Få att umgås med
Jag har som dom flesta vet här väldigt få människor att umgås med. Den dom finns i mitt liv min kära mamma. Jag är i stort sett ensam väldigt mycket, om jag inte åker till min familj över en helg. När ensamheten blir för stor och påträngande. Det går dock att mildra ensamhetskänslan, genom att se mycket på tv och sitta vid datorn. Eller som jag gör städar.
Det som upprör mig i min ensamhet är att ingen egentligen är intresserad av att ta kontakt med mig. Inga sms som muntrar upp eller mail. Och det som upprör mig ännu mer är alla dessa människor som jag en gång hade i mitt liv, varför dom egentligen svek mig?
Förutom med min mamma så kan det gå dagar utan att jag kan prata med någon. Det sker i så fall om jag skulle stöta på någon granne eller bekant ute. Så om grannen säger hej, så hoppar jag högt och genast tänker jag tanken, vad sjutton vill h*n mig. Men oftast så hejar inte grannarna utan att jag hejar först. Beror det på att jag går med käpp och är rätt korpulent tro?
Tanken nu har då formats i mitt huvud, för jag ska få rullator. Min första reaktion på det var. Herre Gud, jag är 40 år och ska få rullator. Fy f*n vad jag skämdes. Och pratade med min mor om det. Hon sa rakt av att jag skulle se det som ett bra hjälpmedel. Men jag kände ändå att dom som ser mig med rullator i sammhället som känner mig kommer ju att ta ännu mer avstånd till mig. En tjockis med rullator, klart hon måste ha en sån för att hålla sig på benen, kan hon inte motionera istället. Inte många vet om att jag har ett bindvävssyndrom som. Vilket i sin tur gör mig väldigt begränsad till att motionera.
Det är svårt att ha gått i över 20 år när man ständigt blir sviken av människor. Man får ofta tipset att bjuda på sig själv. Och det ska Gudarna veta att jag har gjort. Jag har bjudit på mig själv, men känner många gångar att andra inte bjuder på sig själv. jag är inte personen som springer på kurser eller tar del av föreningsliv. För där finns ingen garanti att man blir vän med någon heller. jag dricker inte alkohol, så krogen är ingen idé. Dessutom tycker jag det är oerhört jobbigt med fulla människor.
Det jag däremot saknar är det vardagliga, att handla ihop, laga mat och äta tillsammans. Ta en tur med bilen, kanske en utflykt eller picknick. Ta en promenad ihop.
För mig verkar det vara omöjligt att hitta någon som jag kan kalla vän.Tänk vad skönt det hade varit att kunna ta ett piller som tog bort ensamheten och bara vara lycklig utan ensamhetskänlor.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Jag har bara min familj och mina minsta två bröder som jag har. Min man har inga syskon alls. Han sitter i samma siatation som mig.
Jag tror att gammal i Sverige många gånger är ensam. Av en och annan anledning. Själv är jag skadad från arbetsplats men jobbar ensam, bara med hunden min, går ut 2 tim med reklam, vilket är väldigt tillfredställande. Jag klarar inte mer. Men vet inte om jag kan bli bättre. Ska försöka. En grej som jag skrev nyss i iFokus ande, är att jag har det ganska tråkigt på dagarna, men drömmer på natten, och då är det verkligt och trevligt och jag umgås med folk. Likaså när jag rest söderöver, så blir livet verkligt med umgänge, men jag måste sen hem igen. När man blir pensionerad kanske man kan komma loss med umgänge. Svara gärna
.
Lolly, vad betyder punkten?
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Kalendula: Vad jobbigt du är ensam så mycket. Måste vara kämpigt.
Ja jag förstår det måste kännas svårt att ha rullator när du bara är 40 år. Men jag tänker inte så mycket negativt om nån som jag träffar eller ser på stan som har rullator. Man tänker inte på det direkt.
Ja det är konstigt att människor svikit dig och slutat höra av sig till dig. Fast jag kanske inte ska säga nåt. Har ju inte skrivit privata meddelanden till dig nu som förut. Men det var för att jag inte riktigt hann.
Kram från Ambrosia :)
Ingen fara Ambrosia 
Tråden är dessutom gammal, o just nu känner jag mig inte ensam så ofta längre.
Kalendula: Okej, vad bra :).
Jo jag såg sen du hade skrivit den 2010. Vad skönt du inte känner dig ensam så mycket nu :).
Kram från Ambrosia :)
man får skaffa sig nya kontakter när de gamla som kanske inte var så bra ändå faller ifrån, det är ju svårare som vuxen men det går. Denna gången kan man dessutom kanske bedöma de nya bekantskaperna bättre med de erfarenheterna man fått med de gamla?
Som du skrev det är en lite gammal tråd men ämnet är ju alltid aktuellt