Hur står man ut???
Jag är arbetslös och sysslolös och meningslös och vet inte hur jag skall stå ut längre. Fullkomligt ensam är jag ju också förstås (har en pojkvän som jag träffar om helgerna ibland,; ibland är han upptagen av sina intressen, så då är jag ensam även då). Och jag börjar bli mer och mer deprimerad. Att bara gå hemma och dra hela dagarna i ända är förödande. Har gått igenom varje spel som finns på mobilen nu. Sitter bara och hänger här på iFokus hela dagarna. Om jag ens orkar upp ur sängen, vill säga.
Idag har jag legat i sängen hela dagen med rullgardinen nere och bara gått upp för att gå på toaletten och pilla i mig något lättare ätbart på stående fot, medan jag går tillbaka till sängen. Ligger bara i sängen och försöker sova. Sova bort min tid är det bästa jag kan göra.
Går upp en liten stund om dagen för att få ihop lite jobbansökningar (som ändå inte leder någon vart). Men sedan är det sängen igen. Helst skulle jag vilja sova hela dagen och hela natten. Typ sova, vakna gå toaletten, få något lättare ätbart i sig, sova igen och så vidare.
Jag orkar inte mer. HUR SKALL MAN STÅ UT????? 😭
Man kan engagera sig i något annat än sig sjölv så man blir lite upptagen med något annat än sina egna deppiga tankar. Det måste inte vara något man tycker är kul eller intressant ens egentligen. Utan huvudsaken är att fylla huvudet med något annat än sin egen sorg och olycka. Om man då dessutom gör något som andra kan behöva hjölp med får man uppskattning och det är något som är bra för både själkänslan och måendet. Tycker du om djur? Har du tex någon granne med hund som behöver hjälp med hundvakt o hundpromenader ibland? Eller finns något katthem du kan hjälpa till hos? Eller finns det någon sportförening i ditt område? De kanske behöver någon som hjälper dem sköta kjosken under matcher tex? Även om sporten i sig inte är ditt intresse kan det hjälpa dig att träffa o lära känna nya människor. Få nya vänner och bekanta som uppskattar dig. O s v. Att bara sova förstår jag är förödande. Det är t o m vetenskapligt bevisat. Så snälla försök vitta något där du kan vara till hjälp, stöd eller nytta så lovar jag att aktiveringen och uppskattning från andra kommer få dig att börja må bättre. ♡
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Hitta på något att göra som får dig utanför dörren och som dessutom kan vara bra att ha på ditt CV. Många föreningar är beroende av volontärer av olika slag. Det kan vara allt från att jobba i en secondhandbutik till att hjälpa till på ett katthem.
Du kommer ut, får träffa människor och får något positivt att skriva på ditt CV så det blir lättare att hitta jobb.
Känner du att du verkligen är på väg ner i en depression så måste du söka hjälp så fort som möjligt. Det är alltid enklare att reda ut depressioner om man inte går ner för djupt i dem.
Försök hitta en hobby, eller något som intresserar dig :) Gå med i en bokklubb om du gillar att läsa, gå ut i skogen och fotografera, träna ditt inre med meditation mm. Ibland, även om man söker jobb och inte tycks ha något annat att tänka på så behöver man en paus från det jobbiga och tunga i livet. Skit i jobbsöket en dag och gör något du vill göra för din egen skull. Ha en mysdag med dig själv när du kanske skapar nya inredningsdetaljer med saker du har hemma medan du lyssnar på din favoritmusik på tok för högt. Skriv en bok? Låt inte jobbsöket äta upp dig. Att få nej på nej på nej eller ännu värre; inga svar alls, tär på psyket något oerhört. Glöm inte dig själv i allt som är skit. Du har tots allt huvudrollen i ditt eget liv! Ta hand om dig och din tid!
Min mormor gav mig tipset att gå små korta kurser! Brukar finna ite alt möjligt, kolla upp det! :D
Prova sånt du inte tror du hade gillat osv. Jag provade i sommras smide, vilket var jätte kul! :)
Kan du inte få komma ut på praktik, är du inskriven på arbetsförmedlingen?
LindaLj och Fiafia har en kanonfin poäng. En verksamhet som för Dig närmare arbetsmarknaden. Volontär och praktik är bra för man får en dokumenterad social kompetens. Det är aldrig fel att visa att man fungerar i grupp. Det är viktigare än gymnasiebetyg. Kan man sedan visa att man kan ta initiativ är det också ett klart "+". Kolla runt lite där Du bor och inventera Dina möjligheter, det är steg ett.
Kolla upp om det finns någon studiecirkel i närheten, chans att lära sig något nytt och träffa nya människor är alltid positivt
Studiecirkel - finns inga jag är intresserad av. Eller som inte kostar alltför mycket pengar. Jag är fattig som en kyrkråtta nu.
Göra något som jag inte tycker om - förstår inte riktigt idéen med det.
Mysdag för mig själv - Jag tar mig ett bad med badkulor (från Lush) ibland och tar fotbad med lavendelsalt. Inte gör några badkulor någon större skillnad i min livssituation.
Gå med i bokklubb - det tar över ett år för mig att läsa en enda bok. Koncentrationsförmågan är inte den bästa (ADHD)
Volontär - tja, i värsta fall så. Men känns jäkligt svårt att få motivation till att jobba gratis. Jag har inte ens motivation till att ta mig ur sängen. Jag är väldigt motivationsbunden (återigen ADHD).
#8 Motivationen med ett volontärarbete är att du 1. hjälper någon annan som har det sämre än du har det 2. får något att skriva på ditt cv så du får ett jobb och kan tjäna pengar och göra allt det du drömmer om 3. kommer ut och inte sover bort ditt liv 4. kanske får nya vänner som gör att du inte känner dig så ensam.
Eller så gör du som #5 föreslår och försöker få tag på praktik, då får du något att skriva i cv't, chans på ett permanent jobb och du får betalt för det.
Men borde inte motivationen komma av målet att aktiveras och där med må bättre för sin egen skull, snarare än av pengar? Pengar underlättar, men det är inte pengarna som gör att man mår bättre utan snarare i så fall det man kan få ut av dem. Sådant som aktivitet och engagemang i saker. Och endel av det går att skaffa sig även utan pengar…
att må bättre är ju en grundförutsättning för att bli mer attraktiv som arbetskraft. Rör man på sig, aktiverar sig, får kroppen mer endorfiner, och med aktivitet får hjärnan annat att tänka på än bara sina egna bekymmer och det ger andrum att upptäcka annat i livet som faktiskt kan vara intressant än bara det man varit intresserad av hittills.
Gör något nytt så har du möjligheten att upptäcka att du gillar något du inte alls trodde du var intresserad av eller uppskattade innan.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.