Tips och råd för ensamma..
Jag levde själv ensam i 10 års tid och vill därför dela med mig av lite tips och råd om hur man klarar ensamheten. För de flesta är det ju trots allt inte självvalt och ensamhet kan vara tärande och psykiskt jobbigt även för den starkaste.
A och O är att ha intressen som uppehåller en. Måla eller teckna, skriv en bok, var aktiv på olika debattforum på nätet i frågor du är engagerad i eller brinner för, spela något musikinstrument och träna för att bli bättre, var ute och gå och motionera mycket, gå på gymmet, öva dig i att laga mat, ja det finns en massa man kan sysselsätta sig med. Bara fantasin sätter gränser.
Passa på, medans du väl är ensam, att bygga upp din ekonomi. Spara till sådant du vill ha och sätt in en viss summa på sparkontot varje månad. När man lever ensam kan man spara in på det mesta, ofta är det lättare än man tror, bara man lägger manken till.
Sup dig inte full för att stå ut med ensamheten. Det var det felet jag själv gjorde och något jag verkligen tagit lärdom av. Alkoholen får dig att må bra för stunden, men den förstör kropp och psyke i förlängningen, och ofta leder det bara till att du på sikt mår ännu sämre. Dessutom förstärker alkoholen psykiska besvär som panikångest, depression, social fobi och andra sorts fobier och rädslor. Alkoholen är en förrädare och en bedragare och du behöver den inte.
Träna upp din psykiska styrka. Gör inte det tankefelet många gör att de "måste" hitta någon som kan få deras tillvaro att kännas meningsfull, dvs en flick- eller pojkvän. För har du inte tränat upp din psykiska styrka och ditt tålamod så kommer det att kännas etter värre den dag du blir ensam på nytt. Det är alltid en trygghet att vara två, men det är lätt att man blir beroende av varandra så pass att man inte klarar sig utan den andre, man blir s.a.s. trygghetsnarkoman. Och tro mig, att vara beroende av någon är på sikt värre än att lära sig stå ut med ensamheten.
Tyck inte synd om dig själv! Det finns inget mer destruktivt för psyket och självömkan går ofta hand i hand med olika sorters missbruk.
Öva dig istället i positivt tänkande, läs böcker om att se ljust på tillvaron, självhjälpsböcker och annan uppbyggande litteratur. Det var sådana böcker som fick mig att lyckas hålla huvudet ovan vattenytan den långa tid jag levde i ensamhet.
Som sagt lite allmänna tips och råd..
👍
Bra talat!
Och mycket tack.
Är du ensam?
#2 Frågar du mig eller TS?
ne, jag frågar inte dig t-Johan
Vad betyder ts?
Det är inte så lätt att ta till positivt tänkande jämt. Min ensamhet drabbade mig tvärt. Från en sekund till nästa. Jag blev änka. Mina A och O de närmsta åren efter det var att hålla näsan över vattnet. Att orka ta ett steg i taget. Dessutom så var jag arbetslös och det gjorde inte saken lättare. Vem anställer någon som bara gråter. Nu har jag också drabbats av tre kroniska sjukdomar. En så trist så jag går omkring med syrgas hela tiden. Hur gör man då med sin ensamhet? Jag har intressen, läser massor, jag lägger pussel, ju svårare ju bättre, jag älskar korsord. Allt är sånt som jag kan utföra ensam. Men det är någon att träffa som jag saknar, att fika med, kanske äta lunch här hemma eller ute. Någon att prata med helt enkelt.
TS är en förkortning på Tråd Startaren.
Tänk positivistiskt och kom ihåg, tjejer kommer och går. Kan hon ej laga mat och sköta om det mesta hemma så är hon ej värd det enligt mig och min kulletur.
Håller med om allt du skriver, det är så jag har hanterat att vara ensam, självhjälp litteratur och även youtube finns det massor med sånt är ett måste. Sen att gymma och motionera är i princip ett måste oxå.
Jag kan klara mig utan kompisar utan problem, men att klara mig utan partner är sämmre jag längtar varje dag och kan inte släppa det hur mycket jag ön försöker. Men i övrigt mår jag rätt så bra idag.
Det är inget fel att vilja ha en brud, det visar bara att du är normal, vilket allt för ofta ses som någon konstigt i dagens samhälle, där könsroller inte existerar.
#9 Varför är det tjejen som måste laga mat och sköta om det mesta hemma? Det låter som du har fastnat i 1800-talet.
Eller så vill du bara provocera oss här för att ha något "kul" att göra.
"Eller så vill du bara provocera oss för att få ha något "kul" att göra". Ja han tillför ju inget till själva tråden. Om vi ber honom vara snällt att lämna Ensamhet, kanske han har godheten och gör det.
14:
Lungt brorsan, jag gillar inte dina hot.