Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettprathörnan
Läst 1305 ggr
[T-Johan]
3

Skönt, ännu en helg.

Fredag, handlat o städat! De här helgen ska jag bara ligga på sofflocket. Jag har fått nya elever både i matte o fysik. Och dom fullkomligt suger musten ur en. Dom vill att jag ska hjälpa dom på sportlovet. Samtidigt är det roligt att trivs med sina studier och själva tycker det är roligt att plugga matte. Maten då, jo det blir två kycklingar, gräddsås, kurrysås, potatis, ris. Ja så får man väl ha lite från växt- rikets gröna avdelning. Så var det SM i schlager på kvällen. Ingen promenad, är helt slut. Hur blir det för Er? Är det OS feber utan "Zäta" i laget?

Kalendula
3

Jag funkar ju på samma sätt som i veckan … är ju sjukpensionär … o ser ingen skillnad på helg och veckdag … 🤪

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

cirrun
4

Eftersom av erfarenhet brukar mina planer och önskningar inte bli av eller att dom ändrar sig innan ens börjat, så talar jag inte i förväg  om dom till andra 'obehöriga'…men denna gången gör jag ett undantag🤫🙂

-jag skall gå en promenad med en vän som tjatat att det är bra för mig👍

(vännen är en ny bekantskap som jag är glad för🙂)

MrsGoldfire
2

Grannfrun kommer över och lagar mat med mig och barnen.😉

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

[T-Johan]
2

Ja, jag vet att alla inte tycker helger är en höjdare. Ensamhet är något som normalt "tär på själen". Men igår var jag så slut i skallen så det fanns bara ett alternativ, sömn. Nu är det morgon och morgon fikat är klart. Som pricken över i:et har jag sovit gott. #1 Som sjukpensionär kan du väl "ruta in" veckan. Handla på fredagar har en liten poäng, det är mer folk i omlopp och man får känslan av att man är en del av den "arbetande delen" av vårt samhälle. Men det är klart, ohälsa kanske inte alltid är så "programmerbar". #2 #3 Hoppas ni får ett trevligt utbyte av era sociala aktiviteter. Vi mår oftast bra av att göra saker o ting tillsammans med andra, så mycket "orken" tillåter.

indra-bus
2

Har lunginflamation o fått vätska i vänster lungsäck. Så ja e så trött.  Blir en helg i soffan.

De ser ut som en bomb här men orkar inget städa.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[T-Johan]
2

#5 det låter inget vidare….och ostädat Men ibland är det tillåtet……och nu är det tillåtet. Köp hem frukt, choklad, chips, läsk, gin, nötter. Sen bedda ner dig. Sen ska du gå in på "Öppet arkiv" och leta fram bra nostalgi program. Typ Mosebackemonarki, tv teater, Hasse o Tage. Tänk vad trevligt du kan ha!

Kalendula
2

T- Johan, ruta in, skulle aldrig i hela mitt liv ruta in mig, hela välden är ju mer eller mindra inrutad så varför ska jag ruta in när jag trivs bra med det? 😎

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

indra-bus
2

Tack T-Johan, nu känns de lite bättre.

Ja e ju sjukskriven, men ja brukar städa o handla på fredagar till helgen. Så e ju min pojkvän ledig då o vi hittar på något äter något gott.

Gillar att de är skillnad på helg o vardag fast ja e hemma.

[T-Johan]
2

#7 Nä det kan vara, vi är olika. I mitt fall har veckans 5 dagar varit fokuserat på arbete, och efter ett par decenier bränns mönstret in i rygg- märgen. Det är bara på helgerna som man kan stänga av "vecko-plickterna". #8 Ja vist, äta gott är dunder midecin både för psyket och fysiken. Här har naturmidecinen missat en poäng. Glömm inte att ni måste skratta lite också. Sånt bygger upp oss.

scirocco
2

Helger är ganska hemska för mig, på veckan har man arbetskompisar så då är man inte ensam. På helgen är man ensam nästan hela tiden, den här helgen var speciellt hemsk när det var alla hjärtans dag. Men idag var det ganska ok, hittade rocky road kaka, den var godare än glassen så jag kunde tröstäta mycket och vara glad ett tag :) Sen fick man dåligt samvete och gick ett par mil, så nu har jag rejält med skavsår, stora öppna sår på 2 ställen, jaja, då känner man att man lever.

indra-bus
2

I dag har jag orkat till kyrkan. 

Jag e med i en bibel grupp där,  i dag blev vi välkomnade in i församlingen.

[T-Johan]
3

Att studera bibeln, eller den "klassiska litteraturen", borde alla göra. Man kan studera den ur flera vinklar. Rent allmänbildade, ord och utryck, klassiska språk, kristen fundamentalism. Ja det finns fler infallsvinklar. Att bara känna till lite om bergspredikan, och om kungarna David och Salomo, är mycket berikande. Kan man lite om patriarkerna är det lätt att umgås med muslimer. Du får väl berätta lite om vad du får lära dig.

indra-bus
1

T- Johan.

Du är en klok människa du, skriver många kloka inlägg..

Men du glömde gemenskapen. Vi är en grupp på 10 bärs med olika människor gamla yngre med olika bakgrund. Där är man som man är o man känner sig verkligen välkommen.

Jag som valt att isolera mig o trivs med att vara för mig själv passar de utmärkt att umgås lite på avstånd. Kanske kyrkan är något för någon här? Rekomenderar de de finns en sån värme där. Så är de grattis om man e fattig.

I mars skall vi åka på pilgrims resa till Vadstena kloster. De ser jag fram imot.

Kajsami
1

"Skönt ännu en helg" är rubriken, själv brukar jag säga helt tvärtom. Fan, är det redan helg igen! 😡

När man är ensam så blir helgerna så mycket jobbigare, tycker jag. På helgerna så är det så många som har roligt, träffar vänner och festar och har sig. Och då lider man extra mycket av ensamheten, för att det blir så tydligt för en hur misslyckad som människa man är. På helgerna vill man ju göra så mycket, vill hitta på roliga saker, men om man inte har någon att göra det med så blir det jättejobbigt. Då känns det som att man "förstör" sitt liv när man bara sitter hemma och har tråkigt. 😕

Och nu var det förstås ännu jobbigare med den hemska allahjärtans dag också i fredags som säkert är en puttinuttgulldag för alla lyckliga par, men som är en fruktansvärt jobbig gråtdag för singlar som man nästan i veckor innan bävar för. 😕

Kalendula
2

Alla hjärtans dag är ju skapad för handlarna, för att dom ska tjäna pengar på alla hjärtan o godis man i deras ögon måste ge varandra. För att bevisa sin kärlek … Vad är en enda dag om året emot alla andra dagar på året då ❤️

MrsGoldfire
1

#14 Kajsami 

Jag förstår hur du känner, men svordom är onödig, precis så känner jag! Önskar det vare måndag hela veckan lång, för när helgen kommer så är det jobbigt att konfronteras med sig själv.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

[T-Johan]
1

Jo jag förstår Kajamin jag med. Men i fredags var jag helt slut i skallen. Och önska bara att få vara ifred. Nu är det söndag kväll. Och jag ska förbereda morgonen med att ta fram nya kläder och allt annat så man inte behöver irra runt i morgon bitti. Det är ju sportlov men jag har lite elev-jobb att ta hand om i veckan. Men det har varit skönt med vila.