Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikett: prathörnan
Läst 1127 ggr
Anonym
0

Frågor att ställa till anhörig

Jag hade trots att min far hade "helgvårdnad" om oss syskon en väldigt dålig kontakt med honom både under min uppväxt samt under mitt liv som vuxen. Dels pga av den misshandel han utsatte oss för och även annat värre saker mot mig som sexuella övergrepp, samt att han ignorerade de försök jag gjorde som vuxen (av dåligt samvete?).

Jag satt och funderade häromkvällen om att jag aldrig lärde känna min far och då han är död av cancer sedan några år är den vägen helt körd. Jag vet till exempel inte något om min far innan dagen han träffade min mor. Så jag fick idéen att jag ska kontakta min farbror. Så hur frågar man egentligen? Och vad?

1 Jag vill inte förstöra den bild av min far som min farbror kanske har, nog folk har lidit.

2 Jag vill inte att pappas änka ska veta något då hon alltid trott att jag är roten till allt ont mellan min far och mig. Trots att hon alltid behandlat mig dåligt, så önskar jag henne inte den "sista bilden" av min far.

3 Jag har mina syskon att ta hänsyn till, även om de inte har någon kontakt med mig (återigen jag är roten till allt ont).

Men någonstans vill jag ju veta varför och vad som gjorde att det blev fel. Tips? Är helt ensam pga av det som hänt och svartmålningen jag utsatts för, så valde detta forum.

Inkanyezi
0

Jag tycker att du inte i första hand ska tala med hans änka, men att du utan vidare kan ta upp det med hans bror. Däremot är det ju inte alls säkert att brodern vare sig kommer att godta det eller respektera dig, så du kanske bör vara lite försiktig med hur du för fram det och vara beredd på att det kan komma bakslag. Jag skulle inte ta upp det ensam med honom, utan tillsammans med någon som man kan lita på. Ett alternativ är att skriva om det och skicka brev, alternativt göra som Felicia Feldt och skriva en bok.

Anonym
0

#1 Fast om du läser mitt inlägg så har jag inga planer på att kontakta änkan eller ens föra den exakta saken på tal med min farbror. Jag ville mer veta vilka frågor jag ska ställa tex "Hur var farfar (som jag misstänker var ett as)? Var er barnflicka snäll mot er? (om du förstår vad jag menar på).

Ensam har jag inget val med, jag är helt ensam och om nu min farbror misstänker något kommer jag inte erkänna något innan jag vet att hans sambo finns i närheten, för hans skull.

Skriva en bok om det är inget jag känner att jag vill eller behöver i nuläget, jag vill hellre förstå varför.