Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikett: ensamhet
Läst 1592 ggr
Mamitaz
4

Hur kommer man ur ensamheten?

Hej! Jag är en "tjej" på 52 år som är ny här. Jag har alltid haft svårt att hitta vänner, av olika orsaker, men numera är det också lite självvalt. Jag har alltid varit sån som gett mycket av mej själv, tycker jag iallafall, som att jag ringt, hälsat på, bjudit hem, kommit med förslag osv. Men fått så väldigt lite tillbaka. Dom har tyckt det varit roligt när jag hälsat på, men själv alltid tackat nej när jag bjudit hem dom (med dåliga ursäkter gång på gång) och dom har heller aldrig spontant hälsat på mej. Till slut tröttnade jag, det är liksom ingen envägsrelation jag är ute efter. Tyvärr har jag varit dålig på att sätta gränser också så många gånger har jag alldeles för länge stått ut med att bli behandlad på ett icke-acceptabelt sätt. Det har genom åren blivit många vänner som så att säga kommit och gått, men nu har jag inte en enda nära vän som jag kan prata med. Jag vill inte längre vara den som bara ger och ger och inte får nåt tillbaka. Det skulle betyda så otroligt mycket om nån bara ringde för att småprata, men jag har bara mina gamla föräldrar, syrran och mina två barn satt prata med, och jag kan inte prata om allt med nån av dom. 

Jag har en son som missbrukar så jag går i en självhjälpsgrupp för anhöriga till missbrukare, men inte heller där hittar jag nån jag kan umgås med hemmavid. 

För mej finns det väldigt mycket skam i detta att vara ensam. Det känns som det är mitt fel att ingen vill umgås med mej, därför tycker jag också att det är så otroligt jobbigt att prata om. 

En annan anledning till varför det är så jobbigt just nu är för att jag inte kan leva som jag vill. Jag har en massa krämpor (bl.a. väldigt ont i fötterna, problem med magen och väldiga eksem) som gör att jag inte kan eller vill vara så mycket bland folk som jag skulle vilja och behöva för att ha kul och träffa nya människor - leva som jag vill! Det har gjort mej överviktig och jag vantrivs otroligt med mej själv - och självklart avspeglar det sej i hur jag mår och att jag blir ännu mer ensam. Jag har sökt all möjlig hjälp för mina krämpor och min övervikt, utan resultat. Det är som en ond cirkel alltihopa.

Jag har en gammal katt som jag blivit allergisk mot så när han dör kan jag inte skaffa mej en ny. När han dör vet jag inte hur det ska gå med mej! Jag har varit singel sen 1995 och i stort sett inte dejtat nån efter det heller. Jag hade några jobbiga åt när barnen var tonåringar, då fanns det inte plats för nån man i mitt liv, men sen dom flyttade hemifrån för 7 år sen har jag bara varit själv.

Jag är egentligen en väldigt och utåtriktad person, antagligen skulle inte många tro att jag är så ensam som jag är. Jag har tex lätt för att prata med folk på bussen och har många s.k. bussvänner, som jag ev skulle kunna bli närmare vän med. Men det är ju där skon klämmer, jag vill inte bara vara den som initierar umgänge, ger och ger utan att få nåt tillbaka!

Vad kan jag göra? Idag känner jag mej helt förtvivlad över detta, jag är så ledsen och trött på det här!

Raija Danielsson
2

Jag känner igen det mesta av det du skriver, fast med omskrivning för att stämma för mig. Envägsrelationer, ställa upp för andra och aldrig få något tillbaka. Jag har varit ensam i nio år nu i sommar. Då blev jag änka och i och med det försvann hälften av vännerna. Nu de sista åren har jag också blivit sjuk. Då har resten försvunnit. Jag har fått flera sjukdomar och en är riktigt svår. De människor jag träffar nu är det inget fel på egentligen men det är bara det att jag betalar för att dom ska komma hit. Jag har städhjälp och jag har hundrastare. Alla är jättetrevliga men ingen är en riktig vän. Jag är äldre än vad du är så jag har inte längre något hopp om att få nya vänner. Det känns helt enkelt hopplöst. Raija

LinaLj
4

Det är aldrig för sent att få nya vänner. Min mamma flyttade för ett år sedan in i ett nytt hyreshus. Hon ko mdå från landet och hade inga vänner elelr bekanta i stan. Men så upptäckte hon att det var en liten grupp människor som brukade vänta på posten i entren (de har brevlådor som sitter på väggen i entren och får inte sin post genom dörren).

Så hon började gå ner och de började prata. Nu har de blivit ett litet gäng med personer som träffas 3-4 gånger i veckan i den gemensamma lokalen i huset och pratar. Ibland har någon bakat och då dricker de kaffe, ibland spelar de kort, ibland sitter de ute och tittar på barnen som leker på lekplatsen och till påsk har de anordnat en påskfest för hela huset. 

Det som verkligen gjorde mig glad var att när mamma fyllde 75 år för ett par veckor sedan så kom de och ringde på dörren och hade med sig var sin bukett med tulpaner (mammas favoritblommor) och sjöng för henne. 

Så man kan hitta vänner på de mest oväntade ställen och ålder är inget hinder.

[T-Johan]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det ligger mycket i det LinaLj skriver, man måste vara mycket

fri från fördomar och förutfattade meningar.

Jag länkar denna video-fnutt till Dig också. Den är mycket tänkvärd

och är egentligen avsedd för tonåringar. men principerna gäller alla.

Klicka på trädet så går videon igång.

http://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/familjen/ton%C3%A5ringar/tips-p%C3%A5-tavlan/vad-%C3%A4r-en-riktig-v%C3%A4n/ 

Kalendula
3

Mamitaz

Jag tycker att du skulle kunna bjuda in dina bussvänner på en fika eller ge ditt telefonnummer o fråga om ni kan höras av och bestämma en träffa utanför bussen ☀️

Själv kommer jag få en inneboende inom en till två veckor … svårt blir det ju för mig, då jag total vänt o trivs i min ensamhet. Men personen är hemlös och behöver bara ha hjälp med tak över huvudet, mat i magen och en säng att ligga i. ✨ Få lov att komma på fötter igen liksom, o det är ju lättare om man har någon form av boende o mat i magen.👍

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"