Phuuuuu.......i värmen!
Phuuu……en sån helg! Ja det är kanonväder, och lite svettigt att repetera med orkestern. Men kul i alla fall. Hopas den nya veckan ska bli fin den också. Vi har avslutning på skolan i och med fredag. Eleverna väntar på sina resultat från nationella proven, och det är lite oro i luften. Hur det gått för mina elever vet jag inte. Men det blir vi varse i veckan som ligger framför oss. Personligen tycker jag det är grymt med nationella prov. Får dom inte godkänt rasar hela deras studieplan med ansökningar osv. I bästa fall blir dom ett år försenade. Och det extra året kostar "studiemedel", om ni fattar. Förra veckan kon en av invandrartjejerna gråtandes för att hon blivit "kuggad" i naturkunskap. Hon som invandrare förväntas behärska alla dessa nya ord som vi i landet födda knappt kan stava till. Sådant gör ont efter som jag är satt till att ge sådana elever ett extra stöd. Men bara i matte och fysik, inte naturkunskap. Fattar ni, skolorna har inte pengar till att ge dessa elever "med särskilda behov" den extra hjälp som dom behöver. Ja, ja sån är vuxen skolans värd.
Kan ni inte starta workshops någon timma efter skoltid och bara bjuda på lite smått och gott för att locka dit även de som kan ämnet och kan hjälpa sina klasskamrater?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jo tanken har ju funnits. Men ingen lärare anser sig ha tid. Sommar matte var ett annat förslag. Men även där vill inte lärarna ställa upp ideellt. Det stora problemet är stöd till elever med särskilda behov i dom reguljära kurserna. Och då inte bara matte o fysik. Jag gjorde på ren elakhet tillsammans med socialpedagogen en grej vi kallade "sportlovs-matte" och "påsklovsmatte". Tanken var att få skol-ledningen att inse behovet av extra stöd. Vi hade fullt med elever som kom helt frivilligt utan uppmaning från lärare. Men i stället för att skuta till resurser, har vuxenskolan fått banta ner sin budget. Men vist tusan gör det ont att se elever fara illa.
Jo det är ju i skolan o äldreomsorgen vi behöver sätta våra skattepengar.. Och naturligtvis skall alla som har det svårt o behöver hjälp , få hjälp. Det är självklart.
En liten annan aspekt har jag också. Ett av mina barn hade så kallat lätt för sig. Det är inte lättare för dem i skolan. Lärarna hade inte tid att ge dem uppgifter som motsvarade vad de är i kunskap.
Och det är väl ändå inte meningen att de skall vara extraresurs som lärare.
Vårt barn ville lära mera, hittade på egna uppgifter hemma , testade på oss.
Lärararna. bad om ursäkt för att de inte hade tid.
Jag kan bara tacka för att mitt barn alltid var ett lugnt o vetgirigt barn. Annars hade det lätt kunnat bli att barnet hade blivit helt uttråkat på lektionerna och skolat o hamnat fel i livet. NU fann vårt barn sig i det och fixade uppgifter själv hemma.
Finns ju alltid två sidor av allt. Minst.
Var rädda om varandra