Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikett: ensamhet
Läst 6544 ggr
LosGinos
14

Varför går man på utseende?

Nog för att en människa är en komplicerad varelse.. Men varför går det flesta alltid på utseende, vad är det som säger att det är bättre? Jag trodde det var en personlighet man blev förälskad i, personligheten man tycker om.. Men jag börjar undra, om jag inte ska bli som alla andra och bara gå på utseende. Är så fruktansvärt trött på att vara ensam.. Sen att det troligtvis kommer göra en ännu mer olycklig har väl inte med saken att göra haha… Vart finns alla ärliga människor, som uppskattar en för den man är?

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

VästkustFia
8

Tror det är något av en myt att de flesta går på utseende. Eller att de i så fall skulle följa något standardiserat perfekt utseendeideal. Man behöver bara se sig omkring på alla par man känner till så inser man nog att det knappast kan stämma  :)

LosGinos
2

Men om man tänker lite yngre versioner då, inte de som vart tillsammans länge osv osv plus.. Äh, jag vet inte. Så sjukt mycket kaos i min hjärna haha.

VästkustFia
3

Vet inte om du tänker på dejtingsajter och liknande, där kan det säkert bli väldigt utseendefixerat.

Sen tror jag också att framför allt yngre TROR att man måste hålla på och betona andras (och sitt eget) utseende, det blir en sorts jargong som medier/den allmänna kulturen eldar på, fast det inte alltid fungerar så i praktiken.

akumie
2

Beror på var man kollar

Är själv på diverse dejtingsidor och en del tjejer har kallat mig sött samt intressant dock aldrig snygg och sexig haha så vem vet

[T-Johan]
4

Glöm inte att vi "bombas" med reklam som lyfter fram detta med "ungdomlighet", "skönhet" och "sex". Ingen kan gå opåverkad från detta bombardemang. Missa inte att dejtingsidor alltid ska exponera något som attraherar vid första kontakten. Något som sticker ut och har "attityd". En persons personlighet är något man får "gräva" fram ur djupet. Det kan kräva en längre kontakt.

LosGinos
2

Jag menar dock mer generellt, inte kollat så mycket på dejtingsidor eller liknande faktiskt. Vem vet, kanske skulle det vara en bra sak.. Får se, men känns så tröttsamt bara..

Denna kommentar har tagits bort.
molam
3

LÄnge sen tråden skrev, men jaja jag är alltid lite efter ^^

Männidkorna som går efter utseende är oftast dom som är poppis och själv är sjukt snygga, de som skiter i utseendet är de som är ärliga och snälla men folk tycker att dessa är så "tama" så de blir puttade åt sidan och intryckt i ett hörn, även fast dessa är de som är de snälla trevliga vänliga och framför allt de som inte är falska..

Så dem finns överallt vi ser dom bara inte för dom är i skuggan

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Kalendula
8

Nu pratar jag endast generellt sätt om utseende när man ser en person!😎

Det första man regarerar med är ögat … därifrån blidas den första fördommen kring det man ser.🤓

Men börjar man att prata så brukar den första negativa fördommen försvinna .. Då är det örat som hjälper till att bildar en annan tanke kring personen …⏰

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

molam
6

Min blyghet är till fördel för mig kollar alltid ner i marken när jag pratar med nån nu är min bästa vön en kille med underbar personlighet, nu efter ca 3 år kan jag se han i ögonen xD

scirocco
2

Tyvärr så är utseende viktigt, speciellt för att få den första kontakten med tjejer. Sen när dom lärt känna en är utseende mindre viktigt. Men sen för kvinnor är just ditt fysiska utseende bara typ 30% av det totala, det som är viktigare är ditt kroppspråk och hur du klär dig. Se till att du tar hand om dig själv, ett välvårdat yttre gör mycket.

Vi killar har fördelen att vi faktiskt kan förbättra såna saker, och bli mer attraktiv i kvinnors ögon.

Leon1973
7

Hmm…  Människan är i sin natur väldigt utseende fixerad, det är inget onaturligt, vi har samma instinkter som djuren faktiskt när det kommer till utseende, hanfåglarna med sin fjäderskrud, fiskarna med sina färger osv.

Samma tendenser har vi människor, se bara hur somliga står och spänner sig framför spegeln i gymmet.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

molam
3

Mjoo, men så fel att folk endast ska gå efter utseende, insidan är ju den som räknas, tycker jag iaf En kille kan se ut hut han vill, så länge han har ett fint hjärta så är han guld värt ^^ (Enligt mig)

Leon1973
3

Ja vad ska man säga..?

En reflektion från mig själv och resultat på datingsidor.. Tjejer är grymt ytliga vad jag kan säga, jag vet inte jag kanske är skitful men jag själv tycker inte det, men jag har inte haft en enda lyckoträff på en datingsida hittills, jag är iofs inte den mest aktiva personen med att vara "på" och fråga ut tjejer heller.

molam
7

Tjejer är ytliga som S-n Därför vill jag verkligen inte vara som tjejer även fast jag är en själv, HAr Alltid går emot "tjejströmmen" eller vad man ska säga. Insidan är vad som räknas både för vänskap och kärlek ^^

rebecka94
5

#15 äntligen någon som jag! tjejer kan vara förjävliga trots att jag är en själv haha

molam
4

#16 KAn inte annat än att hålla med om det ^^

Leon1973
5

Varför hittar man inte tjejer som er då?  ;)

Jag vet att jag är alldeles för specifik i mina önskemål när det kommer till tjejer, men jag träffar hellre någon med gemensamma intressen än någon som man inte har något gemensamt med alls.

molam
5

#18 Men och ha något gemensamt är viktigt så man kan hitta på grejjer tillsammans ^^ Men den får man ju tänka som så också Allting kan Man inte ha gemensamt kärlek/vänskap kan man hitta ändå, jag till exempel skulle vara dum om jag hitta en kille som jag hade Allt gemensamt med förutom att jag älskar bilar och är med i en bilklubb, och om han hatar bilar, så kan jag ju inte bara neka han om man har annat gemensamt.

Men gemensamma saker är viktiga men man får som sagt räkna med att allt Kan inte vara gemensamt ^^

rebecka94
3

#18 men det är ju bra att man ha önskemål, man är ju värd det allra bästa! =)

rebecka94
9

och förresten var hittar man en kille som inte går på utseende?🤦‍♂️

molam
3

Här och där tippar jag på 😂

[T-Johan]
8

#21 Dom killarna hittar du i din vardag. Killarna kanske inte 'platsar' i den 'grupp' du själv kanske tänkt dig. (Lite kryptiskt formulerat.)

molam
3

Mjoo, man kollar inte så mycket efter dom grupperna om man inte söker upp dom ^^ Jag söker upp de grupperna om jag ens vågar kolla upp från marken ^^

rebecka94
3

aha…därför man inte ska vara så insnörvlad(stavning) på en ''typ'' av kille man gillar..utan istället ha ögonen öppna för alla :P

#24 både du och jag borde kolla ''upp'' mer =)

molam
2

#25 JAjjemen! Titta ner i marken funkar aldrig :p

[T-Johan]
6

Ja menar att dom killar du har i vardagen får mer ett fokus på personligheten, inte på utseendet. Om jag frågar hur dan är din 'pizza bagare' är. Svarar du säker; "jo men han är just, ber jag att han inte lägger på vitlök utan i stället oliver. Så göra han de, aldrig några problem". Du har säkert inte funderat på han utse- ende, utan bara det faktum att han är just mot dig. Det finns massor av exempel på "killar i vardagen" som du kan beskriva med egenskaper bättre än utseendet.

rebecka94
5

aha då fatta jag.. det stämmer ju faktiskt. ska tänka mer på det

[T-Johan]
3

Om du ska försöka göra en bedömning av en persons/killes egenskaper. Titta, lägg märke till hur han är mot andra, helst sina släktingar. Hur är han tal? Är han omtänksam mot dom? Är han elak mot dom, kommer han med stor sannolikhet vara det mot dig. Sådana här saker ser man inte när man nätdejtar, raggar på krogen. Då inser man värdet av 'killen i vardagen'. honom kan man iakta under lång tid.

molam
3

#29 Du har helt rätt! ^^ Men att upptäcka dessa "guldtackor" så måste man våga ta näsan från boken och se sig runt ^^

LosGinos
4

Många intressanta inlägg måste jag säga!

scirocco
6

Har lyckats gå ner mycket i vikt, och börjat träna, har arbetat på mitt kroppsspråk, och framförallt på att titta folk i ögonen och inte titta ner i marken, det var ganska nyligen jag upptäckte hur vackra ögon kan vara, tror aldrig jag tittat nån i ögonen i hela mitt liv förut. Gå rakt med vida steg, helt enkelt gå manligt, sånt kan man träna på.

Istället för att vara helt osynlig, en som folk undvek hela i hela mitt liv, så får jag många blickar på mig när jag är ute, och t.o.m leenden från helt främmande tjejer. I huvud taget allt mer trevligare bemötanden av alla jag träffar.

Men mitt problem var lite annorlunda än ditt, jag har social fobi så jag behöver mer träning på sånt, och att ta mig upp ur det patetiska stadiet jag var i krävdes mycket ansträngning, jag var helt utbränd och kunde inte klara av ens de simplaste vardagliga ting. Nu kan vara mig själv med andra människor mycket lättare nu, men jag har fortfarande långt att gå.

Så kan jag förbättra mig och göra mig attraktivare i kvinnors ögon så kan du det garanterat.

molam
4

#32 Det ska inte behöva vara så.. man ska inte behöva ändra sig för att bli omtyckt, eller jag tycker inte det iaf.

Man föddes som man är och man ska inte behöva förändra sig självt bara för att bli omtyckt, det är fel, kan man inte se insidan på en människa, då behöver man inte se den heller ''/

Men det är bara så Jag tycker! 😃

scirocco
1

#33 Tack det var snällt sagt, men verkligheten ser tyvärr inte ut så, speciellt för killar så krävs det väldigt mycket arbete för att vara attraktiv för kvinnor. Vissa lär sig det naturligt från föräldrar och vänner men för andra är det mycket svårare. Sen är det lite hysch hysch över det hela så det är svårt att prata om för det mesta. Så vissa lär sig inte alls, och är ensam hela livet. Cirka 5% av männen dör oskuld på grund av detta, så lite hemskt är det. Jag jobbar hårt på att inte hamna i den statistiken, det börjar se lite ljusare ut :)

MrsGoldfire
3

Ja, TS så är det tyvärr, att utseendet spelar en viss roll i många situationer och även här.

Jag har läst på detta forum eftersom jag kikat på många iFokus-sidor eftersom människor intresserar mig. Jag är inte ensam i den bemärkelsen att jag är singel, men har ändå valt att läsa och kommentera på denna sida.

Jag har endast gjort ett fåtal kommentarer och därmed "avslöjat" mig i och med att jag har en Avatar med en bild på mig själv.

Detta fick direkt ett par kommentarer i stil med att "jag ser ju fin ut". 

Absolut inget fel i det, MEN jag som ser normalbra ut blir ju bedömd ENBART utifrån bilden. Jag kanske är en riktig bitch…för det jag har skrivit kan knappast ge er någon rättvis bild av vem JAG är.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…

indra-bus
5

#15 # 16 Här finns en till.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

molam
2

#34, Snarare att tänka rätt ^^ Utseendet spelar ingen roll for fem över har man ett vackert utseende men ingenting bra inuti så att säga, då kan man aldrig blir glad, men däremot har man ett utseende som är "Isch!" eller vad man ska säga, men en vacker insida så blir man förälskad… ^^

#36 👍🤗 Så ska det vara! ^^

Kajsami
6

Nog har väl ändå utseende en viss betydelse, tycker jag. Det är ju det som skiljer relation från kompisskap, tycker jag. Jag skulle inte kunna ha sex med någon vars utseende inte tilltalar mig alls. Någon form av gnista måste det finnas för att jag på något vis skall bli tänd. Är jag verkligen så totalt udda där? Kan folk här i tråden hoppa i säng med vem som helst?

Om personen verkar jättetrevlig i övrigt, men har ett utseende jag inte tänder på det minsta så blir det ju en vänskapsrelation som kommer i fråga. Visst kan det säkert hända att kärlek ändå växer fram trots att det från början inte funnits någon attraktion, men det är ju inget man kan räkna med att skall hända.

Sen är det ju också olika vad folk tänder på. En del tjejer tänder på killar med skägg och mycket hår, medan andra inte alls attraheras av det. En del killar tänder på tjejer som är pinnsmala, medan andra attraheras av överviktiga. Så alla har ju olika smaker, om man säger så. Men ofta är det väl så att överviktiga har en nackdel och kanske därför jag haft så svårt att hitta någon för att jag är överviktig?! 

Det svåra är ju att attraktionen måste vara ömsesidig för att det skall kunna bli något. Och där har jag alltid haft otur i livet. Alla som jag har tänt på har inte blivit intresserade av mig, och de som blivit intresserade av mig har jag inte fallit för. Och då menar jag inte att det måste säga dunderklick på en gång, men någon form av attraktion, någonting i utseendet som man attraheras av, måste det ju finnas för att det skall bli något och denna måste vara ömsesidig. En annan sak som varit en nackdel för mig är att jag har så svårt att tända på folk. En del har lättare att bli förälskad/kär, andra svårare.  

Eller räknas jag som utseendefixerad nu och att det är därför jag varit singel i hela mitt liv för att jag inte kan hoppa i säng med vem som helst?

molam
5

#38 Blir jag kär i nån bryr jag mig inte om utseendet, för tillfället är jag "förälskad" i 2 pers, Ena är min bästa vän, men han vill jag ska förbli min vän så kommer inte göra något där även fast han är förälskad i mig och faktiskt ser sjukt bra ut. Den andra är inte fin alls… inte för fem öre, men han får mig att skratta och han är omtänksam och snäll så jag har fallit för han ^^

Så utseendet spelar ingen roll alls för mig.

indra-bus
5

Nej, utseende har inget med kärlek o göra för mig.

Missförstå mig inte nu, men jag har i hela mitt liv fått höra att ja ser bra ut är innerligt trött vill inte bli sedd omtyckt för de. 

Ja vill ju bli älskad för den ja är o inte skalet de är nog ja som e udda känns så, men attraktion har inte alls med utseende att göra för mig. Tycker att en person som vågar vara sig själv, som stå för de den tycker verkligen brinner för de den gör, en person som kan offra något för andra. Är mer attraktivt än ett skal.

Var på en dating sida en gång oj vad de skrevs vad ja var fin.

De fick inget svar.

En kille skrev jag med ett tag, han såg ut som Einstein ungefär han var med i naturskydds föreningen o verkligen brann för de, de atraherade mig. Ja e vegan o brinner för djuren vilket han vissade inresse för att veta mer om hur jag tyckte o tänkte runt de tex.

Kajsami
5

#40 Jag vill också bli älskad för den jag är och inte för något skal. Och jag skrev inte heller i mitt inlägg att det bara är utseendet som är viktigt, då har man tolkat mig rejält fel. För att jag skall kunna bli kär i någon behövs på nåt vis både också, både in- och utsida. Och då menar jag inte att det behöver vara någon fotomodelltyp, men att det finns något i utseendet som tilltalar en. En fin mun, ett charmigt leende eller vad som helst. 

Jag skulle t ex inte kunna tända på någon med s.k "kåkfararstil", typ långt hår, skägg, mustasch, hål i näsan och hål i öronen och massor av tatueringar, hur trevlig han än är i sättet. Men jag skulle gärna bli kompis med honom. Det är ju olika vad man tänder på. En kompis till mig gillar sådan stil och vill ha sådana män, själv vill jag ha en lite "mjukare" stil. Alla tänder ju till på olika saker. Jag tror inte det finns någon som är objektivt "ful". 

Ni som inte tycker att utseendet spelar någon roll alls, vad är för er skillnaden mellan vänskap och kärleksrelation? Ni kan alltså bli tillsammans med vänner av motsatt kön? Det finns alltså ingen skillnad mellan vänskap och kärleksrelation? 

Jag har några manliga vänner och det är jättefina människor, men vi är just vänner för att vi inte har fallit för varandra, har inte funnits "det där". Och jag skulle aldrig säga att de är "utseendefixerade" bara för att de inte gillar mig på det sättet.

[T-Johan]
3

Det som är viktigt är att man inte snöar om sig på "utseendet". Utan får med alla bitarna av "individen". Men det är bra att ha tänkt igenom hur man ska prioritera. För vi kan nog aldrig räka med den 100%:ige perfekta människan. Men vist är det kul att läsa Era tankar.

indra-bus
3

Ja tänder på de egenskaperna jag beskrev sådana som utstrålar självkänsla, brinner för något, står upp för de de tror på, är sig själva har sin stil, sen spelar de ingen roll vilken still kort, lång, kort, tjock smal osv. 

Ja sägare som gör allt för att "passa in".

Sen menade ja den allmänna utseende fixeringen.

indra-bus
5

Ja sägare är o sexigt skulle de stå.

RobinEH
4

Vad är skillnaden med att gå efter kriterier för personlighet och att gå efter kriterier för utseende?

"Jag vill ha en kille som är lång"
"Jag vill ha en kille som är rolig"

Kan alla vara långa? Kan alla vara roliga?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Kajsami
2

Jag måste vara jättetrög, men jag förstår ingenting av vare sig #44 eller #45. 

Jag får inget som helst sammanhang i orden som #44 skriver. Ev. kanske du har särskrivit och menar att "jasägare är osexiga", då bildar orden ett visst sammanhang, men jag förstår ändå inte vad som menas med det. Vad då "jasägare", säger ja till vad? Och varför skulle det vara osexigt? 🤔

I #45 har orden ett sammanhang, men jag förstår ändå inte vad som menas. Förtydliga gärna vad din poäng är för det verkar kunna vara en intressant fråga.

indra-bus
2

"Jag sägare" är ett uttryck lixom vända kappan efter vinden.

De är personer som aldrig har en egen åsikt, de säger de folk vill höra bara för att passa in. De egenskaperna tycker jag e osexiga.

Jag "tänder" på egenskaper inte utseende är de svårt att förstå?

För mig är inte utseendet skillnad mellan vänskap kärlek.

VästkustFia
4

"Personkemi" är nog en bra sammanfattning av vad många inlägg vill framhålla. Och då handlar det väl ofta om en kombination av de bådas personligheter och utseenden.

[T-Johan]
4

Utseendet som vi diskuterat, kan man nyansera lite mer. Personligheten, kroppsspråket är viktiga, det är det säkert ingen som tvivlar på. Utseendet har också mycket hög prioritet, i vissa situationer. Tex när man träffar någon första gången. Arbetsgivare, statliga o kommunala tjänstemän, läkare och lärare (jag vet hur man kan reagera även om man inte får) osv. Så fort man blir beroende/behövande av en annan människas positiva inställning blir utseendet viktigt vid första kontakt. Man skulle kunna sammanfatta det men "ett välvårdat yttre", det visar att man respekterar den andres känslor.

Blueberry95
1

Jag tror att innerst inne så är det själva personen man blir intresserad av. Men ja, det känns som att de flesta är utseendefixerade :( Jag hoppas att det bara är en trend som inte kommer att stanna kvar.

RobinEH
1

"Jag hoppas att det bara är en trend som inte kommer att stanna kvar."

Varför då? Förtjänar utseendemässigt "oattraktiva" en partner men personlighetsmässigt "oattraktiva" inte det?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Blueberry95
1

nej, jag menar bara att jag hoppas att man ska gå efter hela personen i helhet och inte bara på utseendet.

[T-Johan]
2

Vi brukar ju säga på svenska att "kaka söker maka". Och det gäller nog här också. Sen ska vi inte diskutera ytterligheter för det är ofta mindre än 3 på 10000.

Kajsami
3

#47 "Jag sägare" är inget uttryck alls. Det är två lösryckta ord utan gemensam mening. Men nu när jag fått det bekräftat att det är "jasägare" du menade så förstår jag lite mer hur du tänker, även om det kändes lite ovanligt i diskussionen.

Jag tycker inte att man skall behöva ha en egen åsikt i allt för att man skall kunna få en partner. Sådana krav har inte jag på potentiella partners. De får vara hur de vill för mig. Är killen schysst och omtänksam så räcker det gott för mig.

indra-bus
2

Ja men för mig får han se ut hur som helst. Man behöver inte ha en åsikt i allt de har jag aldrig sagt. Bara för att få en partner va?? alla är väl inte som mig??  Där jag bor ÄR jag sägare ett utryck.

De jag ville säga är att alla går INTE efter utseende.

Om de var någon som inte förstod de.

Sen skulle ja kunna vara bästa vän med en ja sägare men de är en annan sak.

thenewbreed
6

inte läst igenom hela tråden men tänkte slänga in en kommentar om hur det är för mig och kan bli för många andra. 

Jag går absolut efter utseende vid första kontakten. Det är det som får mig intresserad. Nästa steg är då personligheten som man lär känna allteftersom man umgås. Det tar tid och det tycker jag det också ska göra. 

Men trots det (!!) så är jag tillsammans med en av världens finaste killar på jorden, världens bästa pojkvän som inte är ett dugg snygg. Jag hade aldrig 'valt' honom. Han 'valde' mig, jag sa att jag inte var intresserad. Men vi blev vänner pga alla gemensamma intressen. 6 månader efter det så föll jag för honom och vi blev ett par. Nu har vi varit tillsammans i lite mer än 8 månader och jag är kär som aldrig förr. Aldrig hade jag trott att jag skulle bli tillsammans med en kille som honom. Jag har ju alltid varit så kräsen och alltid vetat precis vad jag vill ha. Men han överraskade mig helt och hållet och slog alla fördomar ur mitt huvud. Enda sen första kontakten med honom har vi umgåtts varje dag och det känns bara helrätt. 

Så att det är ju personligheten som håller längst även fast utseendet är ett stort plus tycker jag. Jag hade gärna sett min fina pojk i lite snyggare kläder och en snyggare frilla, men egentligen spelar det ingen roll, för vi har ju så himla kul ihop och vi trivs ju så bra tillsammans!

Medarbetare på bildredigering! :)

Morningrain
3

För min del är det inte så att jag går på utseendet, jag "går" på personligheten helt när jag tycker om någon.

Samtidigt, om det gäller en kärleksrelation måste jag iallafall känna attraktion till människan för att se hen på ett sådant sätt. Men Varför jag tycker någon är vacker tex följer inte en mall.

Det är inte så att jag tycker att alla med en viss längd/hårfärg/byggnad osv är vackra. Som exempel kan jag säga några jag tyckt varit oemotståndliga och sett som vackra: (jag är bisexuell)

En tjej på 173, rätt mycket "att ta i", långt mörkt hår, inte tränad, liten näsa.

Tjej på 180, smal men kurvig, vältränad, blond, ljus, rätt stor näsa :p

Tjej på 150, mullig, mörk

Kille på 165, mullig, lätt tunnhårig, rödhårig, inte alls vältränad

Kille på 192, smal, vältränad, skägg, blond

Kille på 190, långt, mörkt, lockigt hår, smal, inte vältränad alls.

Det är några tillbaka i tiden som jag alla haft känslor för (under loppet av flera, flera år alltså) och tyckt varit jättesnygga. De är inte alls lika varandra och om jag hade sett bilder på dom innan jag träffat dom är jag säker på att jag inte tyckt att dom varit så snygga.

Ofta kan jag tycka att en person är snygg som första intryck men så ändras det rätt snart efter att vi pratat med varandra, precis som att någon som jag först inte uppmärksammar på det sättet tycker är Jättesnygg efter att jag börjat lära känna personen.

Men jag kan inte bara bestämma mig för att jag ska bli attraherad av en person bara för att hen är tex snäll, intelligent, vettig osv..

Kajsami
3

#57 Precis så fungerar jag också. Jag kan inte bli kär i någon bara för att den är schysst och trevlig, jag måste känna någon form av attraktion och det kan vara precis vad som helst. Men samtidigt måste ju killen vara schysst och snäll också för att det skall kunna bli en relation. Enbart en utsida går ju inte.

Men vi verkar vara i minoritet här inne. De flesta här verkar bara tända på insidan och blundar helt för utseende/attraktion. Men även om vi är i minoritet här inne så är vi nog i majoritet ute i samhället, för det är nog så här de flesta fungerar, tror jag.

Morningrain
0

#58 jag gissar på att många här fungerar som jag skrev (eller att jag fungerar som dom) men att man kallar det olika saker. Att man inte ser det som att man "går på utsidan" eftersom det handlar om personen och inte ett specifikt utseende som måste finnas hos personen. Jag går ju egentligen inte efter utseendet eftersom de jag varit kär i och tyckt varit snygga har sett helt olika ut allihop och eftersom jag inte hade tyckt de varit snygga om jag bara sett dom på bild utan att ha träffat dom i verkligheten. Det är när man träffas och ser varandra "live" som man märker om man har personkemi, tror jag 😉

Om något så går jag på personkemin. Eller personligheten för de flesta har jag tyckt varit väldigt roliga.

indra-bus
0

# 58 De finns annat som attraherar mig än ett utseende  attraktion o utseende är inte samma sak. Men vi är olika. Sen blir jag inte kär för att någon är schysst o trevlig.

Är de svårt att förstå. Ja tänder på en viss personlighet.

Morningrain
0

#60 Jag håller med. Utseende och attraktion är inte samma sak, alls. Attraktion handlar mycket om personligheten men för min del så spelar utseendet en liten roll i det med, tex kan jag tycka den jag är kär i är extra fin ibland om den har "fräschat till sig" 😉

Det jag känner att vissa inte förstått som skriver att de inte får nån respons på dating-sidor trots att de har en "bra personlighet" är att det är svårt att visa sin personlighet på internet. Jag tycker inte min personlighet kommer fram här som den gör "irl", på datingsidor kan man inte känna personkemin. Och sen, som sagt, att vara snäll och trevlig är bra men det måste ändå "klicka"..

scirocco
3

#61 På dating sidor på internet är alla extremt utseende fixerade tyvärr, sen är det svårt att få en uppfattning om en person, från information från en dating sida.

Senaste dejten jag hade med en tjej jag hade fått kontakt med från en sån sajt var en katastrof. Ingenting hon hade skrivit stämde överens med hennes riktiga personlighet, jag bröt den dejten efter mindre än en halvtimma och gick hem.

Kajsami
3

#60 Jag har förstått att du tänder på bara personlighet - dvs enbart insidan - samt att personen måste ha genomtänkta åsikter om saker och ting. Och att du struntar blankt i hur personen ser ut. 

Jag tycker att attraktion har med utseendet att göra. Att man blir attraherad av någon som man tycker ser bra ut, behöver inte vara någon fotomodellstyp, men typ ett glittrande skratt, ögon man tycker är extra vackra eller vad som helst.

dododdordoden
4

Ett utseende som jag först inte attraheras av kan jag attraheras av senare när jag kommit att så att säga se det ur ett annat ljus.

dododdordoden
1

Kajsami, kan du inte få ut nånting alls av att sexa med någon av de som velat/vill ha dig? Om inte, varför?

dododdordoden
1

Jag menar sex kan ju vara så många olika saker.

cirrun
2

#66 av dododdordoden, så tycker jag med; - attraktionen handlar så många olika saker också och känslan för en annan människa kan variera till olika nivåer eller ändra sig över tidsperioder och olika åldrar där man befinner sig…

dododdordoden
1

Men sex kanske bara kan gå till på ett vis för vissa.

dododdordoden
1

Jag får inte sex med såna jag vill ha. Men med de jag får sex med brukar jag ändå kunna få ut nånting åtminstone.

[T-Johan]
4

"Men med de jag får sex med brukar jag ändå kunna få ut nånting åtminstone."

Vänd på tänket, vad kan jag ge min partner.

Då skulle det otroliga hända, att du känner en mer nöjd.

[Panama]
4

Attraktion behöver inte ha så mycket med utseende att göra egentligen . Jag blir inte alls intresserad av män som ser ut som "idealet" . Det blir så förutsägbart och därför totalt ointressant och tråkigt och "platt" . Speciellt män som är utseendefixerade och strävar efter en perfekt yta ( och som vill att andra ska se upp till dom enbart för den) . Snacka om tråkigt.. blä

Attraktion kan vara ett leende , en blick, hans sätt att vara  mot mig och mot andra . Massa andra saker spelar in .

dododdordoden
1

#71 är bra.

kompanjon
1

håller med #48 ang personkemi

Det är väl så att alla människor är olika då.

Men jag har alltid haft bilden av kärlek att den personen man blir kär i/älskar automatiskt blir den vackraste personen i världen. Så för mig behöver inte personen "se bra ut" (jag tycker iofs att alla personer har något vackert drag, vem har inte vackra ögon t.ex.?) för att jag ska blir kär i denne. 

Utseendet spelar säkert roll, men jag hoppas att det inte är det som avgör. Såg någon dokumentär på SVT för nåt år sen om kärlekens psykologi och där talade de om att människor oftast blir kär i personer som liknar en själv eller personer som har helt annorlunda drag för att få en stor genetisk mångfald - nya friska gener. Ett symmetriskt ansikte tilltalar fler personer etc. 

I den dokumentären sa de dock att männen går mer på fysisk attraktion än kvinnor, som är mer noga och värderar egenskaper högre som t.ex. snällhet, omtänksamhet, beskyddande etc. Dessutom var ju kvinnorna tvungna att vara mer "petiga" då det tar så lång tid att få ett barn och att det så måste vara med en duglig far. Men idag kan man ju undra om inte de utseendemässiga egenskaperna fått tagit över hos många kvinnor…

Lakeside
3

För mig är det så att det är ganska viktigt med några större gemensamma intressen annars tror jag det lätt blir så att man lever parallella liv. Utsidan är inte lika viktig men det måste finnas en attraktion, det är svårt om den andra upplevs som motbjudande.

Sen är klyschan sann att man måste älska sig själv och då kan man älska någon annan fullt ut. Ang. varför folk går på utseende så tror jag det är så att flickor växer upp och blir berömda för sitt utseende, att de är söta osv. och då blir det inpräntat att en del av det personliga värdet ligger i utseendet. Det är min teori i alla fall.