Skänker en kram till alla ikväll...
Tack Leon. Den bilden borde vara gratis i glas o ram. Jag brukar säga till mina elever när dom har gjort en bra skrivning: "Kopiera skrivningen, sätt den i glas o ram, häng den synligt i hallen. Innan du går till skolan, titta på skrivningen och säg; 'jag kan jag också'". Det är konstigt att det är så lite uttryck av uppskattning i vårt samhälle, är det Jante lagen, vår tråkiga del av kulturarv, som spökar?
Jag är nog en udda fågel här igen, men jag har svårt att förstå såna där klyschor. Sånt man säger för att det skall låta fint och man skall bli glad, men som egentligen inte har någon substans och rimlig relevans. För vem kan veta om jag är värdefull? Det kan ju ingen som inte känner mig säga.
Eller om det menas att alla i hela världen är värdefulla så undrar jag på vilket sätt de är det? Min andra fråga - om denna tolkning är korrekt - är hur kul det egentligen är då att tänka att man är värdefull enbart för att alla i hela världen sägs vara "värdefulla". Dvs jag är inte värdefull för den jag är, utan enbart för att jag råkar tillhöra arten människa. Hur kul är det?
Jag menar inte att provocera på något sätt, jag råkar bara vara en tänkande människa och som sådan har jag svårt att förstå tanken bakom klyschor, vad som egentligen menas och hur man har tänkt. Eller OM man har tänkt överhuvudtaget. Det kanske rentav är meningen att man skall säga positiva saker som saknar relevans, bara för att det är trevligt och att folk säkert blir glada? Om denna tolkning är korrekt så hoppas jag det finns förståelse för att alla inte uppfattar det som positivt att höra saker som saknar relevans.
Jag hoppas inte TS tar illa upp över mina frågor, jag är som sagt bara fundersam kring hur jag skall tolka inlägget och tanken bakom sådana här typer av utsagor.
Mjää…..Provoserar är väl kaske inte rätt ord. Hur värdefulla var dom 100 tusen som dött i Syrien? Hur värdefullt är ett ofött barn? Om man har en evolutionistisk filosofi är ingen vädefull. Kanske bara den som har förutsättningar att överleva. Ser man det ur en Skapares synvinkel är vår sätt att betrakta "värdefull" ointressant. Orsaken är att det är Skaparens norm som gäller. När man studerar Kristendommen efter 300 tv, då Kejsar Constantin i Rom gjorde Kristendommen till stadsreigon, får man en fullständigt grotesk bild av Skaparen och den norm som gäller. Exemel på de kan vi se av alla väpnade konflicktet under 1900-talet. Två värdskriget, inbördeskrig mm. Vem var värdefull då? Ser vi Kristendommen mellan 33 - 100 vt, får vi en helt annan värdering av en människa. Skaparen säger att han inte är "partisk". Skaparen vill att vi ska "älska vår nästa". Då kan man inte "ta en annans liv", det är inte svårt att förstå. Vem är värdefull då? Jo alla människor! Det behöver inte vara "klyschor". Men det skulle kulla vara de. Jag känner inte Leon, men jag tror att han är ärlig. Han har skrivit en hel del som vittnar om uppriktig omtanke om andra.
Ja, jag var helt ärlig när jag kände att jag kunde kramat alla fysiskt om de fanns här…
Vill man inte ta emot min virtuella kram och känna att det finns någon som bryr sig utan att ställa villkor osv så slipper man. Men jag kramar er ändå oavsett om ni vill eller inte…
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Stor kram tillbaka till dig, Leon.
Kajsami, fortsätt och va en "udda fågel" Du är. Det är så vi lärt känna Dig och vi uppskattar att du är sådan. För då är Du en genom-ärlig själ.
#4 Jag tar gärna emot din virtuella kram, Leon1973. Och skickar en tillbaka också! Och att det finns någon som bryr sig utan att ställa villkor är också välbehövligt här och uppskattas. Det är det där "Glöm inte bort att du är värdefull" som jag reagerade på och uppfattar som en klyscha eftersom jag menar att det är omöjligt att kunna veta om någon är värdefull eller inte utan att känna den. Och att det blir lite konstigt att bara vara värdefull utifrån att man tillhör släktet människa.
Ja, jag är som sagt en tänkande människa och analyserar saker och ting. Det är kanske inte så vanligt att folk gör det, så jag är väl lite udda. Sen har jag väl rent allmänt blivit allergisk mot allt som liknar klyschor under årens lopp och kan reagera negativt mot sådana, då man ofta fått höra sådant när man mår dåligt, och sådana kan tolkas negativt om man är en tänkande människa. Hoppas du inte tog ila upp av mitt analyserande/ifrågasättande inlägg. Menade inget illa som sagt.
#6 Tack, vad snäll du är, T-Johan!
Åh, tack TS! :) Precis det jag behövde. 🌺
Ha en trevlig dag!
Det bjuder jag på..
be inte om hjälp om du inte vill ha den