Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettensamhet
Läst 2847 ggr
ensamakademiker
0

En gnagande ensamhet

Jag är som säkert flera andra här en "storstadsmänniska" inflyttad till Sthlm sedan en tid tillbaka. Var man bor har väl egentligen ingen större betydelse i det här. Jag är i 30-års-åldern och har flyttat runt en del pga studier och försöker nu att etablera mig någonstans och skapa det liv man hoppas på och önskar sig.

I detta finns nog också ytterligare något som flera kan känna igen sig i, nämligen en gnagande ensamhet. Det är den där ensamheten efter de där nära vännerna och det där mer stabila umgänget som inte finns där. Visst finns det några få att träffa ibland men ändå inte det där riktiga umgänget där man vet att det alltid finns någon att ringa eller att träffa.

Det blir istället en hel del ensamma kvällar, en filmkväll för sig själv. Det är det där svåra med att ta sig in i en ny stad och att ha turen att träffa på de där vännerna man klickar med och där personkemin finns.

Som säkert många andra har jag ingen släkt där jag nu bor och att känna sig ensam är därför ganska lätt. Ibland rullar allt mest bara på och man tänker inte på ensamheten men då och då, inte allt för sällan så kommer den där gnagande ensamheten fram då man så innerligt önskar att det funnits fler att bara slå en signal till.

Kanske någon därute som känner igen sig.

Kalendula
0

På ett sätt känner jag igen mig, men på ett annat inte just nu. Jag har flyttat runt en del i mitt liv. Men har nu slagit mig till rot sedan 9 år tillbaka. När jag hamnat på en ny plats har det varit svårt att komma i kontakt med nya människor eller grannar.

Min ensamhet har jag haft i långa perioder i runt 22 år. Ibland stöter jag på en människa som tycks vara ens vän, sedan händer det sig att vi går skilda vägar för att jag inte orkar att inte bli sedd på mitt sätt. På det sättet som gör att jag känner mig känslomässigt sedd.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Shortforcrazy
0

Jag känner igen mig mycket i det du beskriver och just gnagande är en väldigt passande beskrivning. Jag har visserligen inte flyttat långt, bor kvar i samma stadsdel och har i alla fall hälften av släkten i närheten, om inte mer. Men jag kan sitta tillsammans med hela tjocka släkten och ändå känna mig jätte ensam. Det kan kännas som att de bara är omkring mig för att vi är släkt, inte för att de verkligen vill. Men jag vet inte, jag har väl fel om det. Hoppas jag. men jag förstår ändå hur du menar.

Zorxs
0

Jag känner igen mig. Samma här. Även fast jag har vänner som bryr sig så är de långt borta. Och ingen att ringa bara till sådär.

[Jeremina]
0

Jag känner inte igen mig alls men jag kan däremot sätta mig in i eran situation och hoppas att ni finner vänner på nära håll. Kram på er!

Ghosthunter
0

Jag känner verkligen igen mig. Jag är också inflyttad i en storstad (Göteborg) och det är inte lätt att möta folk…det är precis som om man hade nån jäkla böldpest eller nåtObestämd

Alla mina vänner har försvunnit pga olika omständigheter och jag har mer eller mindre varit ensam i 10 år…bara haft nån enstaka "vän" som jag har träffat 2-3 ggr under denna tiden. Så antal ensamma dagar per år för mig är väl kanske 340, de andra dagarna är jag hos mina föräldrar.

Sn kan man ju även känna sig ensam hur mycket folk man än har omkring sig som ska föreställa vänner. Det beror mycket på hur folk är. Jag har alltid varit van med att bli utstött och allmänt illa behandlad av folk omkring mig….jag börjar liksom bli van….

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
0

…..åh, det finns ju förståss en massa sociala inrättningar i en storstad, men det sätter min sociala fobi och blyghet stopp förRynkar på näsan

Tjööööta, jag vet….men ibland vill man liksom bara tala ut!!

Värmland"

Kalendula
0

#5 Ja, man blir van. men ändå så tränger sig ensamheten sig på ibland. Och då gör det så himla ont i mig. Och jag får en fruktasvärd ångest…

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Ghosthunter
0

Visst tränger det på, speciellt vissa dagar när man ser all lyckliga människor på väg till en fest eller nåt och själv så får man sitta här hemma och hänga. En fest med vänner har jag inte varit på i säkert 10 år nu.

På nåt vis blir man också en ensamvarg mot sin vilja…man börjar ofrivilligt dra sig undan när ingen ser en och det kan lätt bli att man börjar att stöta bort folk eller rent av hata dom…men det är ju absolut inte det jag vill innerst inne. Jag vill också ha ett socialt rikt liv….

"I´m human and I need to be loved…just like anyone else" - The Smiths

Värmland"