Hur hittar man en vän?
Jag har ingen vän. Jag vet inte var jag ska hitta en sådan heller. Det är "ytligt bekanta" som jag känner men ingen vän.
Jag är 27 år
I skolan blev jag hårt mobbad. Killarna slogs och sparkades. Tjejerna fnissade, frös ut mig, rev sönder mina böcker mm.
Men det var inte det den här tråden skulle handla om. Jag har kommit över mobbingen. Jag ville bara förklara varför jag inte hållit kontakten med någon från skolan.
Idag har jag en fast tjänst 75% på ett ställe och det är helt ok arbetskamrater. De är alla kvinnor och de är alla betydligt äldre än jag. 50+ Vi pratar väder och vind och saker som rör jobbet.
Men inte umgås vi privat. Nej sedan har de sina män och barn som snart är utflugna att umgås med.
Medans sitter jag ensam i min lägenhet. Att jag är singel det gör mig inget. Jag saknar ingen att leva ihop med. Jag saknar bara någon att prata bort en stund med, någon att ta en fika med på stan, nån att hitta på roliga saker med. Så som vänner gör. Sånt som många tar för givet. För många har ju någon vän de hållit ihop med sedan barnsben.
Jag har köpt ett gymkort och börjat träna 2-3 gånger i veckan. Ja, det är inget nyligt, det har gått nästan ett år nu sedan jag började med det. Det enda som hänt är att jag fått bättre kondition, tappat några kilon och fått lite mer muskler. Men syftet för mig var att lära känna någon/några bättre, för att kanske börja umgås, och göra de saker jag skrev tidigare.
Men nej, samma där som på jobbet, prata väder och vind, men de är där för att träna, de vill inte gå på bio med mig eller göra något annat än att växla några ord då vi ändå råkar mötas på gymmet. Och ja, jag har försökt, men det blir fiasko. När jag försöker föreslå att hitta på något med tjejer så har det mumlats tillbaka något om "fullspäckat schema" och "har inte tid" sedan har de undvikit ögonkontakt eller bytt träningstider. (Förmodligen trodde de att jag var lesbisk.)
En kille som jag tyckte jag fick lite bättre kontakt med för ett tag sen missförstod också då jag föreslog att vi skulle följas på en konsert. "Jag har faktiskt flickvän" Jag förklarade genast att jag inte var intresserad av honom på det sättet men han blev väldigt avvisande efter den dagen ändå.
Ibland har jag gått ut på krogen. Ensam förstås. Med vem annars? Där är det killar som tar kontakt med mig. Som söker sex. Inte hittar jag några vänner där.
Det känns verkligen som att många redan har sina fasta vänrelationer och är nöjda med dem. De är inte ute efter att lära känna och ta in nya människor i sina liv för att börja umgås med.
Jag har tyvärr inte råd att engagera mig i andra kurser eller intresseorganisationer.
Jag har inga syskon, så det är mina föräldrar som är mina närmaste och de är ju inga ungdomar längre.
Det känns tråkigt om livet alltid ska vara så här. För jag ser ingen antydan till förändring. Det är så tråkigt att göra allting ensam
Hur gör man?
Förlåt att det blev ett långt inlägg.
Hej Marie.
Läste ditt meddelande här. Ja det är verkligen svårt det här med vänner. Vet inte heller riktigt hur man gör för att träffa nya vänner. Men det är ju asbra du skriver här och på andra ställen på nätet.
De vänner jag har har jag träffat via nätet och via arbetsförmedlingen. 2st träffa jag i en grupp som arbetsförmedlingen hade för arbetslösa ungdomar. Och en ny vän började jag prata med på msn. Har du msn? Kanske kan du börja prata med nån där. Och lära känna där och sen träffa henne eller honom?
Fruktansvärt du blivit mobbad. Det måste varit ett helvete. Stark du är som tog dig igenom det. Det är stort.
Var i landet bor du typ? Du kanske kan träffa nån ny vän här eller via nån annan iFokus sajt?
Vad är du intresserad av här i livet? Vad tycker du om att prata om och så?
Må så gott.
Med Vänlig Hälsning från Lisa :)
Låter inte alls kul, den sitsen du är i. Och jag tycker det är synd att människor inte kan öppna sig lite mer för varandra. Här finns några tips på hur man kan skaffa vänner.
- Har du djur? Isåfall kan du gå kurser med den/dom, promenera i natur etc och på så vis möta nya människor.
- På flera sidor på iFokus kan man skriva om man söker vänner, exempelvis här, eller på Relationer iFokus. Och sen kan man ju hitta trevliga människor man kanske vill börja umgås med på andra sajter också.
Kramar!
Jättetråkigt allt som hänt dig.
Jag kan förstå att det inte är så lätt att hitta en vän "bara sådär", jag har inte så många tips att komma med, men Felicia ovan gav dig bra förslag!
Hoppas att du finner en vän till slut!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Hej igen och tack
#1 Jag har inte msn men det är ju enkelt att skaffa det. Men jag har inte sett vitsen med det då jag ju inte har en enda person att lägga till där. Annars skulle jag såklart gärna kunna börja den vägen.
#2 Jag älskar djur, skulle väldigt gärna skaffa hund men det är tyvärr för dyrt. Mina sista kronor gick verkligen åt till träningskortet (underbetald uska som jag är)
Jag är alldeles ny här på iFokus (gick med för 2 dagar sen) så jag känner ju verkligen ingen här och det känns inte direkt naturligt att bara börja skriva till någon vem som helst då jag inte vet något om någon här. Om den ens är intresserad av att få fler vänner. Tycker som sagt att det verkar som folk redan har ganska fullt upp med sina befintliga vänner att umgås med.
Men jag gick med här i Ensamhet.ifokus för jag tänker att det kanske finns fler ensamma här?
Det skulle bara vara trevligt att ha nån att träffa ibland för en fika, surra bort en stund, ta en promenad i skogen med, gå på bio, ja rätt enkla vanliga saker. Som jag alltid gjort ensam.
Ibland har jag tänkt att det säkert är lättare att träffa en partner. Rätt många killar stöter på mig på krogen. Men när de får veta att jag inte söker en sexuell relation men att jag gärna vill vara vänner så backar de.
För övrigt bor jag i Gävle
#4 Du får väl börja spara pengar, till en katt eller hund eller annat djur, om du vill ha ett. Det räcker med en liten slant i månaden för att det ska räcka. Efter 1-2 år har du råd.
Då hinner du samtidigt tänka över ditt beslut också.
Jaha, du är helt ny! Ja, då blir det ju lite jobbigare. Men det tar faktiskt inte så länge innan man kommer in i gemenskapen, så att säga. Efter någon månad börjar man lära känna de flesta som är mest aktiva, även om man bara iakttar diskussioner.
Ja, här på Ensamhet finns det absolut fler ensamma! Du är inte ensam, med att vara ensam iallafall. Men det jag menade var att det på Relationer iFokus finns en tråd nålad längst upp till vänster i menyn, där alla som söker vänner skriver. 
Ja, jag förstår det. Det är skönt att ha någon att göra vardagliga saker med, och prata om lite allt möjligt med.
Ja, krogen kanske inte är bästa stället om man letar vänner. De flesta där söker ju sällskap för natten. Kan vara både positivt och negativt, i ditt fall negativt eftersom du vill ha mer än så. Du söker ju en vän.

Gävle är ju ingen liten stad, så då har du mycket folk att "träna" på och det är ju bara bra
Själv har jag haft problem med ensamhet fram tills jag var 24 år ca och bor i en mindre stad, jag vågade knappt prata med folk ens, men fick till slut ett par goda vänner och jag är alltid "på jakt" efter nya eller rättare sagt fler sedan dess 
De tips jag kanske kan ge, som har funkat för mig, är att köra på och verkligen bara prata "väder och vind" med människor (jättebra att du ens kommer så långt, jag hade problem med det tom!!) och var inte krävande på något sätt - se det hela väldigt långsiktigt! Jag skulle inte förestlå någon träff utanför tex gymet eller jobbet med någon utan bara prata om väder och vind med folk, däremot skulle jag komma ihåg vad de pratat om och om de säger tex att de har gått på hundpromenad nyss (tex) skulle jag fråga vilken ras det är på hunden och hur gammal den är osv… människor vill gärna prata om sig själva och sitt liv
men var också beredd att prata om dig själv (då säger du bara "postiva" saker som att du gillar att gå på gym eller att du är undersköterska, osv…)
Se de människor du stöter på som "träningsobjekt" - hälsa glatt på/nicka till alla du träffar på i jobbet dagligen och lär dig gärna deras namn och något mer om dem… Att människor på arbetsplatser inte vill träffas utanför jobbet är väldigt vanligt och har inget med dig att göra… 
Jag vet inte hur du gör, men sikta inte in dig på en viss person utan var trevlig mot alla och vänta gärna in att de börjar prata med dig, hälsa på människor i omklädningsrummet och prata väder och vind, det är helt ok samtalsämnen och absolut bättre än ingenting alls!
Mitt bästa tips är att "låtsas" vara en person som har vänner (inte att du fabulerar ihop några vänner som du pratar om - utan försök istället att verka som att du inte "egentligen" har något mer behov av fler vänner) försök att vara trygg i dig själv, hälsa på människor, vänta tills de börjar prata med dig och om du pratar med dem så förvänta dig inget mer än väder och vind… Låter inte så kul men i längden kan det ge avkastning rejält! Sikta in dig på "alla" människor som verkar hyfsade och vill du säga något till någon så säg en kort kommentar om något och se om den andra personen "hänger på"… fråga inte om träffar utanför gymet/jobbet utan se det hela långsiktigt - om inte annat kan du vara stolt över dig själv att du tar ett steg i taget framåt…!
Jättebra att du fixat gymmedlemskap - det är ett jättebra ställe att möta mycket olika sorters människor på… testa att gå dit på olika tider på dagen tex så kanske du stöter på olika typer av människor… OM du vill sikta in dig på en person - sikta då in dig på någon som verkar vara ensam eller lite skygg, precis som du… bry dig inte om folks utseende eller ålder osv utan var öppen mot alla…
Jag skulle också sätta upp ett mål i gymtränandet (om du inte gjort det redan) tex "springa gävle stadslopp" (om det finns något sådant haha) och sedan fokusera på att genomföra det och inte fokusera i första hand på att bygga vänskaper med någon människa… då kan du dessutom tala om för de du möter på gymet och i jobbet att du tränar inför tävlingen och på gymet kanske du kan fråga om råd från andra som verkar vara löpare osv.
Puh det blev ett jättelångt svar och jag hoppas verkligen att du inte tycker att jag är för rakt på sak eller rentav oförskämd som ger dig alla dessa tips så rakt av
jag vet ju inte alls vem du är förutom de korta meningar du skrivit här
och mycket av det jag skriver kanske du redan gör tom! Hoppas du känner att du kan få nytta av något av tipsen iaf!
ps jag hade inte tillgång till internet på den tiden när jag kämpade med att skaffa vänner som värst (det var ca 12 år sedan) men hade jag haft det så hade jag använt mig av internet på samma sätt… inte söka efter en viss person utan vara vänlig mot alla, och gärna bli del i en webgemenskap som den som tydligen finns här på sidan…! det ska dessutom finnas föreningar för ensamma, kanske finns det någon i gävletrakten?!
…och krogen är inget att ens fundera över om det är vänskap du är ute efter, precis som du säger… kramar från mig!
(ps igen: många har inte alls vänner sedan barnsben, det verkar som att de flesta skaffar nya vänner hela livet igenom, vissa byter aldrig någonsin umgängeskrets på något sätt men många verkar gärna vilja lära känna fler männsikor… jag tänkte också i den stilen när jag var ensam "folk håller ihop med de de mötte i skolan" osv men så är det inte enligt min erfarenhet iaf - vännerna folk hade i skolan växer de ofta ifrån eftersom man ju får olika intressen i livet osv och när man "växt ifrån" varandra är det liten chans att man "växer ihop" med samma person igen… däremot med andra…)
Finns kanske inte mycket att tillägga efter det långa svaret från amodeus2 här ovan. Ett tips är något som jag "hoppade på" när jag var lika gammal som du är nu. Det var länge sen; innan Internet gjorde det lättare att knyta nya kontakter. Jag läste en intressant kontaktannons i en tidning. Någon hade under rubriken "Nya vänner" annonserat om en grupp som träffades och gjorde saker tillsammans. Det framgick tydligt att det inte var en singelklubb; du vet en sån klubb där allt går ut på att hitta en partner.
Jag skrev ett brev som svar på annonsen. Killen som annonserat ringde mig (idag skulle han väl ha mejlat) och berättade att kompisklubben skulle träffas på en restaurang. Han bjöd in mig till träffen. Så jag gick dit, med mycket pirr i magen.
Nu var det faktiskt så att killen hade ljugit lite i annonsen, men jag förstår varför. Det fanns ingen kompisgrupp!!! Den startade vi där och då på restaurangen
. Ingen kände någon på förhand, vilket satte oss alla i samma båt. Efter en stunds stel väntan på att någon skulle börja, så kom samtalet igång över lite enkel mat. De som var försiktigast/mest nervösa var nästan tysta hela tiden och andra pratade om vad vi nu skulle göra.
Vi blev ett litet löst sammanhållet gäng som gjorde jätteroliga saker ihop. En gång spelade vi fresbeegolf. En annan gång julpysslade vi hemma hos en tjejs mamma som var fena på enkla pysselprylar. En solig sommardag paddlade vi som tyckte det verkade kul. Någon som hade en kompis med tillgång till ett stort hus bjöd in oss alla att vara med på en stor fest hemma hos sin kompis.
Vi turades om att hitta på vad vi skulle ha för aktivitet. Ingen behövde planera ensam. Två och två tog vi på oss planeringen. Det kom till folk som kände någon av oss, så ibland var vi många. Alla var inte med varje gång. I och med att vi hade någon enkel och billig aktivitet att samlas kring behövde ingen spänna sig och fokusera på vad de skulle säga och grubbla över vem de skulle våga prata med.
Kompisar blev vi så sakteliga och en av tjejerna är en nära vän till mig idag. Kanske finns det något forum där du kan ta ett liknande initiativ i dina hemtrakter?
Ha det så gott och lycka till!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
På Relationer iFokus finns även en tråd där man kan leta vänner.
Jag och en kollega pratade om detta änme för några dagar sen, hur svårt det är att "ragga vänner" när man blivit äldre (20-ålderna typ) ,eftersom dom flesta har sina kompisgäng och gärna håller sig till dessa.
Men tycker det kommit mycket bra tips här.
Lättaste är väll att hitta via sina intressen via nån klubb, förening eller liknande eftersom man genast då har något gemensamt och nått att prata om.
Egentligen har jag inget att tillägga då alla redan kommit med bra tips men mitt tips är att vara öppen och ta vara på alla chanser att träffa nytt folk. Vänner kan dyka upp även när man minst anar det :)
Bor själv i en ganska liten stad där alla redan har sina kompis-gäng från skolan och håller sig i dom, fast det blir väll lätt så i en mindre stad.
Jättebra att det finns sidor på internet där man kan leta vänner.
Var själv utsatt för mobbing men hade otroligt stöd från mina föräldrar när de väl fick reda på det.
Förstår inte hur vissa tänker som håller på att utsätta folk för sådan skit. Det sätter stora spår hos folk oftast livet ut. Jag lyckades ta mig loss pga att jag tappade kontrollen helt över min adhd. Öppnade någon käften efter 7de klass så drog jag till med en högerkrok. Slutade med att jag förlorade de få vänner jag hade pga mitt humör. Men i efterhand så har jag mött de så kallade vännerna och märkt hur illa de talar till en när man satt mitt bland dom. Var bara skönt att de försvann ur ens liv. Var några dystra ensamma år men det dyker alltid upp nya vänner som är bra mycket bättre. Nu har man några få bra vänner som man vet aldrig kommer försvinna. Men det var en lång väg att hitta dom.
Flesta har kommit från att man har har och är aktiv inom djurvärlden. Där finns det många som är lite udda, utstötta med sina egna bagage som man lätt kan fastna för.
Själv har jag fått många bekanta iom att jag ställer ut råttor. Relativt billig och roliga djur att äga. Är en utställning i Edebo/gävle i November har jag för mig (rattsallskapet.se) bara komma förbi, det kostar inget.
Men även om man skulle gilla möss så är det sällskapet väldigt trevligt. Ett alternativ om man inte har råd eller möjlighet att ha hund och katt.
Bor själv i Västerås och hade gärna dragit med dig ut i skogen på promenad med mina hundar, bio eller en fika på stan.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.