Ny helg för dörren.
Ja så fort gå en vecka. Och nu är det ny 'Mello-helg' igen. Undrar bara vem som vinner. Nää någon klar favorit har jag inte. Det fanns fler bra låtar. Jag var med om något roligt denna sista veckodag. Har fått två nya elever med bitter erfarenhet av att plugga matte. Dom var mega skeptiska och anti. Efter två timmars nonstopp matte utbrister den ena tjejen; "dehär var ju riktigt roligt". Jag svara henne; "men vill du absolut ha riktigt tråkigt, kan du få städa hemma hos mig". Och så blev det ett gapskratt. Jo det är min belöning, nöjda o glad elever. Man lever länge på de. Maten då? Vet inte. Har inget speciellt som jag längtar efter. Kanske en skräpmats-helg? Vad gillar ni för skräpmat?
McDonkens Wraps är min favvo, annars makkissar med massor av parmesanost…🙂
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Jag brukar ibland köpa med mig sushi hem, det är perfekt en fredagskväll efter en lång arbetsvecka!
Sushi känns nästan inte som skräpmat-nyttigt…
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Pizza, kebab låter så tråkigt. Fryst snabbmat lika så. Japansk fisk lunch……ja var för inte. Hamburgare blir man så törstig av. Kroppkaror kanske, lokalt tillverkade. Men vet inte om det är öppet på helger. 60-tal???? Grillkorv o pomfritt o bostngurka. Man får sova på saken.
Lättlagad gör jag ibland av en burk Kung Gustafs lättrökta sardiner på några knäckebröd … mums… och bara burken är skräp😉
Du T-Johan har en riktigt toppjobb när du får ha så tacksamma och glada elever!
Ja det var som du sa; lätt lagat. Och det är ju lite poängen med snabb- mat. I fredags var vi sex elever, och alla på olika nivå. En på grundvux, en på matte 3C och resten emellan. Det handlar om mycket. Att visa personligt intresse för var och en. Miljön, ett bord med duk o blomma. En lärare sa; att tänk om vi kunde ha det så på våra lektioner. Vad roligt det hade varit. Och inte som nu med 30 elever i samma klass. Men dessa elever som jag har är elever som inte klara en klass med 30 elever och ofta hög studietakt. Inlärnings svårigheter skapar stora problem. Och det är min uppgift att visa att dom kan dom också, bara får lära sig utifrån sina förmågor, för "dumma" är do inte.
#6 En sådan mattelärare och så liten klass skulle jag behöva! Måste klara matten. Läser 2b-kursen och "behöver" egentligen inte den men jag behöver poängen den ger. Är i en mattegrupp där vi alltid är minst 12 st, på en lärare. Och jag behöver hjälp väldigt ofta. Jobbigt! Både för oss elever och för läraren.
Jag fattar vad du menar Sofisen. Det är frustrerande att behöva vänta tio minuter innan man får hjälp. Och ofta är eleverna behov av att jag sitter vid sidan av en stund och kollar så att dom gör uträkningarna rätt. I vissa fall kan en elev "boka mig" i 40 minuter för enskild undervisning. En lite elak kommentar till detta var en som kalla det "privatundervisning". Läser du 2B ska du satsa på kapitel 1 och 2. Dom brukar eleverna tycka är dom svåra, lite abstrakta. Man kan sammanfatta mitt arbete så att, jag ger eleven mer "lärarstödd" undervisning. Och det har visat sig vara ett stort behov av de.
Jag ska bara tillägga lite till ovan. Sofisen och andra som pluggar matte, tänk såhär. Om ni ha ett kapitel prov med max 20 poäng och en 'godkänd nivå' på 10 poäng. Planera era studier så att ni hamnar på 15 poäng, då har ni lyckats väl. Tänk inte 'bara jag blir godkänd'. Tänk inte heller 'jag ska ha 20 poäng', för det skapar bara negativa känslor. Dom som skriver 20 poäng är mycket mycket sällsynta. En grej till, lär dig alla nya fina ord och begrepp; kongruens, polynom med flera. Alla dessa nya fina ord är viktiga när du ska skriva nationella provet. Om vi talar om nationella provet för 2B, så är det uppbyggt på att du förstått dom nya orden och kan de matematiska 'hantverket', dvs lösa ekvationer och så vidare. Det som är utmaningen på nationella provet är frågeställningen. Den är garanterat helt ny.
Tack för hjälpen T-Johan! Jag går på folkhögskola och skriver inga prov, men det var kanonbra tips ändå🙂
Det är synd att jag inte kan ha dig som elev. Då hade vi jobbat ihop tills du stått där med lägst betyg D i matte 2B. Jag lovar dig att din självkänsla hade stärkts 10 gånger. Klarar du 2B på folkhögskolan är det riktigt bra! Jag träffade en mattelärare på Högalids folkhögskola i går. Hon tala så varmt om undervisningen på folkhögskolorna.
#11 Betyg får vi inte heller.. Jag går första (och sista) året på folkhögskola och har inte riktigt förstått hur vi blir bedömda. Men omdömen får vi. Jag kan tyvärr inte säga att undervisningen på min skola är bra. Skönt att jag slutar i maj🙂
Vad ska du göra sen, efter maj? Försätta plugga söka jobb eller?
Plugga hade jag tänkt🙂 Sommarjobba först om jag får något sommarjobb.