.mediumjina.se

PiganX
0

Jag klarar inte av att sova helt ensam, så jag sover ju med mina hundar. Annars skulle både rädslan och ångesten ta över totalt. Så har tyvärr inga tips för att sova ensam. Undvik att se filmer som kan framkalla ångest, läs en bra bok eller så innan du ska sova så att du tänker på annat, och direkt du känner dig trött försöker du somna.

Du hade väl skaffat en kisse, Jina? Har för mig att hon hette Bella. Vill inte hon sova med dig?

Jina.
0

Ja Felicia jag har en kisse som heter Bella Glad

Hon får så gärna sova hos mig, hoppas bara att det hjälper nåt.

Ska även försöka att läsa en bok, tack för tipset.

www.mediumjina.se

PiganX
0

Hur går det med henne förresten? Ja jag hoppas också att det hjälper, djur som gillar att mysa brukar kunna dämpa känslan av ensamhet, och därmed också ångesten. Och att läsa en bra bok kan få en att tänka på annat, om än "bara" för en liten stund.

Ta hand om dig!

Jina.
0

Tack!

Det går bra med henne Glad

Men hon är väldigt blyg och rädd för främmande, men det kanske är normalt!?

Ta hand om dig också!

www.mediumjina.se

PiganX
0

Skönt att det går bra. Glad Har faktiskt inte så stor koll på hur katter fungerar, men jag kan tänka mig att det är som med hundar - alla är de olika. Om du är oroad kan du alltid kika in på Katter iFokus och kolla! Kanske går att träna bort, som med hundar?

LinaLj
0

Jag tyckte det var lite knepigt att sova själv efter det att det tot slut mellan mig och mitt ex. Jag hade inte direkt ångest men det kändes tomt och jag kunde ligga och vrida och vända mig i timmar.

Sedan påpekade en vän till mig hur skönt det var att sova själv. Man fick hela sängen att bre ut sig i, ingen som snor ens täcke eller kudde, ingen som knuffar till en på natten, ingen som klagar över att katten ligger i sängen, helt enkelt lungt och skönt.

Jag försökte fokusera på de fördelarna och det funkade för mig, nu tycker jag istället det är lite jobbigt när jag inte är ensam…

Däremot tycker jag det direkt är obehagligt att sova när katten är på visit hos min mamma ibland. Då har jag ingen att skylla alla knarrningar och andra ljud som gamla hus ger ifrån sig på. Då kan jag verkligen ligga och fantisera ihop konstigheter. Men då brukar ajg ta och gå ett varv i huset ochg kolla så att dörren är låst och fönstren är haspade. Sedan tar jag mig en kopp kamomill te med mjölk och sedan brukar det gå bättre att somna.