Ensamhet iFokus

Ensamhet

Läst 119 ggr
Sunshine44
1

Den eviga ensamheten

Jag vet inte vad har jag gjort i livet för att jag är en mycket ensam människa. Jag har varit både gift och Sambo men till sist blev jag singel igen. Det värsta är att jag fick ett barn som är ljuset i mitt liv. Hen är vuxen nu men fick en Autism diagnos förra året. En mycket ensam unge plus en ensam mamma med otur. Vi sitter ensamma på midsommar och jul. Ingen terapi har varit till hjälp och hen lider av en stark socialfobi. Jag vet inte vad ska jag göra? Jag har själv inga släktingar bara några få vänner och måste sitta ensam hemma pga hen. Jag hoppades att hen skaffar vänner och bjuda hem dem och på det sättet träffar vi nya människor men men. Det känns så ibland att jag inte har ngn livslust, ingeting betyder ngt. Det värsta är att jag inte kan dö heller för att min unge bara har mig i livet. Tanken på vad som kommer att hända hen, dagen som jag inte finns mer, gör mig galen. Ibland vill Jag bara skrika och slita ut mitt hjärta…. Mitt hjärta blöder.

Sindri
2

Kan inte ditt barn få medicin som gör att hen vågar öppna sig lite mer mot världen? Det måste gå att prova fler sorters terapi?
Är det även omöjligt att träffa andra med samma diagnos?
Har du undersökt alla möjligheter till någon sorts föräldraförening för andra i din situation?
I min region ordnade psykiatrin träffar för dem med diagnos och valfri anhörig. Det var väldigt bra träffar och hjälpte både de med diagnos och deras anhöriga.

Du måste förklara för ditt barn att du måste ha ett eget liv. Om inte du mår bra blir det svårare för dig att finnas till och stötta ditt barn, det tror jag hen förstår.
Försök hitta någon hobby som du kan ta tag i och gå på kurs, eller bli med i någon förening. Du hittar kanske inte en riktig vän där, men du kommer ut och träffar folk. Om du har varit mycket ensam behöver du också träning ta att umgås med andra.

Sedan - om helger. Du och ditt barn är en familj. Om du lider och får ångest av helger och tror att alla andra har det bra bara för att de är fler - så är det inte alltid så. Om du istället planerar tillsammans med ditt barn hur ni skall göra det mysigt och skämma bort er lite så kan ni ha det fint ni också.

När jag var singel valde jag flera gånger att vara bara med mig själv på storhelger, och hade det hur mysigt som helst.

_Fisken
3

#0: Finns ingen anhöriggrupp som du kan gå med i? Du kan ju inte vara ensam om detta problem. Jag skulle höra mig för på vårdcentralen om de hade nåt tips.