Fast telefon/mobil?
Hej!
Sen jag sade upp mitt fasta telefonabonnemang har jag mist minst två vänner. En av dem sa rakt ut att det blev för dyrt att ringa till min smartphone, så då slutade jag å min sida också att kontakta henne. Såna "vänner" vill jag inte ha.
Den andra ringer i stället på min jobbtelefon, fastän jag absolut inte har tid att prata när jag är på jobbet. Hon har inte sagt det rakt ut, det är hon för feg för, men jag är ganska säker på att det är för att mobilen är dyrare.
Det är så småaktigt och det retar mig. Väldigt många går ju mer och mer över till att säga upp det fasta abonnemanget.
Nåt som slår mig just nu är att bägge två har både fast och mobilt abonnemang. Och vad kostar inte det?!
Nån mer som har samma trista erfarenheter?
I så fall hör jag till de småaktiga. Trots att jag har mobil. Den är till för att ha med när jag är ute. Om något händer mig så behöver jag den. (Jag är sjuk nämligen.) Jag lämnar bara ut mitt telefonnummer på fasta telefonen. Vissa tar reda på mobilens nummer ändå. Själv ringer jag sällan till mobiler, just för kostnadens skull. Det retar mig att jag ska behöva betala flera kronor för att någon inte kan svara…..
Jag kör också dubbla telefoner. Mobilen är en 'panik-nå mig alltid' telefon, och SMS mottagare. Ring fast, svarar jag inte, SMS:a mobilt. Mina elever och kolegor SMS:ar. Men fasta avgifter är inte gratis dom heller.
Oj, nej vad trist. Men däremot är det lite jobbigt ibland att nå rätt person när alla har varsin telefon, dvs man kan inte ringa hem till barnens kompisar. Oftast får man ringa båda vuxna=dubbla kostnader för att nå rätt.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
#1 och #2 OK, jag förstår. Vi gör alla som vi själva vill.
#3 Ja, visst är det trist? Himla jobbigt också att alla har varsin
telefon 😉. Men OK, jag förstår hur du menar.
Hela saken är väl den, att jag blir himla ledsen att vissa av mina vänner hellre avstår från kontakten med mig än att ringa på min "svindyra" telefon. Det blir liksom ett bevis på hur lite vår vänskap betyder för dom. Det gör att jag känner mig ännu mer ensam. Själv skulle jag aldrig göra så. Jag är rädd om dom få vänner jag har. Sån är jag. 🌺
Jag fattar strutter, det är inte mobil eller fast, utan "prislappen på vänskap". Att man överhuvudtaget har en prislapp känns lite knepigt. Får man sedan veta att det handlar om kronor hit o dit blir man besviken. Att ens vänskap inte är mer värd en en pizza i månaden är sanslöst.
#5 Tack! 🌺
Hej det låter som en dålig ursäkt till att dom har valt ett dyrt abbonemang, tipsa dom att det finns abbonemang med gratis samtal och gratis sms/mms. Själv har jag bara mobil. Mvh Per
#7 Hej Per, det har du rätt i! Jag har känt det som att jag är den "skyldiga", men så behöver det ju inte vara.
Bara mina närmsta vänner har mitt hemnummer. Resten når mig på mobilen, vare sig det är sms, facebook eller att de ringer.
Detta kan ju bero på att jag och de flesta av mina vänner har bra abonnemang. Jag t.ex har 1000 fria sms och 1000 fria minuter att ringa för samt 3GB surf😃
Enda kompisen jag ringer hem till är hon som bor långt ut på landet, där hon inte alltid har täckning på mobilen. Då skriver jag först på facebook men märker jag att hon är i stallet eller inte vid datorn helt enkelt så ringer jag hem till henne.
I och för sig kanske det skiljer en del i ålder mellan oss här i tråden?
Jag fyller 19 i år.
Men om nu vänskapen är värd så mycket för er, varför då inte betala de ynka kronorna ett fastnätsnummer kostar? IP-telefonabonnemang med vanliga fastnätsnummer är ju nästintill gratis.
Alla har inte råd att slösa med pengar hur som helst, och jag tycker inte att det är mer "småaktigt" att någon säger ifrån att h*n inte har råd att ringa dyra samta, än att låta bli att höra av sej för att man tycker det är småaktigt att personen inte ha råd😮
~ mayolica ~
För mig är det 11 ggr dyrare att ringa till en mobiltelefon än att ringa till en med fast telefon!
Som fattig pensionär får man försöka att dra ner på så mycket fasta kostnader som möjligt och skaffa abonnemang för att ringa en person med mobil är inte lönt.
Så därför ringer jag ingen med bara mobil om det inte gäller liv eller död!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Sen har vi en aspekt till, det är en sak att ringa ett kort mobil och bestämma var/när man ska träffas och att umgås över telefon, dvs långa samtal.
Släktingar i Finland ringer jag bara på fast och vi pratar 1,5 timma.
Men annars är det bara korta, under minuten.
För många är telefonen det ett av få sätt att ha kontakt med omgivningen. Och då kanske på grund av handikapp.
Lite beroende på vår "telefonkultur", har nog sin betydelse i valet fast eller mobil eller båda.
2000kr om året för fast telefoni är en stor kostnad och då får man betala för det man ringer med.
Man får ganska mycket mobiltelefoni för de pengarna.
#14 Betalar du så mycket för fast telefoni?
Jag måste ha fast telefoni då jag jobbar hemifrån, men inte betalar jag sådana priser. Jag betalar runt 1000 kr per år skulle jag tro.
Jag är även en sådan människa som kör med kontantkort till min telefon. Mest för att jag då har full kontroll, jag kan byta leverantör, telefon och liknande när jag behagar.
Jag har vänner som bara har mobiltelefoner men då smsar jag i stället eller så pratar vi via skype på datorn. Mamma har också bara mobil, men eftersom vi har samma leverantör så är det gratis att ringa.
Nej jag har bara mobil och mobilt bredband.
På min fasta har jag ca 2000 kr per år i fast avgift. Sen kommer samtals avgifter på de.
Jag har abonnemang för fast telefon, men telefonen har gått sönder💔så nu är mobilen📱 den enda fungerande telefonen jag har. Har inte abonnemang på mobilen, utan kör med kontantkort. Det passar mej bättre att kunna ladda på ring-pengar efter behov.👍
I vanliga fall, när jag har en fungerande hemmatelefon brukar jag mest använda hemmatelefonen till att ringa samtal till fasta nät, myndigheter mm, och mobilen till att ringa mobilsamtal. Sen brukar jag anpassa mina på-tankningar på min mobil efter vad dom personer jag brukar ringa har för mobilabonnemang,då kan jag ringa billigt till vänner som bara har mobil.🙂
Nu när jag inte har någon fungerande hemmatelefon brukar jag tanka fastpris på mobilen 👍
~ mayolica ~
Vad är det bästa? Fast terefon + mobil + internet. Fast telefon, fast avgift 2000 kr/år Internet, fast avgift 3000 kr/år Mobil, kontantkort. Ringer lite och SMS:ar en del. Finns det bättre läsningar? Att man är "lättillgänglig" är ju bra med tanket på ens ensamhet.
För mig funkar mobiltelefon 2400kr/år.(ringer lite så jag klarar mig med de minuter som ingår) Mobilt internet 2400kr/år (funkar bara om man klarar sig utan tv tittande och har 3g täckning)
Min enda erfarenhet är att folk slutat ringa vid huvudtaget och att de aldrig svarar när jag ringer.
Jag ser att de gör saker och har mkt tid till att umgås med vänner och bekanta, på facebook. Där är de mkt aktiva. Men de har aldrig "tid" att ringa mig eller prata med mig.
Jag har väldigt stor sorg över det. Det är jättejobbigt att plötsligt förlora vänner. Men jag jobbar på saken. Jag jobbar på att lösa problemet. Givetvis är steg 1 att sluta ringa dem, även de jag älskar djupt, eftersom de visar väldigt tydligt att de ger fasiken i mig.
Man får inte fler vänner av att sluta ringa de man har. Dra ner på facebook tittande, det gör bara att man jämför sig med andra och de flesta lägger upp en mer positiv bild av sig själv som inte riktigt stämmer.
#22 Haha, men hur stor självplågare tror du jag är? Läste du inte att de inte har TID och lust att prata med mig? Ska jag då vara efterhängsen?
Haha, nädu, jag är ofrivilligt ensam och lämnad men jag är inte korkad.
äh läste fel.
#24❤️
Jag använder mest skype nuförtiden, det är gratis. Har inte haft en fast telefon någonsin, känner knappt nån som har en. Mobiltelefon är mycket smidigare, och det är inte dyrare att ringa till, om dom inte har nått extremt konstigt abbonemang.
Om detta hände mig skulle jag tipsa mina vänner (tänk om man hade såna!) om billiga telefonabonnemang och/eller kontantkort till fast pris.
kostar under 200 kr i månaden och då får man ringa obegränsat och skicka obegränsat med sms. Hade kunnat förstå att det blev för dyrt att ringa till mobiltelefon för 10 år sen men nu… nä
Finns ju även wifog då man ringer helt gratis. Konstiga och snåla vänner som inte värderar er vänskap särskilt högt alls!
Vänskapen sitter inte i telefonen och hur lite eller mycket man ringer. För mig är vänskap nått annat.
Men om vi återgår till hur vi använder våra telefoner här hemma,
med de abonnemang vi har här och har valt att ha.
Är jag hemma ringer jag alltid med min fasta telefonen,.
Jag väljer också att ringa till mina vänners fasta telefonnummer.
Mobilen använder jag för mycket korta samtal, om jag inte kan använda min fasta telefon.
Om jag ringer till någons mobiltelefon. försöker jag göra samtalet så kort som möjligt. Vill vi prata en längre stund ber jag att få ringa upp min väns fasta telefonnummer eller så chattar eller skypar vi
Enda gången jag inte bryr mig om kostnaden är när jag ringer upp mina barns (vuxna) mobiltelefoner.
Med mina vänner som bara har mobil, skypar eller chattar vi via nätet Vi kan nämligen prata länge 😃 och då passar detta oss båda utmärkt.
Men tillbaka till tråden. Jag tycker inte det är småaktigt alls av dina vänner. Ring dem själv eller fråga om inte ni kan skypa eller chatta på annat vis. Eller kanske träffas hos dig eller dem istället.
Ha en fin helg.
Var rädda om varandra
Jag tror vi som är lite äldre har en annan telefonkultur än dom yngre. Min son använder aldrig den fasta telefonen och jag gör som Signemo. Det är som gjort för kulturkrockar.
Precis Johan. Och sen har vi ju alla det olika i hemmet. Vi har ju olika krav på vad telefoner används till, hur mycket man jobbar vid datorer, vilken typa av bredband m.m.m.m.m.
Jag tycker det är kanon med mobiler. Men hos oss passar abonnemang av en viss typ bäst totalt sett. Men vi har ju alla det olika och olika behov.
Var rädda om varandra
#28 Jo, den generation jag kommer från så sitter vänskapen i luren, speciellt om man bor många mil ifrån varandra.
SÅ synd grodan. Min bästa vän sen jag var tonåring. ( är ju väldigt många år sen, så där 40 år sen ). Vi skypar, vi bor en bit från varandra. . Önskar Dig fin kontakt med dina vänner, hur den än ser ut. Kram
Var rädda om varandra
#32 ❤️ Ja, Skype har jag inte testat, men vill inte sitta vid datorn - har ingen bärbar liten modern sak - mer än nödvändigt.
Jag håller fullständigt med dig om att vänskap inte sitter i en telefon.
Men du menar alltså på fullt allvar att man faktiskt har en vänskap fastän den andra personen aldrig hör av sig? Bara för att det är för dyrt? Konstigt…🤔Det stämmer inte för mig, men jag respekterar din åsikt om vänskap (även om du bara skriver att vänskap "är nåt annat").
Jag menar att det är inte hur ofta man hör av sig. Och man skall höra av sig från båda hållen. Det kan gå väldigt länge mellan jag o min vännina snattrar på något sätt.😃. Men vi litar helt på varandra, vet att vi finns för varandra. och när vi pratar då pratar vi Längeee.
Tidvis har vi båda haft ont om pengar då var det längre imellan.
Sen beror det ju mycket på hur vi har det förövrigt, om man har folk runt sig, hur man bor, vilka ekonomiska möjligheter man har att ringa eller besöka.
men det kan ju också vara så att " Strutter" två så kallade vänner inte är några vänner. Det kan bara Stutter känna.
Jag är med på olika forum och har vänner där. Vänner med väldigt olika ekonomiska möjligheter. Någon har gott om pengar, någon har fruktansvärt dåligt med pengar. Det finns hos den personen ingen som helst möjlighet att unna sig något extra. Osäker på om personen ens har telefon.
Önskar Dig strutter vänner som du trivs med o litar på i alla väder. Kram
Var rädda om varandra
Kram och Glad Påsk! 🌺
Har skummat igenom alla inlägg.
För det första så finns det aldrig något som heter "fria samtal" eller "gratis samtal" på vilket abonnemang som helst.
Man betalar alltid för något och inget är vare sig "fria" eller "gratis samtal" hos någon som helst operatör överhuvudtaget.
För mitt mobilabonnemang (ett gammalt) ser det ut så att jag betalar 199 Kr/mån och då får jag ringa för dessa 199 kr, sedan så har jag 3 000 sms samt helt obegränsad surf till samma hastighet hela tiden.
Dock så får jag som sagt var bara ringa för 199 kr/mån och eftersom operatören debiterar 0.69 kr/samtal så kan jag inte på något som helst sätt prata obegränsat utan så fort jag kommer över 199 kr så får jag börja betala 0:69 kr/minut plus naturligvis uppkopplingsavgiften.
Med mitt fasta abonnemang som jag har hos Comhem så ser det ut som så att jag har både bredband samt fast telefoni.
För den fasta telefonin så betalar jag då 11 eller 9 öre per minut beroende på vilken tid jag ringer och abonnemangskostnaden är 69 kr/mån.
När jag skall ringa någon från min mobil så är inte 199 kr/mån och med tanke att ett samtal kostar 0:69 kr/minut plus uppkopplingsavgift inte så där väldigt lång tid att ringa varje månad .
Jag väljer oftast så också att ringa de flesta samtalen ringa från min fasta telefon.
Som någon annan här också sagt, när man är pensionär så måste man hushålla med pengarna.
Dock så stämmer inte det som #7 Lonewolf skrev att det finns abonnemang med gratis samtal och gratis sms.
Man betalar ALLTID på något sätt för att ringa, messa eller mmsa med en lur och det finns ALDRIG något som är gratis.
När man hör ett erbjudande som kallas gratis så skall man alltid tänka efter och räkna på det både en och flera gånger.
Bästa hälsningar,
Bertil
Bra skrivet Bamse, för sån är verkligheten!
Jag tappade min mobil så nu har jag ingen. Men blir nog tvungen att gå och köpa mig en imorgon då folk börjat gnälla för att jag inte har någon :/ Jag känner väl snarare att det är skönt att inte ha en telefon. De jag vill umgås med vet vart jag bor och jag vet vart de bor. Funkade perfekt när jag var liten grabb och funkar lika bra nu.
#38 T-Johan
Visst är det så.
Inget är någonsin GRATIS och det gäller inte enbart operatörer för vare sig mobil eller fast telefoni.
Så fort något heter GRATIS vad det än gäller här i livet så skall man alltid dra öronen åt sig och börja räkna på vad det egentligen kostar.
Det här gäller alltså allt här i livet.
Inget är någonsin gratis här i livet, allt kostar antingen på det ena eller på det andra sättet alltid något, inget är någonsin GRATIS!
Bästa hälsningar,
Bertil
Bamse
Hur är det med din mor?
#41 Raija Danielsson.
Skriver ett PM till dig,
Finaste hälsingar,
Bertil
Lonewolf här igen
Du skriver att jag har fel angående gratis samtal och gratis sms. Visst är det så att man betalar för ALLT MEN jag betalar 269:- i månaden och då får jag ringa 600 samtal som är hur långa som helst och sedan har jag 6000 sms att göra slut på men visst blir det dyra samtal när jag har ringt mina 600 samtal men bra mycket billigare blir det i alla fall än 199:- i måndaen PLUS allt du sms:ar och ringer för som är över 199:-
Kanske det är dags att kolla efter ett nytt abonnemang
Mvh Per
#43 Lonewolf
Jag har fri obegränsad surf till samma hastighet hela tiden och det är därför som jag behåller mitt gamla abonnemang som inte längre går att nyteckna.
Det är väldigt få samtal jag ringer och inte heller så mycket sms.
Däremot så surfar jag väldigt mycket och på många sidor så är jag inloggad hela tiden.
Dessutom så tar Spotify och andra steamingtjänster väldigt mycket så för min personliga del så är det alltså den fria obegränsade surfen till samma hastighet hela tiden, det som är det viktiga för mitt nyttjande av telefonen.
Bästa hälsningar,
Bertil
Om man har internet via mobilen så finns det ju många appar som man både ringer o meddelar sig med gratis. Jag har både messenger och viber + skype på mobilen. Då blir valmöjligheter större. Å andra sidan dom människorna i mitt liv som inte ringer mig för att dom tycker att det är föör dyrt. Har ju egentligen en annan underliggande orsak att inte ring. Dom kanske inte är intresserade av min vänskap. O då behöver ju jag inte anstränga mig gentemot dem heller. Hela världen är ju full av bra människor som jag då hellre ägnar min kärlek till ♥
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Ja, det är det som är det sorgliga. Att dom tydligen inte var mina vänner fastän jag trodde det. När man inte har så många vänner från början så slår det extra hårt att förstå att man inte var mer värd än så. Jag tycker att nån enda gång kan man väl ändå höra av sig. Trots den "fruktansvärda" kostnaden. Det skulle jag ändå göra. Men vänskapen var tydligen ensidig. På sätt och vis var det kanske bra att få veta det.😕
Jag har bara mobil. Det blir billigare. Har man "rätt" abonnemang eller kontantkort, får man fria minuter till en fast kostnad. Dessa fria minuter gäller till både mobiler och fasta nät inom Sverige. Dessutom är mobilnäten idag så stabila, att man behöver inte ha fast telefon bara för den sakens skull.
Innan jag sade upp min fasta telefon, hade jag järnkoll på vilken av telefonerna det blev billigast att ringa ifrån, beroende på när på dygnet och till vem/vad jag skulle ringa. Jag sade upp den fasta, när det kom till den punkten att mobilen alltid "vann".
Jag kan verkligen inte se att det längre finns någon anledning alls att ha både mobil och fast telefon.

Eh.. hur asocial får man bli?
Eller vill man vara ensam och okontaktbar?
Har man ett socialt liv så har man fast telefon i hemmet!
Däremot så skiljer det på generationer.. ungdommar är inte lika mycket hemma som vuxna med familj.
Man skall kunna ringa till bostaden.. anser jag.
Att jag sällan har min mobil påslagen innebär att jag har den mest för nödsituationer.
Man skall inte överlåta till andra välja om de vill ringa till fast eller mobilt.. om man vill vara social!
Om man vill vara social.. och inte ensam så har man både fast och mobil.. för den som vill kontakta en.. annars så anser man att de kan kontakta en på sina egna villkor!
Jag har eget telefonnummer till jobbet, det är för kunder.. och i undantag för nära släktingar i akuta sammanhang, hemtelefon för sociala kontakter och mobil då jag inte är hemmavid!
Jobbmobilen är påslagen under arbetstid.. 8-6, hemma svarar jag på fritiden.. och mobilen svarar jag sällan på utom när jag väntar samtal!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#48 "Har man ett socialt liv så har man fast telefon i hemmet!"
Va? Det står kryss i skallen på mig, för det var verkligen ett jättekonstigt påstående! Tur att man får välja själv…

Vill man inte ha ett socialt liv utan att vara ensam så avskaffar man den fasta telefonen!
Dvs.. det är inte du som väljer, avskaffande av fast telefon uppfattas av de flesta som att du inte vill bli nådd.. du vill vara ensam!
Nämen.. då är det ju bara att se till att de inkommande samtal till din fasta uppkoppling kopplas vidare till din mobil.. och den transkationen hammnar på ditt konto.
För övrigt så brukar det ingå både fast, internet, TV och mobilt i de flesta seriösa företags erbjudande till en facil kostnad!
Det är hur som helst inget man skall belasta sina sociala kontakter med.. om man vill vara en social person.
Att bara ha mobilen för nödsituationer och väntade viktiga samtal, gör ju att man måste vara hemma för att bli nådd för spontana samtal. Det är snarare mer asocialt än att säga upp hemtelefonen. Och att folk skulle uppfatta det sistnämnda som att man inte vill bli nådd, var nog ett av de mer debila argument jag hört i frågan.

Jupp.. om man inte vill bli nådd så är mobilen avstängd.. vill man bli nådd är den på.. hur svårt är det på en skala?
Och varför vill man alltid bli nådd av spontana samtal.. om de nu inte är akuta.. har man då inget annat viktigt för sig eller?
Det är väl prexis som på jobbet.. sitter man i möte/har viktiga uppgifter att sköta stänger man av telefonen/sätter den på upptagen!?
Problemet är nog snarare att folk inte har lärt sig hur man stänger av en mobil.. och när det är passande/nödvändigt!
Jag personligen har Comhem för fast telefoni samt bredband och tv-box.
Där får jag den tredje fritt och betalar på det sätt inga fasta kostnader för min hemtelefon.
När jag är hemma och skall ringa någon så använder jag oftast men inte alltid den fasta telefonen och många som ringer till mig ringer ofta på den fasta men en del ringer naturligtvis också på min smartphone .
Bästa hälsningar,
Bertil
#52 Det är klart att man inte alltid vill bli nådd av spontana samtal. Och jag stänger av ljudet på min lur när jag inte har tid eller om det av någon annan anledning är opassande att det ringer. Men det jag ville komma till, var att jag ökar min nåbarhet, genom att jag inte måste vara hemma för att bli nådd för spontana samtal, och jag ökar också mitt IRL-ungänge.
Om en kompis t.ex. ringer och frågar om jag vill ta en fika, så ökar chansen både att jag vill fika och att denne inte ringer någon annan istället om jag svarar när jag är ute, än om jag behöver åka hem för att överhuvudtaget få samtalet. På den tiden, när jag använde mobilen på det sätt som du förespråkar, hände det ofta att jag kom hem och såg att någon ringt, och när jag ringde tillbaka var det nästan alltid så att antingen hade personen ringt någon annan kompis eller också orkade jag inte ge mig ut igen.
# 50 Hmmm vilket resonemang att vill man vara social så har men fast telefon….. Tack för den du den tog bra den du…. eftersom jag har betalningsanmärkning så får jag inte ta ett fast abonnemang eller betala 5000:- i pant så nej jag tänker inte skaffa något fast abonnemang och även utan betalningsanmärkning så tänker jag inte skaffa något fast abonnemang

Grejen är.. att har man fast telefoni.. som kan vara gratis som i #53s fall, så ställer man bara den att automatisk koppla över till valfri mobil efter 4 signaler.. då hamnar kostnaden för detta på din räkning.. och inte på dina vänners.. om du nu uppskattar dina vänner?
Svara du då inte så kostar det inget.
Har man mobilabonemang hos samma leverantör som det fasta så är det som regel lägre kostnad på de samtalen än till annan leverantör.
Hur svårt kan det vara på en skala?
Jag tycker det verkar småsnålt och oginnt mot sina vänner.. om man nu vill hålla sig med sådana!
Dvs att de skall ta kostnaden för att uppehålla en eventuell vänskap och kontakt.
O andra sidan så kan man skita i alla telefoner och träffas IRL för att ha kul.. kostar inte mer än vad man vill.. och man har full kontroll.
Kikar in här. Är nog så att vi helt enkelt tycker olika. Kanske beroende på ålder eller den egna situationen. Själv kan jag känna att jag inte behöver bli nådd alltid, utan då av barn o make förstås.
Men visst sjutton har man blivit van vid mobilen. Ringer inte så ofta på den. Ringer hellre på min fasta. Utan mer som en säkerhet om man skulle få bensin stopp eller så. Eller surfa på om jag är bortrest. Jag känner att kan inte folk ringa mig på vettiga tider på min vanliga så får de acceptera att jag inte blir nådd. Det är bara barn o make jag vill bli nådd av om jag arbetar. Och de vet ändå alla telefonnummer till mitt jobb. Likadant om jag inte är hemma. Bara nödvändiga samtal. Annars vill jag prata i lugn o ro hemma
Mina vuxna barn har bara mobiler. Men inte heller de vill bli uppringda på den när de arbetar. Då får man ringa företagens telefon om det är nått allvarligt.
Ibland kan jag känna att vi har blivit alltför uppstressade i samhället av att vara antingen uppkopplade vid datorn eller telefonen. Vi tror vi måste bli nådda alltid.
Nu låter jag som en gammalt tant och det är jag ju. Men har åtminstone haft dator sen 88 och internet sen 95 och mobil sen länge..Så helt tekniskt bakom är jag inte :-).
Men jag skulle önska vi kunde koppla av o må väl av oss själva utan att hela tiden vara uppkopplade på ett eller annat sätt.
Var rädda om varandra
#56 De flesta har ju idag mobil. Och har man mobil, är det fullt möjligt att få en prisplan som ger fria minuter till en fast kostnad, vare sig man har abonnemang eller kontantkort. Och rent krasst, om de som har både mobil och fast telefon väljer att ringa mig från sin fasta telefon, får de faktiskt ta ansvaret för den kostnaden själva. Eller ska vi ha det system Comvik (de stavade så på den tiden) hade i början av 1980-talet, att det är den som blir uppringd som betalar? Och när den enda personen jag känner som inte har mobil ringer mig, erbjuder jag mig alltid att ringa tillbaka, just för att jag har fria minuter.
#57 Jag pratar också gärna i lugn och ro hemma. Särskilt om det blir långa samtal, som t.ex. för några år sedan när jag hade ett förhållande med en tjej som bodde 20 mil bort. Men det går lika bra att prata hemma i mobilen också.

Och då menar du att de skall lägga dessa fria minuter på samtal med dig?
Tja.. är det så man ser på sina vänner så kanske det inte är så konstigt att man deltar på detta forumet?
Vari ligger skillnaden i om man lägger sina fria minuter på att ringa min mobil eller om man betalar 23 öre/minut för att ringa till min fasta telefon, om jag nu hade någon? Det känns inte som din inställning handlar om huruvuda man ska ha fast telefon eller inte, utan om vem som ska betala samtalen.
När jag ringer, för att jag vill prata, betalar jag (eller rättare sagt utnyttjar mina fria minuter), inte den jag ringer till.
Jag har inte koll på hur andra operatörers potter ser ut, men jag har 15000 fria minuter per månad. Det är nästan 10½ dygn. Med en sån pott, tror jag inte att många skulle behöva fundera över om det räcker till eller inte.
Jag har en egen slutsats :-). Spelar ingen roll i vilken telefon vi pratar. Bara vi gör det när vi vill. Och att vi inte kräver av andra att de skall ringa upp. När vi själva kan göra det.
Att jag inte kräver mer av andra än jag tycker de kan kräva av mig.
Att vara vän för mig inte handlar om hur ofta vi träffas eller pratar utan hur vi finns för varandra när det behövs.
Att jag tror att vi upplever saker olika efter hur gamla vi är.
Att jag ringer mina vänner om jag vet de har det knapert och att de ringer mig om de vet jag har det kanpert. Och att vi bara finns för varandra.
Och att man kanske tror att vissa är vänner när de bara är bekanta.
Önskar trådstartaren allt gott i livet kram
Var rädda om varandra
#50 Vi kan nog bara konstatera att du och jag inte alls förstår varandra.
Det är helt enkelt som #57 signemo säger, att vi tycker olika, vi människor. Och bra är väl det!
#61 signemo Önskar dig detsamma! 🌺
Jag personligen förstår överhuvudtaget inte det där med att man kan prata i si och så många timmar med varandra beroende på det abonnemang man har.
Som jag har berättat tidigare så har jag ett mobil/smartphone abonnemang på 199 kr/mån där jag kan prata för allt samt sända 3000 sms samt det bästa av allt då att jag har fri och obegränsad surf till samma hastighet hela tiden.
NU finns ju inga sådana abonnemang kvar att nyteckna då det som operatörerna numera inte tjänar några pengar på är samtalstid eller hur jäkla många sms man än skickar.
Det som operatörerna idag tjänar pengar på är hur mycket surf som man använder och surfmängd är precis det som jag personligen förbrukar i en otrolig mängd.
Är alltid inloggad på facebook och andra sociala medier precis som att jag har min smartphone för att streama musik från Spotify, vides från youtube, titta på olika play program från våra olika tvkanaler mm mm.
Ringer ytterst sällan från min smartphone så av de där 199kr/mån så förbrukar jag betydligt mindre än 50% och vad det gäller de där 3000 sms som också ingår så blir det kanske 100 st per månad som jag använder.
Precis som #57 Signemo skriver att hon kan låta som en gammal tant så kan jag låta som en gammal gubbe men jag kan försäkra er en sak, jag hade dator redan när några av er gick i blöjor.
Redan i början på 80-talet så höll jag på med datorer och på den tiden så var det en ABC80 som jag använde och operativet om man nu kan kalla det så hette Basic som då var konkurrent till Pascal.
Det här var långt innan både Bill Gates eller Steve Jobs ens hade börjat fundera på datorer.
Sedan så skall man inte glömma en annan sak.
Ett frimärke idag kostar 7 kronor och jag skriver både kort och brev till människor som står mig närma.
Jag är nämligen av den fasta övertygelsen att ett handskrivet brev slår det mesta för att inte säga allt av dagens teknologi.
Den gång som människor började skicka mig julhälsningar och annat via internet så slog jag genast bakut och skrev hanskrivna kort tillbaka till dem som de fick i sin brevlåda.
Visst skall man ta till sig all ny teknologi precis som jag har gjort i hela mitt liv men man skall eller rättare sagt så får vi aldrig glömma det handskrivna brevet.
Bästa hälsningar,
Bertil
Roligt att se att vi är fler!
Jag har en brevvän, och vi har skrivit brev till varandra regelbundet i 17 år nu. Jättetrevligt! En enda gång mailade vi, men det ofoget avslutade vi snabbt 😉. Vi har aldrig träffats, men nu verkar det kanske bli av till slut.
Sen har jag också mailkontakter, förstås. Men inga slår de handskrivna breven. Det håller jag med dig om.
#63 strutter
Visst är det en helt annan sak av få handskrivna kort och brev.
Bara en sådan enkel sak som att skicka eller få ett julkort, födelsedagskort eller annat slår vida överlägset sms, mail och annat.
Bästa hälsningar,
Bertil
#65bamse6311
Känslan när man hämtar in posten och ser det där brevet ligga där! Oj, vad det känns spännande! Ja, handskrivet är det. Det är liksom grejen med det hela.
Jag kan verkligen rekommendera flera att skaffa en brevvän. Jag själv annonserade i en tidning efter brevvänner som kände sig lika ensamma som jag. Jag fick tio svar, men det blev till slut bara en person som jag fortfarande brevväxlar med, ungefär en gång per månad skriver vi till varandra.
#40 Det var det dummaste, mest inskränkta påståendet jag läst på länge.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#50 VA???? man måste ha fast telefon för att vara social o inte vara ensam. De var nog de dummaste ,mest inskränkta ja läst någonsin. Ja har bara mobil o e mer social än ja någonsin varit.
Sen håller jag med vallhund. Ja gör gratis saker varje dag de tar inte inträde till skogen tex.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Ang #40 så måste ni läsa det i sitt sammanhang. Bamse beskrev försäljnings argument. Han är proffs på detta, så han vet vad han talar om. Att andas är än så länge både skattefritt och gratis, ("kosta billigt", som min grekiske vän brukar säga). Indras grej att göra "gratis saker" är suveränt bra, poäng till henne. Men i botten handlar tråden om att vara "lätt tillgänglig". Och det är väl klart att har man en fast och en mobil (påslagen och med sig) så är man mycket lätt att få tag på. Nästa pilsner, vad får jag betala för att vara optimalt lätt tillgänglig, är det värt priset. Och nu är vi inne på högst personliga värderingar.
#69 T-Johan.
Tummen upp
.
Jo jag har jobbat med försäljning och marknadsföring i hela mitt liv så jag "tror" att jag har lite på fötterna.
#68 indra-bus.
Visst är det gratis att gå i skogen men beroende på hur och var man bor så kan det kosta en slant för att ta sig dit.
Själv så bor jag i lägenhet i en relativt stor stad så om jag skall ta mig till skogen så blir det antingen med buss eller tåg och beroende till vilken skog jag skall så blir det en kombination mellan buss och tåg för att ta mig dit.
Det var ungefär så som jag menade att nästan inget här i livet är riktigt gratis även om det verkar så.
Bästa hälsningar,
Bertil
Sorry, jag taggade fel.
Jag reagerade på att man skulle vara/bli ensam om man inte hade fast nät, samt att kostnaden var egal, typ att man fick "alltiett"
Jag har ingen fast telefon, har inte haft på flera år, där jag bor finns inga "alltiett" lösningar.
Jag har mobiltelefon, mobilt bredband (går inte ens att få ASDL här), samt satellit TV.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Men hallå… har man t ex halebop rubbet så är det bara en fast kostnad sen ringer och sms:ar man i princip så mycket man vill.. Jag har bara mobil och ingen fast telefon ändå kommer jag aldrig upp till att förbruka mina 3000 sms eller 3000 samtal…
Trist att de två "vännerna" tycker att er vänskap är värd så lite :(
#72 Ja, det är där som skon klämmer, och det är det som den här tråden handlade om från början. Jag blev ledsen och besviken när jag insåg att vår vänskap vägde så lätt.
Men om jag ska försöka se något positivt i det hela så var det kanske bra att få veta det? Såna vänner är ju ändå inga vänner…