Ensamma "jul igen"!
Många av oss blir ensamma i jul. Det är bara läsa "ensamma jul" trådarna. Men jag läste i nyhetsflödet om barn som ser julen som skräckens tid. Föräldrar som bråkar och dricker. Det visade sig vara ett större problem än vad vi kanske tror. Nu säger jag inte de för att ha orsak och bagatellisera ensamhetens gissel. Utan lite mer för att få perspektiv. Vi måste inse att dessa helger sätter press på oss alla. Fast på olika vis. Hur många av oss ensamma känner till lyckliga "storhelgs firare"?
I vår familj dricks ingen alkohol någonsin under året så för våra barn och oss är högtider en tid av lycka. Jag upplevde en uppväxt med däckad förälder titt som tätt, speciellt på högtider. Redan som ung lovade jag mig själv att aldrig röra alkohol och att mina barn aldrig skulle få uppleva alkoholmissbruk. Det står jag fast vid än idag.

jul är en konstig helg visa försöker bli änglar genom att skrika ut vi firar en vit jul………andra sitter i sin ensamhet och får inte någon att fira jul med alls och sen finns det dom som vår familj som vägrar julen och bara njuter av några extra lediga dagar.
Det är helt garanterat den helgen med mest ska och måsten som inte kan uppfyllas som också skapar mycket tomhet trots att budskapet är/borde vara glädje
Sen kommer barnen tillbaka till skolan och måste svara på frågan vad dom fick i julklapp och den frågan får även barnen från familjen som inte hade råd att köpa skinka detta året igen.
Den som tar en nubbe till sillen är en stor egoist och förstör alla barns jul
den vuxna som sitter ensam och tittar på Kalle Anka delar julen just med massa andra som sitter extra ensamma och tittar på reprisen Kalle Anka just denna dagen då alla måste vara LYCKLIGA
KRAM på dig och julen är inga måsten det är några extra lediga dagar från det jobb man eventuellt har
#1 Det brukar vara så att barn antingen går i föräldrarnas fotspår. Eller så tar dom en helt egen väg som i ditt fall med alkoholen. Och i ditt fall har du gjort det rätta valet för dig och dina barn. #2 Får jag vara nyfiken och fråga varför Du tar den utmaningen mot omgivningen som det innebär att "vägra jul"?

#2 när barnen var små så firade vi jul med klappar och gran men nu är vår jul kraftigt nerbantad för att vi vill njuta av extra lediga dagar när dygnen är som kortast
Det som liknar jul här är tre stakar i fönstren och en ljusslinga på balkongen för att lysa upp vintermörkret, en skinka kommer att ätas på julafton det är ju liksom tätt tid för skinka just nu (lättfångat i butik)
Vi skickar också julkort till dom närmaste i år en bild på vår ena katt som fick lämna oss under hösten R.I.P Sinkadus
Varför vi vägra julen är nog mest för att vi vill mer än att julbaka, trängas i butiker och köpa onödiga prylar, plocka fram och plocka bort tomtar och titta på gamla repriser på TV eller sitta i bilen och stressa mellan våra olika familjer (det med bilen valde vi bort när barnen var små för vem vill fira jul i en bil?)
Jag tycker bara om laxen på julbordet och min man bara skinkan så maten är inga problem på julafton blir det lax smörgås på morgonen och sinka med potatis till middag.
Utmaningen mot min omgivning är inte så stor vi kan inte sitta vid ficka borden och beklaga oss om hur stressade vi är det är ju det ända det är det ända som skiljer oss från andra utåt och vi vill inte ha en jul med massa klapp och tomte måsten
Vi är en familj som valt, men att inte välja och vara ensam på jul det är en av julens stora baksidor tyvärr