Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikett: ensamhet
Läst 1985 ggr
[rememberme]
2

Ungdomar borde inte sitta inne

Hej!

Först och främst vill jag säga att jag har kollat igenom ensamhet.ifokus ett tag nu och känner att jag äntligen vågar skriva av mig själv. 

Jag är 19 år och är jätterädd för och sitta ensam, jag har ett bra liv.. med pågående utbildning, fick några veckors sommarjobb.. har en jättebra pojkvän sen 2 år tillbaka som jag verkligen trivs med.  Ser ''perfekt'' ut som en del säger. 
Så ytligt sätt så kanske jag inte verkar ha något bekymmer alls. 

Jag var med om en olycka för drygt 1 år sedan som gjorde att jag fick börja om helt, med allt i princip. Utåt sätt syns den inte alls. Inåt sätt är det en tuff kamp att komma tillbaka.
Nästan alla mina vänner valde och lämna mig efter olyckan då jag blev så förändrad… en av mina bästa vänner sen 7 år tillbaka valde också och bara sticka. Så det har varit jättetufft.. men jag har däremot kommit långt.. har både jobbat och pluggat upp mina betyg.

Det har gått bra för mig men jag känner mig kompislös. Är rädd för och sitta inne en fredags kväll eller när det är fint väder och man borde vara ute och göra saker.

Det kanske inte låter så men vissa dagar gråter jag och stressar upp mig för att jag är 19 år och sitter ensam hemma. 
FAKTISKT.  så gillar jag och vara ensam ibland.. men inte här.. hemma.. bor tillfälligt inneboende hos min mamma och hennes man. Dom stressar verkligen upp mig,
särskilt hennes man som har åsikten att ''Ungdomar borde inte sitta inne, ska du sitta inne hela dagen? Har du inga vänner?''.  Hans åsikt gör att jag inte tycker det är roligt och vara hemma själv och hitta på något… nu för tiden.. så fort jag vet att jag inte har något inplanerad blir jag skräckslagen..för jag vill inte att han ska fråga.. varför jag inte går ut. Varför jag sitter hemma..? Vi kommer ju aldrig bli bra vänner jag och han. Det märktes redan från starten..

Förr kunde jag sitta hemma och pyssla med saker, spela gitarr, ta en promenad… vara själv.. ibland måste man vara själv.. man kan inte ALLTID vara med en vän. 
Men nu förtiden får jag panik när jag vaknar för jag vet att dom .. vet om jag är hemma en hel dag.
Det kanske låter helt vrickat men det är så det är och jag vill gärna få hjälp av er hur jag ska göra för och känna lugn. 

Jag önskar jag kunde känna att det är ''OK'' att vara ensam, och det kunde jag förr men nu.. här.. så har jag omedvetet börjat tro att jag är knäpp, konstig och onormal.. för att jag är 19 år och väljer att vara hemma ibland för att ingen annan kunde hitta på något eller för att jag känner att jag vill vara hemma… 

(Om ni kan komma med stöd, hjälp .. vad som helst. Jag tar gärna emot den.
Har kommit in på en vidareutbildning den 25 augusti, så flyttar till mitt eget place äntligen den 24:e augusti så då slipper jag höra orden ifrån hennes man dagar in och ut)

[T-Johan]
0

Nääää….. Jag tror inte det är så konstigt att man vill sitta inne. Det är nog så att din mammas kille vill ha din mamma för sig själv. Men det är bara vad jag tror, för vi karlar är sådana. Vad slags utbildning ska du börja på den 25 aug? Pluggar du i en större stad?

KimE
0

Det är inget som helst konstigt med att vara ensam en del speciellt om du själv väljer det. De flesta byter vänner efter gymnasium och andra studier så det kan verka som att alla försviner ett tag.

[rememberme]
0

Jag vet… Det är inte det som är värst :( det är mest känslan att vilja pyssla med något hemma och så blir man ifrågasatt varför man inte är ute på krogen.,en fredagskväll osv…(inte bara en gång jag blir ifrågasatt heller) Jag gillar inte ens partyliv..det kan däremot dom inte acceptera. :/ jag är den enda av familjen som inte är särskilt intresserad av det…. har haft några dagars frihet…mammas man är ute och reser så har inte blivit ifrågasatt mina dagar.. Lika mycket. Vilket har varit otroligt avslappnat. Nu bor jag i en storstad.. Men ska som sagt flytta… Har fått möjligheten och studera i en annan stad + fått en studentlägenhet nära där min pojkvän bor, en av mina närmre vänner …nu bor jag längre ifrån dom jag verkligen vill umgås med då känns det ju lite ensamt bara det. Ska studera en artist och musik linje ^^ tror det kommer bli mycket bättre. Är ganska pressad av hennes man.. :(

[T-Johan]
0

Jag vet inte om jag fattat dig rätt. Men det är bara en månad kvar till skolstart. Så det finns ju en hel del ljus i tunneln. Snart flytt! Det är många som inte gillar att känga på krogen. Vi är nog många som notoriskt vägrar att sätta en fot där efter kl.16. Det är bara hoppas att han får mycket att göra och håller sig på sitt arbete. Då får du några lugna veckor innan flytten. Och det är något att se fram emot med glädje.