Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettprathörnan
Läst 6390 ggr
[T-Johan]
5

Snart midsommar!

Det är nog den jobbigaste av helger förutom jul. Vad ska ni ha för Er? Hur många blir framför datorn?

felle-j
0

Jag ska åka upp till Jämtland med familjen till några vi känner som har en stuga där.

lilleman68
1

Jag har ingen aning, inget inplanerat. Jag får väl fira själv som vanligt och hoppas att jag tar det med jämnmod. Fast jag skulle ju hellre fira midsommar i glada vänners lag, men saknar glada vänner att fira med.

[VGN]
0

Jag blir nog mest framför datorn. Även om man kan försöka göra det bästa av situationen går det nog inte att komma undan i de flesta fall att midsommar är mycket bättre i gott sällskap. Det funkar inte att säga att det går om man bara vill och tänker positivt. För många blir det värre desto mer man försöker "lura" sig och intala sig att man ska bli positiv. Själv har jag ingen familj och de människor som jag har omkring mig har jag ingen nära kontakt med. Alla är upptagna hela tiden så jag kommer aldrig nära någon.

Mrs Me
0

Här blir det nog att hålla loppisen öppen hela dagen (hela helgen förresten). Därefter blir det nog en sillbit och jordgubbar framför Tv:n. Hoppas iaf. slippa vara hundvakt till grabbens hundar. Nya valpen är inte rumsren än och det känns som om det är mer än jag orkar med att passa på just nu. Med åren tycker jag nog midsommar blivit mindre "intressant", lite synd att de inte gjorde den till vår nationaldag så hade det kanske blivit mer "högtidligt" och inte "bara festande". När barnen var små gick vi gärna till någon samlingsplats för lite "små grodorna" med dem och så men det får barnbarnens föräldrar sköta själva numera även om jag tycker just grodhoppandet är väldigt kul.

Ha så gott hälsar Mrs Me

musunge1
3

Jag och min familj är bortbjudna men jag stannar hemma. Är bara tråkigt att vara hemma hos främmande människor.

Saffran0Spice
0

frågade en vän om vi skulle fira ihop, fick inget svar så bli nog hemma vid datorn…

bamse6311
2

Jag hade ju en god vän som alltför tidigt gick bort nu i Januari i år.
Vi brukade alltid fira midsommarafton hemma hos mig.

Han brukade stå för majtesillen som han köpte i en stor spann (hink) i en fiskaffär här i Helsingborg.

Det var hela fina mjälla fantastiskt goda matjesfiléer.
Sedan så hade han också med sig snapsen.

Jag köpte det resterande för måltiden.

Detta året så kommer jag väl att sitta själv hemma.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VGN]
0

Vad tråkigt att höra angående din vän Bertil. Det är en sak om man kommer ifrån varandra och vännerna är fortfarande i livet för då kan man åtminstone försöka lappa ihop vänskapen igen. När de är döda så är det ett faktum att man inte kommer få återse dem mer. Jag hoppas att din midsommar blir bra iaf. Styrkekramar till dig 🌺

Kalendula
0

Jag lär inte bli framför datorn. Åker till föräldrarna i några dagar, o grejar, äter gott o solar på trädäcket.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

bamse6311
2

#8 VGN

Tackar för ditt svar.

Jo, det var en riktigt god vän och faktum är att han var min enda riktigt goda vän.

Vi umgicks ganska mycket och om inte annat så träffades vi minst en gång i veckan och ibland två för att gå på den lokala pizzerian för att ta en bit mat, ett par öl och prata bort några timmar.

Vi träffades också alltid hemma hos mig eller honom någon av dagarna när det var sådana storhelger som jul, nyår, påsk, midsommar osv.

Det känns jäkligt jäkligt tomt sedan han gick bort.

Bästa hälsningar,
Bertil

[T-Johan]
1

Det ser ut att bli blandad kompott denna egendomliga helg också. För mindel blir det datorn, med något avbrott för repetition som vanligt på söndag förmiddag. Hoppas kunna få några timmars förlustelse med ett dambesök. Men hon är en trasig själ, hon som vi andra, så man vet aldrig. Mat blir det mycket av. 2 kg fläskstek. Sen ska den varieras under dagarna. Fruktkräm var länge sedan. Kanske kan ta några rabarber på min uteplats. Fruktkräm kan man alltid äta, i alla lägen godkänt. Vi får väl håla lite kontakt, vi som är hopplös ensamma, här på Ensamhet.

[T-Johan]
1

Ensamheten har ju en poäng, man slipper trafikproblemen som tonar upp sig. Det är långa köer på och före Ölandsbron. Där sitter dom som inte är ensamma och tvingas vara sociala i vänta på att komma över bron. Nu ska jag ut på uteplatsen och läsa lite. Ja ja vist, kaffemuggen medtages.

Lill-Mari
3

Hej! Jag är ny här.

Jag ska fira midsommar ensam,har några vänner men de är upptagna med barn och barnbarn.Mina barn/barnbarn bor 30 mil bort och så har de ju sina kompisar att umgås med.

Storhelger är jobbiga för då är man alltid ensam om man inte har en partner,då passar man inte in någonstans. Och har man som jag separerat när man blivit lite äldre ja då är det ännu svårare att få va med.
Annars har jag väninnor men de vill bara umgås när mannen är borta och man blir inte hembjuden till någon som singel.

Ingen tänker på oss ensamma när det är helg känns det som. Jag skulle vilja vara med i ett sammanhang jag med och grilla och äta gott.

Glad midsommar

Jess89
1

Önskar alla en trevlig midsommar oavsett var ni kommer att vara. Själv åker jag iväg och firar midsommar med pojkvännen.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Tarotstollan
1

Struntar i att det är midsommar. För mig blir det som vilken helg som helst. Vad det blir för mat har jag ingen aning om ännu, däremot skall jag äta jordgubbar och glass och stoppa mig full med annat godis.
Det blir definitivt ingen sill eller gräddfil eftersom jag inte äter det. Färskpotatis däremot är jättegott!
Skall gå och handla i morgon eftersom jag knappt hann handla någon mat idag. Sen blir det väl tv och datan som vanligt. Det blir så bra så!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[strutter]
2

#13 Välkommen hit Lill-Mari! 🌺
Jag har det ungefär som du i livet. Fast jag har en särbo som kommer senare i dag, och det är jag väldigt glad för. Vi ska äta matjessilltårta, med jordgubbar till efterrätt.

TS. Lite tid vid datorn blir det nog. Det är alltid roligt att kika in här.

Trevlig midsommar säger jag till er alla!

[T-Johan]
2

Jag instämmer med Strutter; välkommen till Ensamhet Lill-Mari. Midsommar är en knepig helg. På jul är det kallt och mörkt. Då sitter man inne och kurar. Midsommar är tvärt om. Folk söker sig utomhus, ljust och varmt. Men den mentala stressen är lika stor. Intressant, för på nyheterna kavlar man ut: Hur man överlever midsommar". Det rekommenderas att man skriver ner några råd till stöd för minnete och lägger lappen innanför strumpan. Ska vara ensam idag. Städa av efter snickrandet på uteplatsen. Den är nästan klar. Ska bara förankra vindskyddet på kortsidan i väggen. Det ska väl blåsa till hösten och då är det bra om de sitter fast ordentligt. Falukorv till middag. Råstekt potatis är inte fel. Potatisen är för dålig att kokas. Steker man potatisen i varmluftsugn blir den kanonfin. Det kan kanske vara någon som tycker det är tråkig midsommar-mat. Men grejen är att jag firar inte midsommar. Och så gillar jag falukorv. Kombinationen är oslagbar. Hinner ni med att sitta med fingrarna i tangent bordet så berätta gärna vad ni har på G.

Saffran0Spice
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

glad midsommar till alla oss ensamma =)

KimE
0

Glad midsommar, Jag åker till traditionellt midsommarfirande med dottern.

[Gurkskal]
0

Ja glad midsommar för all del :)

Blir väl ensam hemma och vad jag ska fylla kvällen med vet jag inte, blir väl nån film och lite spelande kanske.

Lill-Mari
0

17# Tack T-Johan,visst är det gott med falukorv och stekt potatis i bland.

Jag ska sitta själv,dom jag känner är tillsammans med sina anhöriga.

I morgon och på sön ska jag jobba,synd bara att jag inte kunde få jobba i dag midsommarafton det är bättre än att sitta själv och så ger det ju lite extra o.b. också.

[T-Johan]
0

Det är så sant att det faktisk är människor som vill "jobba storhelg". Den livet i de militära vet ja att man gjorde alltid det lite extra trevligt under storhelgerna. Sen ska man inte förakta lite extra i plånboken, det är aldrig fel.

bamse6311
2

T-Johan.

Nypotatis (färskpotatis) skall aldrig kokas.
Den skall bara sjuda långsamt på lägsta värme, det tar lite längre tid men koncistensen på potatisen blir jäkligt mycket bättre.

@Alla

Jo, jag skall strax bege mig till min lokala butik Willys hemma och inhandla traditionell midsommarmat.

Jag tillhör en av de många som faktiskt gillar och tycker om nypotatis med matjessill, gräddfil, dill och gräslök.

Angående det där med nypotatis så hade jag och min dåvarande fru alltid som regel att aldrig äta nypotatis innan midsommarafton.

På midsommarafton skulle denna primören vara liksom den sensation den kan vara om man tycker om den och tillagar den på rätt sätt.

Jisses så vi ibland fick jaga runt i butiker och varuhus för att hitta "gammal" potatis medan samtidigt potatisplantorna med nypotatis i vår egen trädgård var mogna att tas upp *skrattar*.

Sedan då på midsommarafton när maten skulle tillagas så var det en fröjd och upplevelse att få sätta grepen i jorden och plocka upp sin egen potatis.

Nåväl, fortfarande så lever jag delvis men enbart delvis efter regeln att ingen nypotatis innan midsommarafton. Att jag skriver delvis är på grund av att jag har syndat i år och ätit nypotatis en (1) gång för ett par veckor sedan.

Visst är det långt ifrån samma sak när man skall sitta helt ensam och äta sin midsommarmåltid men jag vill hålla i traditionen och har även införskaffat både öl och snaps till måltiden.

Som jag skrivit tidigare så hade jag en god vän som gick bort i alltför tidig ålder nu i Januari i år.

Han och jag brukade fira midsommarafton tillsammans. Han brukade komma till mig då jag ju har vissa fysiska svårigheter mad att ta mig några längre sträckor.

Det brukade bli jäkligt trevligt. Dock så har jag i år ingen alls att fira med då han var den enda riktiga vännen jag hade.

Barnen är vuxna och har sitt vilket jag väldigt väl förstår.

Ber att få bifoga en bild från "förr i tiden".
Här är det dans runt den egna lilla midsommarstången och jag tror att det var "små grodorna" som vi dansade till på just den här bilden.

Den där lilla knatten på bilden har numera hunnit bli 25-år.

Bästa hälsningar,
Bertil

[T-Johan]
0

Trevligt Bertil. Detta med potatisen blev nog ett missförstånd. Det var den gamla potatisen som är värdelös och svårkokt såhär en bit in i sommaren. Men i Skåne har ni nog bättre förutsättningar att få bra färska grönsaker. Vi väntar på Ölandspotatisen. Det kommer i industrisemestern. Och i augusti kan vi göra kroppkakor på dom. Sill, gräslök, gräddfil och 2 kg färskpotatis har jag hemma. Men jag känner inte att det skulle vara ett måste bara för att det är midsommar. Men samtidigt så har alla familjer sina traditioner. Det märks mycket tydligt på våra invandra kulturer som har mycket starka familjeband. Den Skånska matkulturen gillar jag. Man spar inte på grädden. Utan med gott samvete låter man maten smaka.

[Tuulikki]
0

Sitter hemma själv framför datorn med TV'n på i bakgrunden och vovven vid fötterna. Allt känns bara så eländigt idag. Har inte ens några jordgubbar😭

[T-Johan]
0

Sofisen du får trösta dig med att jordgubbarna är bättre och billigare på måndag. Läsa TV och dator är ganska underhållande trots allt. SVT Play och öppet arkiv är godis.

[Gurkskal]
0

#25 Ingen möjlighet att införskaffa lite jordgubbar då?

[VGN]
2

Du får hålla kontakten med oss andra. Vi här på ensamhet har varandra åtminstone. Jag kan inte skicka några jordgubbar, däremot får du en 🌺av mig och en 🤗

[Tuulikki]
1

#26 Jaa, får passa på då. Åt några till vaniljglassen igår, mums.

#27 Näe, bor 1 mil ut på landet utan körkort. Resten av familjen är iväg :(

#28 Ja, hellre ensam tillsammans än ensam själv. Tack!

🌺

[Gurkskal]
1

#29 Jag vill också bo på landet :o

Hur som helst så föreslår jag att du odlar jordgubbar till nästa år :) Nära, helt gratis och helt säkert oerhört mycket godare :D

[Tuulikki]
3

Ja vi hade jordgubbar i pallkragar förut, men grannbarnen och fåglarna åt alltid upp dem innan de ens mognat ordentligt så jag gav upp haha😊

Nu har barnfamiljen flyttat. Kanske gör ett försök till👍

[Gurkskal]
1

haha min oerhört barnsliga hjärna föreställer sig någon slags kamp mitt i jordgubbslanden där du förgäves försöker vifta bort både fåglar och grannbarn 😛

Men skam den som ger sig, tycker absolut att du ska göra ett försök till. Bara du bjuder oss andra jordgubbslösa stackare sen 😉

[strutter]
2

#23 Bamse6311. Vilken fin bild!

Jag tycker att det är jätteviktigt att göra som du.

Alltså att göra det så bra man kan fastän man är ensam. Som att göra en vacker och festlig måltid till sig själv. Att tända några ljus, fastän man sitter ensam. Kanske lite blommor på bordet, som man har plockat själv eller köpt.

Jag tänker på det som Perikles sa på Tuborg-burkarna på det glada 60-talet, att "Man ska vara god mot sig så länge man har sig"! 🙂

Viktigt att komma ihåg, fastän det kanske inte är så lätt alla gånger.

bamse6311
3

#33 strutter

Tackar så mycket och visst så kommer man ihåg Perikles på Tuborg *skrattar*.

Ber att få bifoga ytterligare en bild från midsommar "förr i tiden".
Samma grabb som på den första bilden.

Bästa hälsningar,
Bertil

[strutter]
1

#34 bamse6311

Åhh, jag gissar att du har många fina minnen med den bilden. En sån go pojke!

Mina pojkar är också vuxna nu, och jag saknar tiden när dom var små så mycket. Det var en sån rolig tid. Med lek och pyssel. När dom liksom var mina, om du förstår hur jag menar. Nu har dom sina egna liv och klarar sig bra själva. Och så ska det ju vara…. 😕