Ensam och ledsen...
Hej allihopa. Jag är en tjej som är väldigt ledsen och ensam. Jag har alltid känt mig lite utanför. Jag har aspergers vilket gör det också svårt för mig att förstå mig på personer… Men jag hittade en nära vän tillslut, och vi pratade om allt…vi hjälpte varandra. Jag var rädd att jag var för jobbig som vän…och i skolan så har det vart allt svårare att hålla ihop från min ångest och nedstämdhet… Den här vännen jag pratade mycket med talade om för mig att jag behövs men inte min negativitet och att den vännen inte orkade att höra det att jag är ledsen av mig varje dag… Jag blev glad att kompisen är ärlig mot mig men det gör lite ont också… Jag har några andra vänner med som jag inte är lika nära. Vi har en chatt tillsammans allihopa och dom pratar om grejer dom tycker är roliga, och jag är glad över att dom är glada men jag är ledsen att jag inte kan vara glad med…och jag är en sån som inte kan prata om roliga saker när jag är ledsen…jag behöver prata med någon. Vet inte vad jag ska göra…
Jag har också AS och vet vad du menar. Har också haft vänner som sagt liknande. Det gör jävligt ont. Men du, vet du, även om det bara är online så KAN man hitta vänner som man så småningom träffar IRL om man har tur. Jag har en vän från Skottland som jag träffat 3-4 gånger IRL och vi träffades genom internet. Hon har inte samma diagnos som mig, men ändå diagnoser, och vi har mycket gemensamt. Mitt tips är faktiskt att bli aktiv på olika forum, för där hittar man relativt lätt folk som förstår hur man menar. Hur man tänker. Sedan kanske det dröjer ett tag innan man kan ses i verkliga livet, men ändå, det är bättre än inget.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Tack för ditt svar. :) Vad roligt att höra att du har hittat vänner på internet och att du kan känna igen dig i min text. Min syster har en internet kompis i Holland och dom har pratat varje dag i lite över ett år. Hoppas jag också hittar en sån. Tack för ditt tips!! :)
With you well!
Wish you..
Jag förstår att jag uppfattas som lite knasig
DäreftDärefter hittar ni mig. 🙂
Tack för din hälsning! :)
amethystdust du skriver att du behöver prata med nån. Kanske jag missuppfattar dig, du kanske bara menar att du vill ha nån i verkliga livet att prata med.
Men tipsar i alla fall att det finns nåt som heter jourhavande medmänniska dit man kan ringa. Dom har öppet 21-06 varje dag året om. Vill inte riskera att skriva fel telefonnummer nu när det är mitt i natten. Men detta är deras hemsida. Som jag förstått det så är det olika personer så om man ringer flera gånger så är det olika man pratar med.
På denna sida finns det andra ställen man kan ringa till om man känner att man bara vill prata lite.
.
Tack så mycket! Ska kolla upp den hemsidan! :)
Jag har inte dessa problem i detta fall. Jag har i vikten mina svåra social förmågor. Mitt tvång utveckla mig själv inom historia, skriver fantasy och andra intressen. Många säger att jag är väldigt intelligent som reser runt i världen med både grupp och självmant. Jag gnäller väldigt mycket på förflytta:/ För jag nästa alltid gjort fel beslut i livet det kostat mig nästan allt. Man ser människor leva livet glada och hoppfulla på facebook hatar det! En del hittar trevliga vänner en del vinner kärleken.
Ja tänk så tokigt det kan bli när man är, typ, övertrött å så.
Skickar en liten extra stjärna till fina amethysdust!
Jag tipsar faktiskt återigen att leta fram något forum som passar just DITT intresse. iFokus är ju fantastiskt då det finns massor av sidor, men jag som är stort Sagan om Ringen fan är t:ex medlem på ett sådant forum och det finns alltid nåt att prata om. Och att göra vänner online kan mycket väl vara första steget till att få vänner IRL också. Man lär sig mer hur man ska uttrycka sig, vad som är lämpligt/olämpligt att säga, vad som är socialt accepterat och hur folk förmodligen kommer reagera på x uttalande. Och det säger jag utifrån att jag har AS och har lärt mig massor av social skills via internet. Innan internet kunde jag inte få vänner IRL, för jag hade ingen aning om hur man betedde sig socialt.
#9 Jag vbet vad du menar, jag har rest runt i världen men det viktigaste jag lärt mig är att du kan inte fly från dig själv. Vill du resa och upptäcka - gör det när du kommit till ro med dig själv. AS är ju ingen diagnos som går att bota, men man KAN lära sig leva med den så pass att den inte skadar en i vardagen. Och ja, jag känner även igen mig när det gäller att ha gjort fel beslut i livet. Gud, listan jag skulle kunna göra… Men det bästa är att säga "ok, jag gjorde fel, men jag bestämmer mig för att lära mig av de misstagen och inte göra dem igen".
Sen tror jag att man ska ta vad folk skriver på fb med en STOR nypa salt. Jag har vänner på min lista som skriver en miljon inlägg om vad de gör och nä, det är inte ens lite realistiskt att det stämmer överens med verkligheten. På fb vill man gärna visa sin bästa sida, lite som när man tar selfies. Man tar dem från en smickrande vinkel, lägger på några layers, leker lite med färgerna, etc, och presto change-o så har man en skitsnygg bild som inte egentligen visar hur man ser ut.
Jag tror definitivt du kan finna jättebra vänner och så småningom kärleken. Men om det är något jag lärt mig så är det verkligen att det går inte att tvinga fram. Den dagen, även om det är 5 år från nu, då du hittar en kärlek där du inte tvingat fram något, eller förhastat dig, eller kompromissat på ett sätt som gör dig olycklig, då kommer du vara lycklig resten av livet.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"