Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikett: jobbiga-känslor
Läst 1647 ggr
Pepsie
2

Vad gör man om allt går fel?

Vad gör man egentligen om hela livet bara blir fel? Jag har haft det så jobbigt med motgång efter motgång, och till slut sitter jag här utan att se något positivt i framtiden. Är 20 år och läser upp mina betyg just nu. Trodde jag hade hittat mitt mål när jag bestämde mig för att sedan läsa till veterinär, som jag alltid drömt om. Men linjen kräver skyhögt betyg i matte. Har haft det svårt med detta ämne hela livet och klarar knappt av ens den lägsta nivån. Folk säger att "om du bara försöker så lär du dig", men nej.. jag har kämpat så hårt med detta utan att ha gjort ett enda framsteg sedan grundskolan. Är verkligen hopplös för jag kan knappt beskriva hur fruktansvärt svårt jag tycker det är. Jag har verkligen försökt att lägga ner hela min själ i det men det går bara inte. Dessutom finns det ingen utbildning för mig i närheten. Skulle aldrig ha råd med studentboende. Klart det finns en massa hopplösa lån att ta, men jag lider av ångest. Detta gör att jag tänker på mina skulder 24/7 tills jag betalat tillbaka - till och med när jag lånar från familjen. Går och ältar allt negativt dygnet runt och det tär på krafterna. Åter till frågan. Vad gör man om man är helt ensam, utan möjlighet att följa sin dröm, med depression och ångest som äter upp en inifrån? Om allt fortsätter som det gjort de senaste 7-8 åren så vet jag inte om jag orkar mer. Kan man planera att "om allt verkligen går åt helvete och om jag fortfarande mår såhär så avslutar jag allt"? Förövrigt så tar jag bara plats och energi för alla omkring mig. Eftersom jag inte jobbar ännu så gör jag ingen som helst nytta i livet.

Djävlas

VildaVittra
0

Man börjar med att ta itu med sin ångest och depression genom att söka sig till den psykiatriska öppenvårdsmottagningen i sin kommun. 

Du är 20 år gammal och du har tid på dig. Ta dig den tiden, det kommer hända mycket de närmaste 10 åren med dina önskningar och vem du är. 

Det finns ju fler jobb med djur än bara veterinär. Gröna biologer, djurmassörer, djursjukskötare osv osv eller kanske som jag månskensbonde. Även vita biologer jobbar med djur, fast som försöksdjur (men man kan ju välja ett jobb där man jobbar med att ta fram mediciner för att rädda djur, även om just de man tar hand om inte räddas). 

Har du hört talas om att wwoofa?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pepsie
0

Har blivit "behandlad" för depression i över ett år redan. Både med tabletter och regelbunden kbt. Vet att det finns fler yrken. Försöksdjur är helt uteslutet då jag är helt emot det. Djurparker finns såklart också, men jag tror inte det är någonting som jag vill bidra till. Veterinär har med längder varit prio ett för framtiden. Men med tanke på mina bekymmer med matten så känns denna dröm väldigt avlägsen. Kanske måste se mig om efter utbildning för veterinärassistent eller liknande istället. För mig är det viktigt att hitta ett yrke där jag kan vara mig själv. Detta innefattar att kroppsmodifieringar av alla slag respekteras. Det kanske händer lite på 10 år, men min ångest komner alltid att hänga över mig och göra mig till ett kontrollfreak som alltid måste ha stenkoll på vad som ska hända. "Wwoofa" känner jag inte till. Vad innebär det?

Djävlas

VildaVittra
0

#2 Fast om du vill bli veterinär så kan du ju inte vara emot djurförsök. Mediciner och behandlingar uppstår ju inte ifrån intet och i utbildningen ingår djurförsök. 😉

WWoofa är när man jobbar på en ekologisk gård mot mat och husrum. Välj då gårdar med djur, så får du erfarenhet och kunskap om dessa och lär känna dig själv under tiden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KimE
0

Jag har en bekant som läst till veterinär i Ungern för att hon inte kom in i Sverige.

Du kan ha djur som hobby man måste inte jobba med det man är intresserad av. Det kan vara dåligt att ha kroppsmodifieringar som begränsar vilket jobb man kan välja man behöver kanske byta spår flera gånger i livet.

[T-Johan]
0

Tyvärr är det så att teoretiska studier inte passar alla. Att bli veterinär är en lång resa. Har man dessutom inte goda ekonomiska förutsättningar blir det dessutom dyrt. Nu skriver jag inte det för att slå ner modet på Dig. Utan tänk realistisk, vad är Du bra på! I vilken arbetsmiljö trivs Du i. Om djur är Din stora passion, vad finns det för andra yrken på det temat. Kommunen har yrkesvägledare, har Du talat med dom?

ChristianK
0

Som T-Johan säger i princip, det finns alternativ. Det är lätt att få tunnelseende när man tror att bara ett visst yrke är enda lösningen för att känna sig tillfreds. Jag är inte så gammal själv, men 20 bast, du har ju knappt börjat livet. 

Det är ju individuellt, men av egen erfarenhet så kan jag nog påstå att det inte är så lyckat alltid att påbörja en tuff utbildning om man inte mår bra i grund och botten. 

Tror du inte att det är bättre att backa ett steg tillbaka, försöka släppa kravet på dig själv om att "du måste" plugga avancerad matte för att komma dit du vill? 

Lite off topic, men tänkte tipsa om en bok jag börjat läsa:

https://biblioteket.stockholm.se/titel/820497

Väldigt vettigt självhjälpmedel för oss med ångest.

Pepsie
2

Ja det är klart att djurförsöken fyller sin funktion vad det gäller medicin. Äter ju själv en massa olika piller men jag skulle inte själv klara av att utföra sådana tester på egen hand. Det kan nog vara sant att en avancerad utbildning skulle vara för mkt för mig. Det är i viss mån ett mål för mig att fixa det, men jag kanske borde välja något enklare att börja med. Känna efter lite hur det känns att arbeta. Jag är ganska hård mot mig själv och har väldigt höga krav. Vad det gäller kroppsmodifieringar så är det en oerhört viktig del av mitt liv. Om det skulle behövas så kan jag anpassa mitt val av yrke utifrån det. Om någon skulle ha invändningar mot det så är jag inte intresserad av att arbeta för den typen av person. Wwoofa lät intressant. Ska kolla upp det. Tack för synpunkter!

Djävlas

[T-Johan]
0

Något som är mycket bra rent generellt sätt är att skaffa sig bra studentbetyg. Matte 3b eller 3c, tex. Finessen med bra studentbetyg är att man inte ska behöva komplettera eller läsa upp tidigare betyg. Det sätter ofta en press på eleven.

Pepsie
2

Jag gick inte färdigt gymnasiet så jag låser upp det på folkhögskola just nu. Ska prata med studievägledande om hur höga nivåer av varje ämne som de kan erbjuda. Vet att jag vill läsa så mkt engelska och svenska som möjligt då dessa är "mina ämnen". Ska kolla upp hur svår matte jag tror att jag kan lyckas med.

Djävlas

VildaVittra
0

#9 "Ska kolla upp hur svår matte jag tror att jag kan lyckas med."

Titta inte i förväg, då tycker man bara att det ser svårare ut än det är.

[T-Johan]
1

Jahaja, engelska svenska, då satsar Du på humanistiska grenen och låter matten falla på plats av sig själv, ( för att vara lite kryptisk). Men det är kanon, Du har liksom Din "nisch" att förkovra Dig i. Matte 2a, brukar vara en ribba man måste över för högskolestudier. Men Du ska be att få hjälp av special-pedagogen men matten om Du känner Dig osäker på om Du klara de. Jag vet att alla elever som får extra stöd i matte klara både 2a och 3b. För ingen av mina elever har kuggat detta läsåret, och då gör inte Du heller det.

[pepparkatt]3
3

Hej!! Jag känner igen mig, har alltid velat jobba med djur och alltid haft sååå svårt med matematiken. Jag fick göra ett dyskalkyli test under två-tre dagar och det visade sig att jag hade dyskalkyli (som dyslexi fast med matte) så du kanske kan be om att få utreda dina svårigheter? Efter detta fick jag den hjälp jag behövt hela tiden för att klara matten, nu kan jag äntligen söka till den utbildning jag velat gå hela mitt vuxna liv men aldrig trott att jag kunnat!! Djursjukskötare kandidatprogram på SLU i uppsalamkandle vore något för dig? Då är man sjuksköterska fast med djur :-) det har jag sökt till. Jag är säker på att du kan Klara detta!! Läs min historia, du kanske känner igen dig lite och du får gärna skriva o prata med mig! :-)