Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettensamhet
Läst 5328 ggr
Anonym
2

Gör inget under dagarna?

Jag är ju ensam av mig :P
Så från första början visste jag inte vad jag skulle göra under dagarna satt hemma hela dagarna vilket kändes deppigt speciellt under varma sommardagar blev deprimerad. Sen började jag göra saker själv, gå på cafe.. promenera långa promenader, gå på bibblan, kolla i affärer. Visst sitter fortfarande mestadels av tiden hemma, men jag kommer ut och gör något även om jag är själv när jag gör allt så mår jag bättre av det. Hur gör ni ?

Anonym
0

Vad bra gjort av dig 👍 Jag är likadan. Jag började hitta på saker själv och nu litar jag på mig själv mer och känner mig faktiskt glad över att ensam kunna hitta på saker, så man inte behöver extra bördan av att kompromissa.

Zepp
6

Jag säger som så.. att vara ensam är en sak.. att inte hitta på något meningsfyllt är en annan sak!

Så länge man fyller sin dag med mening så är det ingen ko på isen!

Vi är alla mer eller mindre ensamma, en del i tvåsamhet av tvivelaktig karaktär, andra i ett lyckligt sammanhang.

Vi behöver alla ensamhet/egentid och gemenskap.. ibland är det för mycket av det ena eller andra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nikushimi
2

Känner igen mig i det du skriver. Den mesta av min fritid går åt att sitta vid datorn, spela tv-spel och kolla på film och serier men då och då går tar jag en promenad ensam eller går ner och badar. Har inga vänner och lider inte heller av det då jag är fullt kapabel till att hitta på saker på egen hand och enligt mig är ensamhet det bästa som finns.

Jag respekterar andra som också kan ha roligt och hitta på saker på egen hand. Nu för tiden är ju folk så beroende av vänner och att alltid måste ha någon runt omkring sig. De flesta kan knappt gå utanför dörren utan sällskap.

Anonym
0

#2 Förstår hur du tänker.

Men i mitt fall och säkert fleras så bidrar ensamheten till att man inte känner samma lust att göra saker att gå på cafe själv då kanske man hellre skulle ha en kompis och dricka kaffe med men jag har lärt mig att det går lika bra att gå själv och samtidigt läsa en tidning eller skriva poesi eller liknande.

Att hitta på saker för att skapa en meningsfull vardag kan kännas svårt iallafall i mitt fall när jag lätt tappar motivationen men fastnar jag inne hela dagen blir det ännu värre.

Anonym
0

#3 Ja så är det, ensamhet kan vara skönt ibland Men jag personligen hade velat ha någon att prata med ibland. Hur känns det för dig, blir det aldrig så att det känns lite drygt om du typ sitter inne för länge? jag blir iallafall seg av det :)

Zepp
1

Finns en hel del som man bäst gör ensam.. annat är bäst med trevligt sällskap!

De i tvåsamhet längtar ofta efter egentid, där de ensamma får göra vad de vill.

Såå.. är man ensam kan man iallafall göra det som är trevligt att göra ensam.

Vi är sociala djur och strävar som regel efter att hitta ett socialt sammanhang där vi umgås med andra och får vår andel av tillhörighet/gemenskap.

Ett sätt för att komma dit hän är att fortsätta leva sitt liv med meningsfull tillvaro/fritid.. har man tur träffar man andra.. oftast andra som delar ens intressen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nikushimi
0

#5 Nej faktiskt inte snarare att jag njuter av varje stund jag kan tillbringa ensam inne i mitt rum. När jag tar promenader som jag skrev så gör jag det enbart för kroppens skull för jag vet att det inte är bra att sitta stilla dygnet runt utan solljus.

[Torpedtass]
0

Jag har ju barn och man och som hemmamamma har jag fullt upp med barnen när min man jobbar. Vi brukar fylla poolen för att bada, gunga, böka i trädgården, rita, måla, leka i sandlådan mm. Kommer inte iväg från hemmet då jag har svårt att gå men i alla fall något.

[T-Johan]
1

Jag är väldigt fyrkantig. Jag har veckorutiner, typ handla mat 🍵🍴🍳🍲🍔🍕🍖🍗🍘🍚🍛🍟 städa, ordna med kläder. Dagliga rutiner, upp kl 7 äta läsa nyheter kolla morgonens börsrapporter ( om det finns några) om några värdepapper ska säljas/köpas ska burken igång kl 9.00 och sedan bevakas. Middag vi fyratiden. Stämmer av börsen kl 19.00 Så här kan man fortsätta uppräkningen av mina nördiga rutiner. Men dagarna veckorna rullar på. Nu ska jag väl säga att vissa terminer undervisar jag på halvtid. Och då tre sig livet lite annorlunda. Man behöver både fysisk, mental och social stimulans. Och det är väl detta man måste lära sig hur man bollar in det i livet.

Annielle
1

Jag försöker komma ut så mycket som jag kan (har en kropp som tyvärr inte orkar hur mycket som helst p.g.a värk, långvarig utmattningsproblematik m.m) promenerar, är på bibblan och läser tidningar lånar böcker (som jag tyvärr har svårt att fastna för oftast) passar på att klappa varenda katt jag möter (rätt många på sommaren här, men typ ingen ute på vintern) och småpratar med hundägare och lite annat folk jag möter ibland…

Annars blir det en del vid datorn, glor en del på tv-serier och tyvärr inte så mycket mer.

Känns väldigt meningslöst och tungt och jag vet ärligt talat inte vad det är jag ska göra för något som får det att kännas meningsfullt?!

Harför länge sen  tappat sådant som jag var intresserad av och ägnade mig åt tidigare.

Teckna/måla, sjunga och annat kreativt, kan inte hitta tillbaka till det, försökt och försöker då och då utan att det känns kul, intressant eller givande alls 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anonym
0

#10 Känner igen mig mycket !!

[Tuulikki]
0

Jag är sjukskriven så jag är hemma jämt och inte bara nu på sommaren. Nu för tiden är jag väldigt mycket ensam då sambon jobbar natt och det är oftast då jag är vaken. Men jag spelar datorspel, promenerar mycket, städar jättemycket och tittar på serier med iPaden ute i trädgården :) En dag i veckan är jag på min sysselsättning, ett hunddagis!

Annielle
0

Är också sjukskriven, så min ensamhet gäller året runt också kan nämnas! 😕

Men är på sysselsättning, en sykurs en gång i veckan i några timmar, tyvärr känner jag inte riktigt heller att det är någon där som jag skulle vilja umgås med privat…Vill inte umgås med någon jag inte passar ihop med/trivs med…

har en sådan kompis redan, men vi ses typ bara en gång i månaden och ibland inte ens så ofta.

Det måste ju så klart vara värst med ensamheten för de som VERKLIGEN är ensamma.

Det vill säga ingen sambo, inga föräldrar,syskon, inte någon man träffar och umgås med överhuvudtaget 😕

Fast att känna sig ensam och/eller utanför även när man umgås med folk är ju heller ingen trevlig känsla….vet jag mycket väl…

[T-Johan]
0

Det jag tycker är bäst, är när man kan "reglera" sin ensamhet. Du nämnde sykurs. Jag spelar, och det funkar så att vi träffas som regel en gång i veckan. Men där emellan absolut inte. Det är så skönt att kunna dra sig till baka efter att ha på topp socialt och laddat ur all social energi. Men vi är ju olika alla människor!

Annielle
0

Visst är det bra om man kan reglera sin ensamhet, fast om det känns ok med att träffa människor en gång i veckan och sedan vara nöjd är ju inte ensamheten ett problem, låter väldigt skönt!

För min del är inte sykursen en gång i veckan något som jag "lever på" i en vecka.

Har visserligen stort behov av att dra mig tillbaka efter att ha laddat ur all social energi också, men skulle behöva göra något mer/träffa någon vän som jag trivs med ibland annars också.

Men som du säger " Men vi är ju olika människor!"

[T-Johan]
0

Annielle, vi tänker nog lika. Det gäller bara att hitta rätt 'byggstenar' till den sociala byggnaden.

[LoveUnite]1
0

När jag är hemma spenderar jag mesta tiden framför datorn.
Har hund så promenad varje dag och lite rastningar.

När jag har jobb som är väldigt socialt får jag det utloppet, känner 0% behov att vara social efter några arbetsdagar.

När jag var / är arb-lös rastar jag hundar, försöker umgås med de 2 vänner jag har men blir oftast när de kan för de har heltidsjobb o familj så tiden är ej lätt att hitta, annars någon gång i v är jag hos mina föräldrar.

Jag skulle aldrig klara av att ha 10-20 vänner o umgås efter jobb lr flera ggr i veckan, har inte energi för sådant.

Den ensamheten jag tycker är ensamt ibland kan vara att jag gärna vill ha barn/familj men energin att hitta den rätta tråkar ut mig men samtidigt vill jag gärna spendera mitt liv med någon.

Kajsami
0

Jag är arbetslös och gör verkligen INGET under dagarna. Har egentligen saker jag skulle kunna göra, men har ingen lust eller energi till någonting. Blir deppig av att bara gå hemma och dra och inga vänner har jag att umgås med heller. Så jag sitter hemma vid min dator hela dagarna i ända och surfar runt på iFokusforum och andra forum. Om jag ens kommer upp ur sängen ö h t vill säga. Ibland ids jag inte ens gå upp. Varför gå upp ur sängen när man ändå inte har någonting att gå upp för? 

Nej, det är inget roligt liv alls jag lever. Ingen som helst livskvalitet.  😕

[LoveUnite]1
0

När jag jobbar har jag typ samma liv som när jag är arb-lös.

Kommer hem efter jobbet, lägger mig i sängen och så repeterar vi.

Mitt liv är dock värre med det jobb jag har för jag har ryggsmärtor samt fotsmärtor så det blir värre med jobbet.

Det positiva med jobbet är dock lönen =)