28/12 vanlig lördag
Könt med vanliga dagar mellan alla dessa helger. Idag blir det matlagning som toppar "att göra" listan. Det ska bli "får i kål". Nyttigt och gott. Stora grytan fram och 10 port, militär standard. Ska berätta att jag var på "skjort-jakt" igår. Jag hade kollat in butikerna innan jul. Så det var bara leta upp det jag var ute efter. Grejen är att dom tar in kläder dom aldrig annars säljer just under rean. Och det var de som jag ville undvika. Hur gick det då? Inget vidare! De dom sålde ut var typ "udda färg" och galna storlekar. Det var vita skjortor jag var ute efter i 100 kroners klassen. När jag gått igenom en mega hög med med vita skjortor visa det sig bara vara storlek xl och 3xl. Impregnerar jag 3xl kan jag ha det till familje-tält. Två ljusblå fin skjortor, funkar bra till ljusgrå och min marinblå 60-tals kostym. Två jobbar skjortor hitta jag också. Totalt fyra "märkes"-skjortor, storlek S, à hundra bagis styck blev det. Jag räkna på prislapparna och då landa jag på 1057 kr. Är det bara jag som hänger på låset när det är rea? Ska väl tillägga att man inte får ha social fobi när man är på rean. Det tog en timma sen var det smock- fullt av folk.
T-Johan och alla andra.
Jag har ju jobbat inom handeln en stor del av mitt liv.
Normalt när det är REA så är det inte gamla plagg man tar fram även om man tar fram även sådana som hade blivit över från förra rean men man har naturligtvis också alla plagg från denna säsongen som inte har blivit sålda.
Vad det gäller inte enbart skjortor utan även alla andra plagg så blir det ju en hel del över från säsongen som har gått och dessa är då ofta i storlekar som inte blivit sålda under säsongen.
Vad det gäller skjortor så är det ju storlekarna 39/40 samt 41/42 och även till viss del 43/44 som går åt fortast under säsongen och då blir ju minde och större storlekar "över".
Nu kan man då undra varför butikerna inte köper in rätt antal skjortor/byxor och annat i "rätt" storlekar från börja så att det inte blir så mycket "udda" storlekar kvar till rean men svaret är att de kan dom inte.
När en butik/varuhus köper in ett visst plagg så kan de själv inte bestämma hur många av varje storlek de skall köpa.
Man köper alltså in kollektioner och låt os säga en sådan vit skjorta och av en viss modell som du sökte så kan inte butiken/varuhuset själv bestämma hur många av varje storlek de skall ha utan det är leverantören som bestämmer hur många sådana skjortor det skall finnas i varje storlek.
Låt oss nu säga den där vita skjortan så säljer leverantören den i kartonger om kanske 96 stycken i olika storlekar som butiken inte själv kan påverka.
Det här gäller även märkesvaror som till exempel Levis jeans där butiken själv inte kan bestämma hur många av varje storlek de vill ha.
T-Johan, de senaste åren så har jag börjat köpa en hel del plagg på Dressman och bara man undviker de billigaste plaggen så kan man få riktigt bra kvalitet.
Själv har jag där på reor köpt de skjortor (i Egyptisk bomull) som från början kostat 499 kr och på rea fått samma skjorta för halva priset och ibland så har jag chansat på att vänta tills de har 50% på reapriset.
Nu denna säsongen så behöver jag både några skjortor men även två par jeans men jag väntar tills den värsta hysterin lagt sig och det är lite mer lagom med folk i butiken.
Det var det om kläder och nu lite om andra produkter på rean.
Jag har ju även jobbar inom glas & porslin & present inom dåvarande Duka-kedjan.
Där finns det dock en del som köps in för enbart rean.
Det är då fabriker som Gustavsberg, Rörstrand, Kongelig Dansk, Orrefors och allt vad de nu heter som säljer ut sådant som de ligger på överlager av vilket ju inte på något sätt gör produkterna sämre utan de behöver bara bli av med lite av sina överlager på vissa serier.
Nåväl, jag skall också handla ett par jeans och gärna också en eller två skjortor på rean om jag nu hittar något i min storlek.
Bästa hälsningar,
Bertil
Tack Bertil för "information bakom kulisserna". Erfarenheterna på Ensamhet handlar Inte bara om depresion, ångest och ensamhet. Det är yrkeserfarenhet också. Jo jag har en Dressman på gångastånd. Och det är där jag varit. I högen med skjortor i den prisklassen Du nämner, var det sämre med S storlekarna, tyvärr. Dom reades ut för 150 och 200 kr st. Hade det funnits vita skjortor där, hade jag tagit dom direkt. Men till nästa rea ska jag gå på ditt råd och börja leta från 200 och ner. Mina arbetskläder är skjorta o slips, så skjortor brukar gå åt, några stycken per år. En liten fråga Bertil, när vi har proffs på tråden, när man lägger fram dessa "rea skjortorna", lägger man fram ett avsiktligt "brett sortement" storlek o färg första dagen? Eller läggs det fram slupmässigt? För jag tror det finns mer skjortor som inte lagts fram.
#2 T-Johan
Som ett svar på din fråga så vet jag inte hur Dressman gör men på de varuhus som jag har jobbat på (Domus och Obs) som jag jobbat på så lägger man helt enkelt fram så mycket man kan och i de mest attraktiva storlekarna.
Det är ju bara som så att om vi tittar på till exempel den här säsongen som nu har gått så måste man helt enkelt bara sälja ut så mycket som möjligt av de skjortor och andra plagg som inte har sålts innan under säsongen.
Faktum är ju att då börjar man ju med de mest attraktiva plaggen i de mest attraktiva storlekarna som man har över från säsongen som man först lägger ut och det är ju egentligen inte så konstigt eftersom det är dom plaggen som man under rean har en rimlig möjlighet att sälja för 50% av ordinarie pris.
De skjortor eller andra plagg som man inte säljer för 50% av ordinarie pris sänker man efter ett tag yterliggare ytterligare och först då så kommer de andra skjortorna eller vad det nu är som man har i lager sedan tidigare fram.
Man vill ju nämligen sälja så mycket som möjligt på en rean och därmed så lägger man också fram de mest attraktiva plaggen i de mest attraktiva storlekarna i början på rean.
När det sedan blir 70% eller halva reapriset så kommer det som inte gick att sälja för 50 % och det är ju inte så konstigt att de kommer sist då de är minst attraktiva och oftast också i storlekar som passar enbart ett fåtal.
Hur som helst T-Johan, om man handlar i början på rean så får man det bästa av säsongsortimentet och i de storlekar som då finns kvar.
Man måste ju tänka på att det här handlar om ekonomi för de olika butikerna/varuhusen/kedjorna och att ha ett varulager liggande kostar en väldig massa låsta pengar.
Nu har vi ju en höst och vintersäsong bakom oss och nästa höst och vintersäsong kommer med nya helt andra skjortor och annat och det som till exempel Dressman hade nu i höst och vinter blir ersatt med helt annat även om både skjortan och jeansen ser helt likadana ut.
Faktum är att de flesta kedjor numera skänker bort allt det som inte gick att sälja till Rädda Barnen och liknade organisationer så att de inte skall ligga kvar i varulagret.
Mitt personliga råd är därmed att köpa i början på rean.
Ibland har jag dock vågat vänta lite grann men det är ju en stor chansning om "min storlek" på ett visst plagg skall finnas kvar när det blir 70% eller halva reapriset.
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag tackar för att du delar med dig av "försäljningens A B C" till en novis. Det känns lite som man är tillbaks på en föreläsning, på Luleå Högskola i företags ekonomi. Tussen tack Bertil.
#4 T-Johan
Absolut inget som helst att tacka för.
Vi är ju alla här för att dela med oss av våra egna erfarenheter och jag bäste T-Johan skulle varit jävligt glad om jag kunde hantera ett musikinstrument som du gör men tyvärr så har jag inte de färdigheterna och kanske inte heller det "musiköra" som krävs.
Dock så är jag när det beger sig eller rättare sagt så var jag en gång i tiden en ganska hyfsad trollkonstnär, men det var då på den tiden när allt begav sig.
Hoppas att du hittar någon skjorta i rätt storlek och rätt färg.
Bästa hälsningar,
Bertil
Brukar mest köpa kläder och mat allt annat via tradera
Akumie, vad köper du för mat på tradera?