Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikett: ensamhet
Läst 3495 ggr
Lumos1
1

Du har ju 200 vänner på facebook

Så sa dom på socialen när jag plågsammt erkände att jag inte har en enda kompis. Pinsamt redan då när man är 23 år tyckte jag.

Det tog tid att erkänna.

Vad spelar dom 200 för roll när jag inte har kontakt med någon av dem?

Dom hade tagit sig friheten att söka upp mig på face för att fä "en tydligare bild" av mitt sociala nätverk.

Hoppas jag får boendestödjare iaf..

Banankaka320
3

Men fan vad idiotiskt! Hälften av de jag har på facebook är släktingar på island, deras kompisar och avlägsna släktingar. Klass/skolkamrater man aldrig pratat med och kanske deras syskon/kompisar. Vänner från facebookspel osv. Sen har jag vänner jag pratar med på riktigt men knappast 300st…

PiganX
1

Men gud, ibland undrar man hur folk tänker. Att man har många facebookvänner säger ju ingenting alls. Jag har också kring 200-300 facebookvänner, känner inte ens hälften även om jag vet vilka alla är. Vad jobbigt att de ska ha den inställningen, när du väl kunde erkänna.. För det är inte alltid lätt att erkänna saker man skäms över, eller saker man håller inom sig av privata skäl. Vad är en boendestödjare för något, om jag får fråga? Styrkekramar till dig, kämpa på.

[Beavis]
0

Erkänn aldrig någonstans att du finns på facebook om du är i utsatt ställning det leder bara till skit.

*** vänner på facebook meens shit. vad du har i verkligheten de som ringer dig och hör av dig är dina vänner… gör dom inte det ja då är du tyvärr ensam. som många av oss.

Socialen är idioter och kan **** *** *** ursäkta språket.

PiganX
1

#3 Vi använder inte ett så ovårdat språk på sajten, Beavis.

[Beavis]
0

Jag censurerade mig själv ju fleicia…

PiganX
0

#5 Ja, nästan allt censurerade du men jag censurerade allting. Jag tycker inte att vi ska använda sånt språk alls, ens om vi sätter stjärnor istället för några bokstäver. Att du tycker att socialen är idioter är din åsikt, jag kan inte påstå att jag har särskilt bra erfarenheter av dom själv heller. Men för det så är det inte ok att skriva det där sista du skrev om dom.

[Beavis]
0

Jag tycker det är synd med censur på "fria forum" men okej du e chefen här och bestämmer

PiganX
2

#7 Andra människor kan ta illa upp när du ber socialen suga din kuk. Obestämd Jag tycker inte det är lämpligt alls att skriva så, men jag tog inte bort din kommentar utan la bara stjärnor över alla bokstäver, vilket du inte gjorde innan. Och jag tycker att du hade kunnat formulera dig på ett mer passande sätt, så vi hade sluppit det här. Glad Har du några synpunkter på hur jag sköter sajten så kan du skriva ett PM till mig, eller till Lotta.

#0 Och Lumos1, ursäkta att vi "tog över" tråden med våran diskussion. Obestämd Men som sagt, kämpa på! Vi på Ensamhet finns för dig.

[Ambrosia]
1

Lumos: Konstigt socialtjänsten kollar din facebook.

Och jag håller med de jag förut hade på facebook, var alla inte mina riktiga vänner. Så jag tog bort massa som inte var det. Så nu har jag mest bara de som är mina riktiga vänner där. Det känns mer ärligt.

Hoppas du också får boendestödjare, jag har hört att de är bra.

MVH från Lisa :)

Allamej
0

Jag har över 2000 vänner typ 2400 vänner på facebook. ca 1000 är spelvänner, en del har jag kommit nära ändå men dom är spridda över större delen av världen

Sen har jag familj, gamla vänner och mitt nätverk av smyckesdesigners över hela världen.

Jag har boendestöd.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

CorneliaAndersson
0

Usch! Att de ens får göra så!

Som #1 skrev, man har kanske släktingar i andra länder!
Som jag t.ex. Jag rider i en ridklubb och där har man ju personer som man kanske växlar något ord med då och då men inte mer, då kanske man ändån vill ha de på ''fejjan''.

Usch säger jag bara. Blir nästan arg!;(

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

indra-bus
0

Ja måste få säga att jag inte är förvånad. Har inte häller någon bra erfarenhet av dem. För dem finns tydligen inga gränser. Hoppas de löser för dig. Sen spelar de ingen roll om du har tusen vänner så är de inte deras jobb eller skyldighet att hjälpa dig med boende stöd. Du går ju under lagen LSS.

Felicia du har rätt de språket passar inte här.Man kan ju tänka vad man vill men man behöver inte skriva de..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Mairah]
2

Är helt sjukt att socialen ska snoka i om man har facebook! De flesta med ett sunt förnuft vet väl att facebook ger väl inga djupare relationer..eller???

(Rätta mig gärna. Är inte själv med på facebook eftersom jag har inget behov av det.)

PiganX
0

#13 Du har rätt till viss del, för alla använder ju facebook av olika skäl och på olika sätt. Glad Vissa är där för att spela, andra för att chatta med varandra och andra för att hålla koll på vad som händer.

[Mairah]
0

# 14 Visst är det så. Jag ska väl egentligen inte uttrycka mig om saken eftersom jag inte är med där Foten i munnen Var inte meningen att låta negativ Tyst

Fast jag undrar samtidigt hur många av alla facebookrelationer som leder till riktiga vänskapliga IRL bekantskaper?

(Ursäkta trådkapningen)

PiganX
0

#15 Ofta kan det ju börja med att man skriver lite med varandra på facebook, blir lite smått bekanta så att säga. Och sedan träffas via bekanta / vänner. Det har iallafall hänt mig flera gånger Glad

(Ja Lumos1, ber om ursäkt för att det blev så OT här).

Lumos1
1

Tack för era åsikter!Dem värmer när det känns som om jag ansam försöker slåss för mina rättighter…Hur kan verklighten bli så förvriden.

Efter allt jag kämpat  med för att få (ett liv medstabilitet, hjälp med stabila relationer, umgäng, hitta rätt vänner mm ta mig utanför lägenhten mm så får jag istället ett brev där jag enligt dem har:

" en fungerande stabil social situation med mycket vänner" uppgiterna baseras på hur min aktivitet ser ut inom sociala medier och hur jag betett mig under socialens möten där fler ingått och jag klarat av dessa möten utan panik, varit artig och trevlig..

Så med tanke på mina 200 face friends och att jag inte är spec blyg, inte rädd för att höjja rösten och klarade av soc mötena fint  anses jag klara mig utan det som boendestödet kan erbjuda….

Gråter i ren panik men inte fan bryr dom sig om det…

Har väntat på att få komma igång sedan den 10e oktober med ett bra boendestöd, har inte ens fått någon tilldelad än…utan istället dessa papper.

Jag ska höra av mig om uppgifterna är ofullständiga och det ska prövas igen,3 veckors tid att ompröva beslutet om det ändå ska sättas in boendestöd..

Jag vet inte ens om jag har lust längre..jag har onte den tiden, fattar dom inte det. det är ju här och nu, tre veckor innan jag kanske får hjälp..duger inte.

Lumos1
0

Tack för era åsikter!Dem värmer när det känns som om jag ansam försöker slåss för mina rättighter…Hur kan verklighten bli så förvriden.

Efter allt jag kämpat  med för att få (ett liv medstabilitet, hjälp med stabila relationer, umgäng, hitta rätt vänner mm ta mig utanför lägenhten mm så får jag istället ett brev där jag enligt dem har:

" en fungerande stabil social situation med mycket vänner" uppgiterna baseras på hur min aktivitet ser ut inom sociala medier och hur jag betett mig under socialens möten där fler ingått och jag klarat av dessa möten utan panik, varit artig och trevlig..

Så med tanke på mina 200 face friends och att jag inte är spec blyg, inte rädd för att höjja rösten och klarade av soc mötena fint  anses jag klara mig utan det som boendestödet kan erbjuda….

Gråter i ren panik men inte fan bryr dom sig om det…

Har väntat på att få komma igång sedan den 10e oktober med ett bra boendestöd, har inte ens fått någon tilldelad än…utan istället dessa papper.

Jag ska höra av mig om uppgifterna är ofullständiga och det ska prövas igen,3 veckors tid att ompröva beslutet om det ändå ska sättas in boendestöd..

Jag vet inte ens om jag har lust längre..jag har onte den tiden, fattar dom inte det. det är ju här och nu, tre veckor innan jag kanske får hjälp..duger inte.

VilmaKristina
0

Jag har över 200 vänner, klassen(dom som har) och spel kompisar och mina bästavänner är nog dom ända jag faktiskt ''känner''.

Sen har vi ju massori stan som lägger till/accepterar förfrågningar för att få mycket vänner.

Men knappast att jag har kontakt med alla.

Det spelar ingen roll hur många vänner man har på faceboo, det spelar INGEN roll.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

[T-Johan]
0

Men det är mycket vanligt att myndigheter och företag

utnyttgar FB och andra sociala nätvet, dejting sidor mm.

Företag anlitar "konsulter" för att ta fram uppgifter om

personer som kan vara an intresse för anställning. Men

som Ni säkert förstår så kan det vara känsligt att tillexempel

sympatisera med "Green Peace" om man sökt jobb på BP.

Tyvärr är det många som tar lätt på varningen att inte

"skyllta" med sina åsikter och visa vilka dom umgås med

på nätet.

Detta skrivet av T-Johan själv som är synnerligen anonym.

amodeus2
0

Ja tyvärr verkar de ibland på socialen bete sig lite hur som helst ("-jag är ensam" "-nej du det är du ju inte alls - du har ju 200 vänner på facebook!!", till exempel) och med det kanske de till och med hoppas att man ska ge upp och sluta höra av sig… Det är ju många som hör av sig till socialen och de vill väl sålla så mycket som möjligt i behovshögen = utgiftsposten…

Har du ingen kontakt via tex psykiatrin som kan kämpa för dig med socialen?! Ofta går det bra mycket bättre om de måste svara mot en annan kommun-/statsanställd och då antar jag att det är bra mycket svårare för dem att helt sonika besvara förfrågan med sådana "goddag yxskaft"-svar som du fick, svar som de däremot kan ge personen det gäller utan vidare…! Har absolut mest dålig erfarenhet av socialen på alla sätt och vis tyvärr men som tur har jag en kontaktperson inom psykiatrin som sköter min talan om det skulle behövas…

Kramar från mig!