Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikett: ensamhet
Läst 1280 ggr
[T-Johan]
1

Antal en-persons-hushåll, tänkvärt!

Jo detta tycker jag är intressant, när man talar om ensamhet. Mellan tummen och pekfingret så bor 25% av oss i enpersonershushåll. Av alla nya hushållen som tillkommer varje år är det 88% enpersonershushåll. Vad jag vill viss är att det förmodligen är en mycket vanlig situation, att vara ensam.

Gronstedt
0

Är människor i enpersonshushåll per definition ensamma?

PiganX
2

#1 Det finns ju olika sorters ensamhet, och han kanske menar den sortens ensamheten då man bor ensam, även om man inte känner sig ensam. Glad

[Betleguise]
1

Med tanke på att vi lever i ett stressat samhälle där vi idag tvingas till ett egoistiskt tänkande, och att anförskaffa så mycket materiella saker så möjligt, tror jag det är otroligt många människor som dels lever ensam med dels faktiskt är otroligt ensamma. Det finns ett enormt stort mörkertal av ensamma människor som inte har någonstans att ta vägen eller någon att prata med och jag tror det blir vanligare och vanligare.

[T-Johan]
0

Jag tror precis som Du, Betleguise. Det som är mycket vanligt i skolans värld är just detta. Om en elev är beroende av hjälp med sitt skolarbete brukar vi först fråga om inte eleven kan få hjälp av någon i familjen eller någon vän. Ofta har eleven inga att fråga om hjälp. Inga kompisar, inga familjemedlemmar och inga klasskarater. När man sedan talar vidare, får man en bild av en mycket ensam person. På rasterna kan vi sitta tillsammans, fika, garva och snacka rent allmänt. Men det verkar vara all social kontakt eleven har. Det ska tilläggas att det är vuxen- studerande jag talar om.

[Betleguise]
2

Jag kunde inte säga det bättre själv! Håller helt klart med dig, T-Johan. I skolan är vi väldigt fastlåsta vid att eleverna alltid kan få hjälp av femilj eller vänner för alla har ju klasskompisar och familj att vända sig till. Precis som du säger så gräver man lite djupare så hittar man ofta en ensam person.

Sen får man kanske ändå göra en viss skillnad på vuxna och ungdomar. Även om vuxna behöver nog så mycket hjälp och vänner och familj för att må bra så har den vuxne ändå ett visst eget ansvar att försöka förändra sin tillvaro även om det är otroligt svårt. När det gäller våra ungdomar måste vi ta ett större ansvar och faktiskt försöka hjälpa dem och inte bara nonchalera som så ofta händer i skolans värld.

Återigen, ett stort mörkertal av ensamma ungdomar i skolans värld som vi inte vet om och som vi inte heller vet hur vi ska hjälpa! Och samhället, ja det slutade bry sig för längesen.