Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettensamhet
Läst 1405 ggr
Malin-lappen
2

Onödigt klagande.

Onödigt klagade från min sida men jag måste bara få min känsla ur mig… Jag brukade älska fredagar. Längtade till dem efter en hård arbetsvecka. Nu den senaste tiden känns det tvärtom. Snälla låt det bli måndag så jag kan få tänka på annat. Scollar på fb och ser det ena inlägget efter det andra med par som lägger ut bilder på varandra. Folk som tagit examen och firar. Var tvungen att stänga ner fb för jag mår skit av att se andra ha det så bra. Inte alls för att jag inte unnar andra att ha det bra. Det är för att jag själv vill ha det som de har :( Jag är bara ful, tjock och inte värd att va tillsammans med någon. Jag hade gett vad som helst för att hitta någon! Jag är väldigt glad och positiv i sällskap av andra människor men tror så lite om mig själv att jag får nästan panikångest när samtalet om att jag bor själv kommer på tal eller om någon frågar varför inte jag träffar någon, "du är ju så trevlig och snäll". Jag har så sjult dåligt självförtroende och självkännsla. Vad kan jag göra? Känner mig bara… blah!

dejtbar
3

Det du ser på facebook är långt ifrån hela sanningen. Folk lägger ut bilder och skriver bara om de bra sakerna som hänt. När dom bråkar med sin partner och sitter hemma och är ledsna så lägger dom inte ut det på facebook. Inte heller ser man bilder av ostädade hem utan allt ser perfekt ut på fb. Men ingen lever ett perfekt liv. Dom har tråkiga ensamma stunder ibland precis som alla andra.

Malin-lappen
1

Jo jag vet att det på FB bara är en sanning med modifikation. Men det hjälper inte mig… Mår ändå dåligt!

[[Boris Sager]]
3

TS, du klagar inte och det ar inte onodigt. Du berattar hur du kanner. Du ar arlig och det ar det fa som ar. Alla dessa foton pa Facebook ar, som #1 sa inte arliga. Tyvarr lever vi i en forljugen varld, anser jag, dar man ska vara " lyckad", vad det nu innebar? Forsok lata bli att jamfora dig med andras fasader, av nagon anledning maste de ha den "Facebookfasaden". Det behover inte du.

Malin-lappen
1

Jo jag vet att det på FB bara är en sanning med modifikation. Men det hjälper inte mig… Mår ändå dåligt!

Malin-lappen
3

Råkade bli en skum dubbelpost :-S Boris Sager: Tack för din text!! :) den hjälper Samma till dig Dejtbar!

Kajsami
1

Att det som läggs ut på facebook inte är hela sanningen, ja, det kan ju stämma. Men  det är ju EN DEL av sanningen.  Eller tror ni #1 och #3 att folk sitter och ljuger på facebook dagarna i ända? Att de arrangerar upp fakebilder och lägger ut???  

Jag har en partner nu och lägger ut bilder från när vi träffas och hittar på saker. Visst är det struligt med relationen emellanåt, men jag lägger minsann inte upp några fakebilder eller ljuger. 

Jag har också varit i ts läge och också blivit ledsen av att se folk göra roliga saker med partner och vänner (nu har jag partner, men inte så många vänner så den biten stämmer fortfarande för mig) och när jag sagt samma sak som ts så har jag också fått höra samma sak som ts nu får höra.  Och jag förstår verkligen inte hur ni tänker, #1 och #3.  

Att det inte alltid är bra i relationer,/vänskapsrelationer stämmer, men bilderna och facebokkinläggen stämmer säkert också (jag tror inte att folk lägger upp fakebilder). Vad menar ni att det skulle hjälpa att veta att folk kan strula i relationer?  Detta faktum vet man väl redan, eller tror ni inte det? Tror ni verkligen att ts inte vet att relationer inte bara är dans på rosor? 

Jag vet mycket väl att vänner kan gräla emellanåt och att vissa vänner kan vara taskiga, men det hjälper ju knappast mig när jag ser bilder på hur folk har roligt med vänner. Det är inte roligt att vara ensam, vare sig det är partnerlös eller vänlös.  

Jag gör samma jämförelse som i tråden "Förvirrad" där  ts där får samma klyschiga  inlägg som svar.  Så #1 och #3, säger ni åt ofrivilligt barnlösa par  också att "allt är inte en dans på rosor att ha barn"?? Ni tror inte att de barnlösa paren redan vet det? Och hur tror ni att det känns att få sådana oförstående svar?

[[Boris Sager]]
1

#6 du fragar om saker, som jag aldrig ens funderat over och darfor inte kan svara pa. De fragorna, som finns i ditt inlagg har varken jag eller #1 diskuterat. Jag ser darfor ingen anledning att besvara dem. Tycker inte att de ar relevanta har.

Kajsami
0

Men Boris Sager, tänk igenom vad du egentligen skrivit i tråden.  Det är i högsta grad det jag kommenterade. Att du skriver att folks inlägg och bilder på facebook inte är så ärliga (och jag frågar om du verkligen på allvar tror att folk sitter och ljuger på facebook och lägger upp arrangerade fakebilder) och att alla inlägg om lycka inte är hela verkligheten (det skrev dock #1)  (där jag skriver att de ändå är en del av verkligheten.  Och #1 skriver att folk inte lägger upp bilder på ostädade hem eller inlägg om hur tråkigt de kan ha det och hur de grälar med sin partner. Och jag svarar att man nog mycket väl vet om att folk kan ha ostädade hem eller strul i relationer eller andra tråkigheter och då undrar jag hur detta skall kunna hjälpa en när man hör om hur roligt andra har.

Så mina frågor är i högsta grad relevanta. Men jag förstår att du kanske aldrig funderat över detta, just pga att sådana  kommentarer är som klyschor som folk ofta säger utan att egentligen ha reflekterat ordentligt kring innebörden.

[[Boris Sager]]
1

Hoppas du mar battre nu, Kajsami!

Kajsami
0

Jo, tack jag mår fint. Vad det har med saken att göra förstår jag inte, men allt kan man inte förstå här i världen. Jag fick aldrig något svar kring hur du tänkte med ditt tidigare inlägg i tråden, men det är ju helt valfritt att svara. Känns ju lite tråkigt förstås när detta ändå är ett diskussionsforum.  Men som sagt, det är valfritt.  🙂

[[Boris Sager]]
1

Kajsami, jag tyckte att min forhoppning i inlagg 9 hade lika mycket med saken att gora som dina manga fragor till mitt konstaterande att alla foton i Facebook inte ar arliga. Jag tycker du overreagerar. Om du vill diskutera dina fragor, sa ok gor det, men skapa da en egen trad! Nu har jag diskuterat fardigt har med dig.

[T-Johan]
1

#1 och #3 vill bara hjälpa TS att flytta fokus från fejans guldram till bildens verklighet, Jag tror TS har uppskattar det och att någon visar lite empati.

Kajsami
0

Boris Sager, 
Jag undrar hur man kan tolka "folk ljuger på facebook" till något annat än just "folk ljuger på facebook" ?  Och varför vill du inte svara på om du verkligen på allvar tror att folk sitter och ljuger facebook och lägger upp fejkade bilder? Att påstå att den frågan inte är relevant till ditt påstående att folk ljuger på facebook känns som att du inte kan riktigt kan stå för vad du skriver. 

T-Johan,
…Och jag undrar hur detta skulle hjälpa?  Om man mår dåligt över att se hur roligt alla andra har det, hur skulle man plötsligt må bättre av att höra att de kanske mår skit emellenåt? (vilket man nog redan säkert vet om utan att behöva upplysas om det.). Det är som att tala om för ofrivilligt barnlösa par att det inte bara är lycka att ha barn, utan innebär en massa jobb också.  Som om de barnlösa inte visste om det, och som om detta skulle hjälpa dem i deras sorg. Det är ett märkligt sätt att visa empati på.

Det jag retar mig på är att man kommer med klyschor utan att egentligen riktigt reflektera över vad man säger och vad det innebär och hur det kan uppfattas. Och sen inte ens vilja stå för det man skrivit.

[T-Johan]
0

Alla mår bra av empati. Hur man visar skn empati kan vara olika beroende på omständigheter. Men omständigheterna är ju en annan femma. Det är ju personligt. 🍆

Malin-lappen
0

Snälla sluta bråka! Jag uppskattar alla som skriver här för att uppmuntra oavsett vad man skriver. Blir alltid lättare i sinnet när man får svar på det man skrivit! Tack för era svar!! :)