Annons:
Etiketterensamhettips-rådartikelboktips
Läst 264 ggr
Magi-cat
2021-11-30 09:00

Att vara stöd för någon som känner sig ensam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan vara svårt att veta vad man ska göra, men det finns flera tips i boken som jag refererar till nedan.
(På sajten Hjärnan finns flera trådar om ensamhet, detta är från en av dem.)

Vi människor behöver ett socialt sammanhang där vi känner oss behövda, hörda och sedda. Vi har i Sverige ett väl utbyggt skyddsnät och vi har det i de flesta fall väldigt bra. Ändå uppger var sjätte svensk att de inte har en enda nära vän att anförtro sig åt.
På många sätt har vi färre nära sociala kontakter i vardagen och många känner sig ensamma.
Inte minst i denna coronasmittans tid när mycket i våra sociala liv på kort tid ställts på huvudet i sättet att umgås, kan många känna av ensamhet och isolering.

Och varför är det sociala stödet så viktigt?
Det är många orsaker, och vi är sociala varelser. När vi upplever samvaro med en medkännande person utsöndras lugnande substanser i hjärnan och i medmänsklig kontakt kan vi lättare hantera våra känslor. Detta ökar vår trygghet och känslan av begriplighet. (1)
(Kommen så här långt i texten klappar jag katten som hoppar upp och lägger sig i mitt knä, mätt och belåten. Han vill säkert påpeka att även husdjur ger positiva responser i hjärnan. 🐱)

Så hur kan man som anhörig, vän eller bekant hjälpa den som känner sig ensam?

Jag vill rekommendera boken Att vinna över ensamheten av psykolog Anna Bennich. Hon ger många bra tips:

Först och främst ska vi inte vara rädda för att tränga oss på eller "störa". Den som behöver hjälp kan ofta ha svårt att be om det. En annan sak är tiden. De flesta har "inte tid".

Men vi måste dra ner på förväntningarna på oss själva. Att fråga hur någon mår innebär inte att vi på något sätt tar över ett ansvar.

Vi ska bara finna där lite, lyssna. Många tycker lyssnandet är för lite, men det är en i högsta grad aktiv handling, precis vad som behövs.

Praktiskt stöd.

Det kan vara hjälp att hitta sammanhang som föreningsliv. Volontärarbete ger social kontakt och meningsfullhet.
Till slut kan man också hjälpa till att hitta psykologisk hjälp.

Känslomässigt stöd

Att lyssna en stund! Spegla det personen säger, trösta, ställ frågor!

Det handlar så mycket om att bara vara där, vara en medmänniska.

Beröringens betydelse

Beröring är viktig för oss hela livet! (Och välbefinnandehormonerna i hjärnan)
Att lägga en hand på någon känns vänligt och ger en känsla av trygghet.

(Detta är något som blivit extra tydligt i och med coronan, när vi ska iaktta distansering och inte får träffa våra närstående på deras boenden. När man kramas utsöndras peptidhormonet Oxytocin från hypofysens baklob. Mer Oxytocin gör oss lugna, sociala, tillitsfulla och befrämjar social samvaro. Oxytocin minskar också aggression och ångest.)

Organisationer och hjälpinstanser

På slutet finns i boken en lista på organisationer och hjälpinstanser man kan vända sig till.

Slutligen: Ring en vän! ❤️📱

  1. "Att vinna över ensamheten - psykologens bästa råd" av Anna Bennich

https://hjarnan.ifokus.se/discussion/1479152/att-vara-stod-for-nagon-som-kanner-sig-ensam


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2021-11-30 09:01 av Magi-cat
  • Redigerat 2022-06-19 01:01 av [Tismon]
Annons:
Lona
2021-11-30 10:46
#1

Jättebra inlägg!❤


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rickard77
2023-12-09 17:22
#2

Det är ett ganska svenskt beteende att "inte vilja störa i onödan". Visst, vissa kanske inte vill bli störda, men andra kanske snarare bara blir glada om någon vågar bryta isen och börja prata. Och man måste ju våga för att vinna.

Upp till toppen
Annons: