Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettensamhet
Läst 39430 ggr
[wizzyaw]
135

Jag hatar mitt liv

Hur jag än försökt här i livet så kommer jag ingenstans. Jag vill inget mer. Vill bara lägga mig i ett hörn och gråta. Livet känns så meningslöst. Jag önskar jag bara kunde dö. Ingen tycker om mig. Jag har ingen framtid, ingenting. Funderar på att begå självmord på nyår…

[Qimsid]
22

Kan du inte berätta vad det är du försökt med så kanske vi här på forumet kan komma med råd om hur du ska lyckas?

signemo
5

Klokt Qimsid. Och du behövs i livet wizzyaw. . Kram till Dig från mig

Var rädda om varandra

[wizzyaw]
7

Det hjälper inte. Är försent nu

signemo
8

Men vännen , hur gammal är du. Du skulle bara veta hur mycket som inte är för sent, hur det än under åren tills man varit barn ungdom och vuxen en tid. SJälv är jag  över 50 och har har drömmar fortfarnade, några kanske slåt in andra har jag i fantasin.

Det är inte försent. Du finns och du behövs här i livet.

Var rädda om varandra

indra-bus
9

Hallå! Vill du bli min vänn??

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

VilmaKristina
2

Du måste söka efter mening. Enligt dig har du ingen som gillar dig, då får du hitta något eller någon som du gillar!

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

sannabananna
0

Det är aldrig försent! Alla har e mening här i livet, kanske en nystart skulle hjälpa? Flytta någon annanstans och börja om på nytt? Eller hitta ett nytt intresse?

//SannaFlört

[wizzyaw]
6

Jag orkar seriöst inte mer…

[rocklover]
14

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

men kämpa!!!!!! snälla…. jag var som du innan, var på väg att göra det (gråter när jag tänker på det) men tänkte på hur mina nära och kära skulle reagera. hoppas den här hjälper dig:

[kastrullfreak]
7

Jag tycker alla får välja vad dom vill göra med sina liv, eller om dom inte vill ha något liv. Jag säger inte att de är snällt mot ens omgivning men ett liv är inte ett liv om man bara lever för att göra andra glada.

[T-Johan]
9

#10 Problemet är inte så enkelt att man bara kan strunta i vad andra väljer att göra med sina liv. Att ha en önskan att ta sitt liv är inte ett friskt beteende. Och då måste man agera medmänniska och räcka ut en hand.

[kastrullfreak]
6

Varför är det inte friskt? jag tror de finns många uppfatningar om vad som är friskt. Människan är en egosit, man kämpar för sin egen överlevnad så varför kan man inte då få bestämma om man vill dö?

Tar man en ordenligt titt på världen så är den vidrig, människan är en vidirg varelse som gör allt för sin egen vinning. Jag vill igentligen inte leva här med tanke på hur mycket jag ogillar mänskligheten men ser inte självmord som lösningen ännu.

Folk tycker det är så hemskt med personer som är självmordsbenägna, ja det kan vara en permanent lösning på ett tillfälligt problem, men också en permanent lösning på ett permanent problem.

[T-Johan]
3

Jo vist, man kan för egen räkning tycka vad man vill. Men i våra samhällen är inte den typ av doktrin eller åsikt gångbar. Lyckas vi rädda livet på ett själv- mords försök ser vi det som något stort. Är personen självmords benägen får hon hjälp via sjukhus. Därför att det betraktas som en sjukdom. .

[kastrullfreak]
2

Världen blir vad man gör den till, klart att de inte är accepterat att vilja begå självmord i vårat samhälle, dom som styr säger ju de, och vi måste ju lyssna på dom.

Sticker man ut ur normen måste man justeras så man passar in, de är inte okej att vara annorlunda.

Så är tyvärr vårat samhälle och lär förbli.

[T-Johan]
1

Smitnings ska man vara om man trivs med det. Men inom "ramen", den lagliga och sociala oskrivna lagen. Jag menar inte Jante lagen. Den skiter vi i.

[kastrullfreak]
5

Jag är ledsen men du skriver så obegripligt , svårt att förstå vad du menar.

[T-Johan]
1

Ja det var en "stygg" mening. ------------- Annorlunda ska man vara, om man trivs med det. ---------------------- Det är bra att du hojtar till när Mobilen strular till meningarna. Vissa inlägg kan man rätta de man skrivit, och andra inte.

emanuelstenberg
1

Jag vet precis hur du känner dej, men jag säger från hela mitt hjärta att självmord inte är nån utväg, vänta tills du blir vuxen så kanske de löser sej. Jag mår också otroligt dåligt det kanske inte låter som det i det här medelandet men ibland faller jag i utbrott då jag känner att allt är meningslöst och att det inte finns nån mening med att leva men det är inte sant så är det bara. Det finns en mening. Du måste bara ta reda på det…

Pelle Långlös
3

Läste nånstans att det är mer än dubbelt så dyrt för samhället om en person begår självmord. Mycket i det tror jag omgivningen (föräldrar, syskon, vänner, ev barn osv) behöver hjälp efteråt.

Nu skall man inte ha den skuldkänslan att man kostar för det skall kosta (staten alltså) om man mår dålig. Den som mår dåligt skall inte behöva betala något tycker jag.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Krystyna Gut]
1

Hej wizzyaw!

Jag är inte så länge på sajten och har läst idag ditt brev.

Hur är det med dig idag?Jag hoppas du mor bättre?

Tänker på dig varmt.

Hälsningar KG

Pelle Långlös
1

TS har avslutat sitt medlemsskap så du lär inte få något svar.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

karro3
1

Har fan samma prb hatar mitt liv vet inte vad jag ska göra samma sak som dej kanske :(  😢

[T-Johan]
4

Självmords tankar är inget att ta med en klackspark. Karro, du behöver vård av människor som kan ställa en diagnos, och behandla den, typ läkare/psykiatriker. Självmords benägna vill inte ta sitt liv. Dom vill bara må bättre och kunna njuta av livet som andra.

sessar
1

Livet är meningslöst, jätte härligt. Vi fick det bara , gör och väljer precis som vi vill. Om vi vill att vår tid på jorden ska bli dräglig så slösa med din värme och omsorg om allt levande. Dina dagar kanske är räknade, välj att älska din spegelbild ,hur mycket du än skriker så var det just den som blev din lott. Kanske Gud talar om för dej på andra sidan var meningen var men du får ändå inte veta den i dag hur mycket du än krälar, tigger och ber. Om du inte ska dö, bestäm dej för tanken att -skit samma , jag kan ägna mej åt att glädja någon annan dom här dagarna som är mitt liv, eller sätta mej i en buske och studera insekter. Ingen vet vad som är meningsfullt någonsin. Vissa har levt i tron på att mest pengar på banken när den dör vinner ! På slut tampen börjar dom en då tveka om det var rätt. Själv tror jag på en högre makt och den säger till mej när jag dippar rejält - Jaha, men nu har du nog brytit i hop färdigt så nu kan du sluta snöa och börja leva. Vad som är orättvist och inte är inte din sak att avgöra och kanske ligger du död redan om 2 timmar så passa på och njut av ditt kaffe för sen får du bara philadelphiaost och en väldig massa lektioner i att spela harpa `!

sportsterxlx
3

Hej. Mär man riktigt jävla skit måste man sänka kraven på livet, Jag vaknar på morgonen och jag lyckades klä på mig. Jättebra! Beröm dig själv! Ta en timma I taget. Nästa timma går lite lättare. Jag lovar. Johan.

sportsterxlx
5

Problemet i det fantastiska landet Sverige är att alla förväntas att må så bra från födslen och hela livet igenom. Vi svenskar lever i en sago värld. Och man måste komma ihåg att må dåligt är ingen svaghet. Snarare tvärt om. Det bevisar bara att man har känslor! Johan.

scirocco
0

Livet är meningslöst, vi föds vi jobbar vi dör. Men man får hitta sin egen mening med livet på vägen, det kan variera år från år, men en frisk människa hittar alltid nått.

Se bara på mig, 10 år av ofrivillig nästan total isolering från världen och jag älskar livet för det mesta ändå. Får jag bara lite utlopp för det negativa i mitt liv på sådana här forum t.e.x så är jag oftast positiv till det mesta i livet.

Det gäller bara att hitta sin egen mening till livet, och strunta i vad andra har för mening med livet, hitta din egen nisch.

[T-Johan]
1

Det är samhället som sätter ribban för när man ska få kalla sig sjuk/frisk. Så länge vi fungerar som samhälls- medborgare och avbördar oss vårt samhällsansvar är vi friska. Detta med meningen med livet bottnar ytterst i vår åsikt om liv o död. Är detta livet på jorden allt? Är man evolutionist blir säkert svaret, ja. Frågan infinner sig per automatik; om någon vill visa att det faktiskt finns att annat, realistiskt synsätt på livet som skulle ge livet en mening. Är jag då villig att lyssna och undersöka argumentens hållbarhet?

[Lindyhop]1
1

#26 Instämmer till fullo!

Mona22
0

håller med det #23 skrivit 

Man vill egentligen inte dö, man vill bara må bra. 

Jag vet då jag många gånger försökt ta självmord när jag var yngre och jag är verkligen glad att jag inte lyckades. Tänk vad mycket roligt jag missat. Trots alla sjukdomar jag har så har jag hittat det jag lever för. Livet är inte kul alla dagar men man får göra det bästa av situationen. 

Oavsett hur lågt man sjunker så finns det hopp även fast man inte tror det då. Man fastnar i en negativ spiral som drar en djupare och djupare och man ser självmord som enda utvägen. Men man kan övervinna sina egna tankar men det är svårt . man har övertygat sig själv om att det inte finns någon annan utväg.
Men får man hjälp så kan det lösa sig, jag och många andra är ett levande bevis på det. 

Egentligen ville jag inte dö men såg det som enda utvägen för att slippa allt. 

Det är inte fel att må dåligt, det gör alla. det är när det tar över ens liv som är farligt.