Ledig torsdag, skönt!
Ja det ska bli skönt med ledig extra dag. Fredag blir min sista riktiga arbetsdag på skolan. Sen är det några dagars plock och sen sommarlov. Det är bara två elever som jag inte har 100 koll på om dom klarar proven. Men kniper det får jag ta dom någon vecka till på sommarlovet så dom får sina betyg. Dom behöver betygen för att komma vidare och in på högskolan. I morgon ska jag snickra vidare på min uteplats. Det ska bli nordlig vind och lite småkallt. Kanske bra ute-snickar-väder, om det blir uppehåll. Maten blir enkel; rårakor och fläsk. Tänkte göra ett experiment och göra "rakorna" i ugn. Det skulle underlätta en smula. Men jag vill gärna ha "rakan" lite "pomfrittig", lite knaprig. Det är bara o testa! Vad ska ni andra göra? Sova? TV:n? Njuta av naturen? Är ni lediga på fredagen?
Här blir det plock, plock och mer plock. Skönt med en extradag att komma ikapp sig (om jag nu någonsin gör det?). Har lite kvar i loppisen som skall prismärkas innan vi kan öppna, förhoppningsvis, på söndag några timmar. Har blivit sent klar i år trots den tidiga våren men har ju haft så mycket att göra hela vintern att jag är rejält sliten och lusten för loppisen inte riktigt finns just nu.
Tyvärr bidrar dessutom olustkänslan inför loppisbesök av de kringresande "asfaltsläggarna" m.fl. till bristen på lust att öppna. De stjäl för oss. Efter deras besök ligger det av ryckta prislappar slängda både här och där och eftersom jag har nummer på alla grejer kan jag lätt kolla i bokföringen vad som är borta och fråga gubben om han sålt saken - vilket han inte har. Det är svårt att hålla koll på dem också då de kommer i grupp och ungarna kläs på med kläder härifrån i lager o.s.v.. Det är svårt och olustigt att "bevisa" detta då skulle jag behöva fotografera dem när de kommer och går och som sagt ungarna är som illrar överallt och snokar och springer mellan deras bilar och våra loppis samt privata utrymmen fram och tillbaka.
Är bra sugen på att ta hit grabbens hund, "mördarhundsras" som morrar rejält och gå runt med efter dom och hålla mer koll även om jag inget kan göra liksom. Kanske blir då deras olustkänsla att vara här lika stor som min att ha dem här. De kunde ju dessutom skita i att slänga prislappar efter sig då skulle jag inte märka lika väl att saker försvunnit och när men det känns som att de "demonstrerar" att de "gör som de vill" liksom.
Nå. under veckan har jag börjat med grabbens fönster. Var kallt och blåsigt men skönt att komma igång med dem. Dessvärre blir fönsterrenoveringen nog mest mitt jobb då grabben går med handen/armen i gips igen. Omoperation av arbetsskadan som han opererade förra sommaren också och som inte blev bra. Han "väljer" då tidpunkten bra den rackarns "ungen" ;-/
Ha så gott med snickrandet och rakorna, låter mysigt båda delar även om det är lite "pyssel".
hälsningar Mrs Me
TS T-Johan, vad du låter skön och omtänksam mot dina elever. Man blir varm i magen av att läsa dina rader! Bra! 🌺
Inte ledig på fredag jag jobbar 8-19 då och sedan jobbar jag lördag med men idag var jag ledig. Idag har jag jobbat på mina odlingslotter och planterat en massa saker + jag har varit på friluftsgudstjänst på kyrkogården. Blir en kyckling och baconpasta till middag + hemgjord rabarberpaj efteråt.
Ja det blev en lyckad "ledig torsdag". Nu ska jag ladda för en ny skoldag i morgon. Fyra elever ska skriva sina nationella prov och två ska jag undervisa. Sen blir det vanlig fredags rutin. Handla, städa ska försöka vara ute så mycket det bara går i helgen. Näktergalen sjunger för fullt, och koltrasten förstås, vacker, vackert. Sen luktar det så gott av alla blommor, synnerhet på kvällarna. Hoppas det fina vädret håller i sig.
Har jobbat i skogen det var en fin dag.