Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettensamhet
Läst 3716 ggr
Kalendula
0

Många eller få vänner?

Du som är ensam. Föredrar du att umgås med personer som har några få eller många vänner? Eller har du helst några få nära vänner eller många kanske mer ytliga vänner?

Jag skulle föredra att ha 2-3 riktiga vänner hellre än att ha typ 25 ytliga. Nu har jag ju ingen vän att umgås med eller prata, eller dela med mig av tankar och funderingar med. Utan jag har bara min mamma, men hon är ju som sagt min mamma. Och mamman vill man ju faktiskt inte dela med sig allt till. Hon tycker själv att det är jobbigt att människor sviker mig ständigt. Och ser väl kanske som sin plikt att vara min mamma i den situationen jag är i. Och därför hör av sig varannan dag för att höra hur det är med mig.

Jag är ju dessutom en tänkare och filosoferande person. Och dela tankar och funderingar med sig själv den mesta tiden är väldigt frustrerande. För det är ju inte alltid man vill diskutera sina filosofiska tankar med sin mamma. Utan jag skulle väldigt gärna vilja ha någon mer utifrån som jag kan filosofera med, göra lite roliga saker med. Det kan vara allt från att fiska till att åka till något fin fik i vårt fina land, eller åka till Ystad och plocka en vacker sten eller till treriksröset och plocka en blomma.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[Sisa]
0

# 0

Önskar Du hade någon att dela allt det du skriver om med! Jag tror Du skulle vara en underbar kamrat och vän. Kan du inte hitta någon med samma intressen…någon som vill göra samma saker som Du ?

Jag har några väninnor och svägerskor, som står mej nära. Med dom delar jag det mesta. Dessutom har jag en äldre syster, som bor i en annan del av Sverige. Vi turas om, att åka till varandra och när vi träffas gör vi allt det där, som bara syskon gör…vi njuter. Har Du inga syskon ?

Arbetskamrater och grannar är mera ytliga vänner! Glad

Kalendula
0

Jo, jag har syskon, men dom lever sina liv med allt vad det innebär med sambos, vänner, etc. Dessutom bor vi utspridda i landet.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Sessan1
0

Det är samma här, kalendula

har inte heller så stor kontakt med släkten tyvärr,

men jag har hittat mina *riktiga vänner* på nätet

som t.ex via kattgrupper, grafik gruppen som jag är med i.

Sedan var jag för ett par år sedan/ca 12 år sedan ute på nätet och *letade* efter mailvänner, så det har jag oxå en hel del sedan ett par år tillbaka : )

Har du några mailvänner?

Det finns oxå om man söker på nätet

Tass

Kalendula
0

#3 Ja, jag har några stycken mailvänner. Men det är ju inte ruktigt samma sak som IRL vänner. Nätvänner tycker jag kan bli lite platt… Och ensam är man ju ändå i detta läget.

dreamoutloud
0

Har många vänner, men bara två som är nära och som jag litar på. Sen har jag flera internet och mailvänner, men de blir ju aldrig så nära heller. Även om det är skönt att kunna skriva av sig till någon ibland.

Men mina närmaste vänner bor inte i samma stad som mig så när jag inte är i skolan är jag oftast helt ensam. Så helger är värst…

Kalendula
0

# Jag förstår hur du känner Flört

[Ambrosia]
0

Jag föredrar få nära vänner. Umgås mest med 2 av min vänner, men har inklusive dom typ 5 vänner. Mina vänner är underbara, utan dom vet jag inte om jag hade orkat. Men även fast ajg har vänner, så är jag ändå ensam ibland.

Saknar mest en flickvän, men har social fobi för nya människor, så jag har lite svårt att träffa en flickvän. Men jag är med i en ny grupp nu för kristna homo och bisexuella i kyrkan, så förhoppningsvist kanske jag träffar nån där. *Ler förunderligt*.

Japp det var lite om mig det. *Ler*.

Bästa hälsningar / Ambrosia

dreamoutloud
0

Känner igen det du skriver Ambrosia. Lite i alla fall.

Har aspergers syndrom själv, vilket i vissa symptomer kan påminna lite om social fobi. I alla fall för mig uttrycker det sig så.

Och har flera andra saker som håller mig ifrån att skaffa en partner, som jag saknat i hela mitt liv typ ^^' Aldrig haft ett ordentligt förhållande.

Kalendula
0

… och jag håller mig från att knyta nya kontakter för att jag har ingen lust att bli sviken igen. Jag har liksom fått nog av det….Rynkar på näsan

Skogsmullen
0

Jag har hellre en bra vän än flera ytliga vänner om jag fick välja.

Shortforcrazy
0

Jag skulle föredra att ha några få nära vänner än flera ytliga. Just nu så är det nog mamma som är min bästa vän. Vi har kommit närmare varandra de senaste åren och jag känner verkligen att jag kan säga nästan allt till henne.

Kalendula - jag blir gärna din vän. Skulle jag svika dig så är det för att du har lämnat mig. jag förstår verkligen varför du håller dig ifrån nya kontakter, jag är likadan. Att bli sårad och sviken gång på gång gör ont och det sitter i länge.

Jag föll och jag faller ingen håller ingen höll Dom som fanns där när jag föll ville se mig bakom galler

Kalendula
0

Tack så jätte mycket, det värmer i mitt hjärta.

Vilken fin dikt! Glad

Shortforcrazy
0

Det var så lite så.

Det är en textrad från en av Emil Jenses låtar, men jag minns inte vad den heter i nuläget.

dreamoutloud
0

Det är från hans låt "Jorden runt i motvind" :)

Är ett stort Emil Jensen-fan :P

Shortforcrazy
0

Ja, jag kom på att det var den låten idag. Visst är han bra :)