Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etiketter: ensamhetövrigtvänskap
Läst 67 ggr
DoktorVinter
2

Hur vara tillfreds med sitt eget sällskap?

Jag vill försöka gilla att umgås med mig själv, typ inte bli ledsen eller uttråkad, bara ligga i sängen osv. Vill försöka göra saker på egen hand utan att känna mig ensam. Spenderade valborgsmässoafton ensam, det var ett stort steg då jag älskar högtider. Kom till och med iväg och såg en brasa + hade picknick. Men jag kände mig väldigt ensam och det gjorde ont, jag grät en del. Jag förlorade min mamma förra året och sedan dess har det varit ännu svårare att inte ha så många att umgås med. Känner ofta att jag blir bortvald också och att folk inte ställer upp för mig. De typ avbryter en träff i sista sekund osv. Det har gällt t.ex mammas begravning och min 30-årsfest. Så det är inga små grejer. Jag har typ 3 vänner plus mitt ex som jag umgås med, men generellt är jag själv 5 av 7 dagar i veckan. Jag har ett jobb som vikarie men började precis så har inte blivit "inringd" ännu. Så min vardag är typ mest att vara hemma generellt.

Jag är väldigt social och påhittig. Vill gärna göra aktiva saker, men andra jag känner är inte lika på. Jag är inte en aktiv person så sett - tränar inte eller så. Men gillar att göra saker, inte bara vara inne. Sedan min depression blev bättre har det blivit så i alla fall. Jag har inte alltid känt såhär.

Men ja. Nu till min fråga. Jag har försökt skaffa fler vänner, men det känns omöjligt. Alla sviker hela tiden. Så hur kan man på bästa sätt lära sig att tycka om sitt eget sällskap?

Tarotstollan
2

Man gör sådant som man själv tycker är roligt och struntar i andra.

Läser, spelar spel på datorn, tv, promenerar och går och tittar i affärer, bakar, simmar, minigolf, rider, går på kurs mm.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!