Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettot-off-topic
Läst 2899 ggr
[Örnöga]
2

Diskriminering eller överreagerande?

Har precis sökt ett jobb, med kluvna känslor. Ansökan krävde att jag skulle
ladda upp en bild, vilket jag inte tycker känns helt okej. Indirekt: vi vill se
om du är snygg, vi vill inte ha fula Medarbetare. Efter ansökan skickades skulle
jag svara på extrafrågor, en av de frågorna var "är du singel?" Känns inte
heller okej. Indirekt: är du i en relation, runt 25 år och tjej, får du inte
jobbet för du kan bli gravid och bli borta från jobbet.

Vill gärna höra vad ni andra tycker!!

Kalendula
2

Nä, det där tyckte jag inte om alls.

Det ska väl inte spela någon roll hur man ser ut. Det är ju inte utseendet som gör jobbet, det är väl ändå hjärnan.

Sedan är det ju jättebra om man inte är singel, för då kan man ju få sällskap när man städar av varandra.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[Ambrosia]
2

Örnöga: Ja det där med är du singel, var ju lite sjukt. Varför undrar de det liksom? De har väl inte de med att göra.

Vet inte om det är om de vill veta om du har eller inte har barn eller tänkt skaffa. Kan ju också vara bra att ha barn. Att de visar att man är en social varelse. Känner själv ibland att mina kollegor tycker jag är lite skum som inte har man och barn. Så det kanske inte är det de undrar som du tror. Eller så är det det, vem vet. Bara en tanke.

Kram från Ambrosia :)

JereMina
1

Det lät inget bra men nu förtiden är det arbetsgivarens marknad. De verkar få göra som de vill. Men ge inte upp du kommer att få jobb ska du se!

Geru
1

Dom frågar om du är singel av den anledning att folk som har en partner är mycket mindre benägna att flytta ifrån och byta arbete, än någon som har en partner, tydligen…

Det är dock sjukt hur arbetsgivare får bete sig nu förtiden.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Örnöga]
1

Tack för era synpunkter. Jo, jag vet varför de frågade, eftersom de senare utvecklade frågan och förklarade. Jag ville veta vad ni tycker, är det okej? Ni som jobbar, är det skillnader på hur folk behandlas på er arbetsplats? I så fall hur och vad tänker ni om detta?

Tack f era svar, det är kul med diskussioner!

Kalendula
1

Här det helt okej att ställa vilka frågor man vill. Gör man inte det, så får man ju inga svar. Skrattande

Kram

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

JereMina
1

Jag förstår inte hur de tänker…

Vi ska föda barn och de ska i sin tur bli arbetare så vad är problemet?

Man måste få vara mammaledig på alla arbetsplatser och man måste få vara sjuk och vi måste väl för f*n få se ut som vi gör *grr*

Hur går det för dig Örnöga?

[NoOrdinaryGirl5]
1

Jo men dem tänker nog inte så långsiktigt. Företagen tänker inte på att barnen någon gång kommer försöka ta sig in i arbetsmarknaden utan dem tänker på just den kvinnan som vill ha jobbet nu. Och dem vinner inte på att anställa någon som kommer behöva ta mamma-ledigt några månader senare. (Starkt överdrivet men ni förstår principen.)

Geru
1

Ett företag kan dessutom krasha av den extra utgiften…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

JereMina
1

Men denna kvinna kommer tillbaka efter mammaledigheten och under tiden kan någon annan som kanske är arbetslös få jobba ett år!

[NoOrdinaryGirl5]
1

Jag kan hålla med dig om att det är väldigt bra för personen som tar vikariatet under det året som kvinnan är mammaledig, men företaget gör ingen större vinst på det. Då får dem först 'lära' upp kvinnan. Och sedan när hon tar mamma ledigt får dem lära upp ytterligare en. Och sedan när mamma-ledigheten är slut, så kommer kvinnan ändå kanske inte att kunna jobba precis lika mycket som förut. Barnet kommer bli sjukt någon gång, man kanske vill skaffa fler barn och kvinnan kommer förmodligen att behöva ta ledigt någon gång om inte flera gånger.

Grejen är liksom, att företagen inte på något sätt vinner på att anställa en kvinna som möjligtvis kan bli gravid och ta mamma-ledigt sedan. Och vinst och att det ska gå bra för företaget är ju det dem tänker på.

JereMina
1

Så kan det vara med små företag men varför är det så då? Politiskt!!!

Det beror på andra saker också kanske men vi kan inte sluta att föda barn eller att bli sjuka!!

[NoOrdinaryGirl5]
1

Kan inte förklara varför, eller hur det blev så liksom. Tycker att det är dumt, men ändå förståerligt eftersom att det inte är det lättaste att vara egenföretagare. Företagen vill inte förlora pengar, något som dem förmodligen skulle göra om dem anställer kvinnor som möjligtsvis kan behöva ta mamma ledigt. Som sagt, jag gillar det inte men jag förstår att dem tänker ett steg längre.

Det håller jag med 100% elr föda barn kan man ju sluta med. Men vem vill göra det? Ingen som vill sluta föda barn, tror nog att rätt stor del av mänskligheten vill kunna skaffa barn (Det vill jag göra om x antal år), och inte få någon lag direkt som säger att man inte får det. Håller även med om att vi kan inte sluta bli sjuka, det vore galet att antyda något annat.

Kalendula
2

Men då borde dom ju ha lite framförhållning. Genom att tänka framåt o leta ny vikarie några månader innan kvinnan ska föda. Då blir det ju inget glapp i anställningen. Eller tänker jag helt åt skogen nu? Guld i mun

[NoOrdinaryGirl5]
2

Nej det tycker jag inte att du göra!!! :) Det är en bra plan, och skulle nog hjälpa, för då förlorar dem inte lika mycket pengar. Då behöver dem inte lära upp en till, utan det finns redan en som liksom kan allt det här. Visserligen förlorar dem ju fortfarande lite pengar, men inte lika mycket!

[Örnöga]
2

Kul att läsa allas synpunkter!

Till JereMina: Jo jag gick igenom första gallringenFlört, andra och fick komma på intervju som jag tackade nej till.

//Anna