Tips på tidsfördriv
Jag är 20 och är sjukskriven på heltid pga psykiskt dåligt mående. Är bland väldigt ledsen/nedstämd och ångestfylld men det behöver vi inte gå in på. Det jag tänkte höra med er var om ni har några förslag på vad man kan hitta på om dagarna? Jag har inga vänner och har inte mycket energi. Försöker gå en sväng varje dag så att jag kan sova på nätterna men efter det brukar jag vara otroligt trött. Hamnar för det mesta framför datorn och gör ingenting vilket får mig ännu mer ledsen eftersom jag får mycket tid att tänka och så vidare.
Så ut med alla förslag på hemmaaktiviteter. Tips på bra böcker, spel och filmer är också alltid välkommet.
Dataspel? Mmorpgs är en ganska lagomt social aktivitet, där man faktiskt kan komma att träffa nya vänner. Det finns spel för nästan alla intressen tror jag. Serier är också ett bra tidsfördriv. Jag såg hela Breaking Bad nyss och det var riktigt härligt.
Har du läst om Ayla d.v.s Grottbjörnens folk som första delen
heter?Där får fantasin sitt lystmäte.Vill du läsa deckare föreslår
jag en av mina favoritförfattare,Elizabeth George.
Vill du skratta så finns Aarto Pasilinna t.ex.
Lite förslag hoppas något kan passa.God bättring önskar jag dig.
1. Jo datorspel är kul, vad är mmorpg? Kan du tipsa om något roligt spel? Min dator är inte så bra, den skulle aldrig klara wow. Sims 2 kan den ta så i typ den nivån är det.
2. Har faktiskt precis hämtat den från biblioteket och ska börja med den när jag läst ut en annan bok. Tack för tipsen, ska kolla upp dem. :)
Böcker är aldrig fel. Själv föredrar jag t.ex. Sagan om ringen serien och "A song of ice and fire" (Game of thrones~) serien. Har även läst bokserien "Erövraren" av Conn Iggulden, Handlar om Djingis Khan. En favorit :)
Manga är också något jag läser, finns tonvis.
Tv-serier såklart. Såsom Game of thrones, Supernatural, Sons of Anarchy, Band of Brothers, The walking dead. Finns massor även där!
Just filmer är jag mindre hemma på, var längesedan jag såg något alls :|
Hoppas något av detta funkar för dig! Har mer på lager om så önskas :D
Kanske du kunnat hjälpa till eller ta med dig någons hund på en sväng…om du vet någon i närheten? Det kan ju vara trevligt med sällskap och så får det ju vara en lättsam hund. Djur överlag men speciellt hundar, är så himla bra för själen. Om du inte prövat det, så ge det en chans :) hoppas du får det mindre ensamt och hittar nåt som funkar för dig
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
På temat "dator" finns det en hel del lite beroende på vad slags människa man är. Spel är ju nämnt. Att lära sig "skruva" i en dator och modifiera den. Det finns mycket "data skrot" att utgå från. Och ett nätverk av andra "dator-pulare" att lära känna. Under min konvalescens roade jag med att lära mig göra dator-program i Java. Poängen med just Java är att det är gratis. En förlängning av detta är att lära sig programmering av "App:ar" till mobil- telefoner. Webbsidor är också en intressant "gren" på "Java-trädet". Så gillar man att jobba framför datorn så finns det en hel del. Men det jag allra varmast vill rekommendera är att "plugga flex" på KOMVUX. Man får då träffa andra "flexare" och behöver inte känna en press att prestera. Man läser och tenta av i den egna takten. Men om Du mår psykiskt dåligt vill jag att Du väljer något som passa dig, med utgångs punkt från Din sjukdoms bild. Vi "ensamma" behöver nästan alltid en fritid som innehåller; motion, social kontakt och mental stimulans. Och fördela det gärna över en vecka.
5. Tack för tipsen. Kluddra gärna ner precis allting som ni kan komma på, det ni brukar göra för att fördriva tiden.
6. Det var en bra idé, ska fundera på det och sen gäller det ju att hitta en hund också.
7. Jag är inge vidare på datorer, det enda jag vet om java tex är att det ska uppdateras stup i kvarten. Den enda sociala kontakten jag får är av mina föräldrar. Här får vi inte läsa på komvux om man har ett fullständigt gymnasiebetyg vilket jag har.
Förslag på bra böcker, filmer, serier eller spel går aldrig att få för mycket av så det är bara att ösa på.
När jag läste igenom tråden slog det mig, att vi borde vända på steken och fråga: Vad är Du intresserad av? Har Du någon hobby? Är Du praktisk eller teoretisk? Vad skulle Du vilja veta mer om? Vi vet på tok för lite om Dig för att kunna vara Dig till någon riktig hjälp. -------------------- Det är värt "guld" att du har ett "komplett" gymnasiebetyg. Men har du läst matte 4, natur- kunskap, fysik, kemi, svenska b, engelska b? Om du vill så kan du till kommunens rådgivning (kunskapsnavet) och fråga till råds. Men det kanske är så att dom är restriktiva pga resurs brist.
Jag känner inte riktigt mig själv känns det som. Jag tycker nästan ingenting är roligt längre, inte ens saker jag älskade förut. Vill fortfarande dö (självmordsförsök för 3 månader sedan) men ville gärna ha tips på något att göra för att ta sig igenom de alldeles för långa dagarna. Få någonting att distrahera bort ångesten med. (Innan ni tjatar om att jag ska söka hjälp: ja jag får hjälp, men all hjälp jag får är att prata med en psykolog en gång i veckan eller ibland går det två veckor i mellan. Fick stå i kö över ett år för detta trots att jag sa att jag hade självmordstankar. Får totalt 16 gånger med psykologen á 45 minuter, sedan får jag ställa mig på kö igen och den är MINST ett år lång).
Älskade hästar förut och red på ridskola i säkert 8 år. Men tröttnade lite där för jag var alltid sämst i gruppen, fanns de som var 8 år yngre än mig och redan extremt mycket duktigare. Jag gillar mest att lufsa i skogen eller hoppa när man få bestämma höjden själv. På dressyren kände jag mig rätt elak i och med att mycket fokus var att hästen skulle gå i form vilket typ aldrig gick för mig. Hur som helst går inte detta för jag har ingen häst och medryttarhäst är svårt att hitta och jag skulle nog inte fixa att ha pressen att nu ska jag rida 3 gånger i veckan.
Jag gillar att vara ute men just nu är det kallt och inte så skönt. Har också anorexia vilket gör att jag inte har mycket ork. En promenad gör mig väldigt trött. Men sitter jag bara vid datorn får jag istället ont i axlar, nacke och skuldror. Och ännu mer ångest. Vill bara bli glad igen men det känns omöjligt.
Gillade att pyssla, måla, skriva men nu känns allt sånt bara jobbigt och blir bara ledsen för att ingenting jag gör blir bra. Är för självkritisk.
Har svårt att ta mig för saker också, kan sitta vid datorn och vilja göra något men allting blir jobbigt. Att ta fram penna och papper känns till och med jobbigt. Men sen på kvällen kan jag må dåligt för att jag inte gjort något "nyttigt" alls under dagen.
Ibland blir jag jätte ledsen för att jag inte har några vänner men samtidigt skulle ingen orka med´mig heller just nu. Skulle nog aldrig orka ta mig för att träffa någon.
Praktisk eller teoretisk vet jag inte. Vad menar du?
Svenska B, Matte B, Engelska B, naturkunskap A har jag läst. Ingen fysik, kemi eller biologi. Men har ändå fullständigt gymnasiebetyg och får ej läsa på komvux.
Din situation är jobbig. Du verkar vilja och ha ambitioner men har inte mental ork. Är man "självmords-benägen" ska ta det lilla lugna. Mitt förslag är att du hänger på här på Ensamhet. Berätta gärna om din dag. Väder, vad du ätit. Vilka du träffat. Promenaden; vad såg du då. Tänk såhär; vad i min vardag kan jag berätta om på Ensamhet. Svenska B, engelska B, då är du duktig på språk, du ska inte underskatta din språkliga talang, Buppie. Vi finns ju alltid här och skulle uppskatta och få dela din vardag. Om du tycker att din varda inte är något så ska du veta att det är inte våran heller.
12. Det känns som att det jag gör är obetydligt och värdelöst. Inget att berätta om direkt. Ni är snälla men jag tror ingen är genuint intresserad av det jag har för mig.
Har dagligen en del ångest för framtiden, för mitt vidriga utseende, för att jag typ inte vågar någonting, för min kropp och för livet i allmänhet .Därför är det bra också att ha små saker att göra. Men som du säger har jag nog inte så mycket mental ork. Ibland kan det kännas som typ att bestiga ett berg bara för att ta fram min kamera liksom. Låter kanske gnälligt men ibland orkar jag inte så då blir det att jag typ sitter apatisk framför datorn och önskar att jag kunde göra något vettigt. Men tycker nästan ingenting är roligt längre.
#13 jo jag tycker mig känna igen ditt sätt att resonera. Mental ork, behöver inte bestå av en orsak. Mediciner kan ha biverkningar, förutom att man kan ha en diagnos, typ depression. Och då är det svårt att hitta något som känns meningsfullt att göra. Tanken med att göra något ska vara att en annan person kan ge någon form av "feedback". Kanske ett beröm, ett utryck för upp- skattning. Något positivt tillbaka, helt enkelt. Ytterst handlar det om Din självkänsla. Sen detta med ångest, som är ett helvete för sig. Det enda positiva med ångest är att det finns mediciner som tar ångesten. Begreppet "genuint intresserad" får Du gärna utveckla. Lika så varför din kropp och utseende skulle vara så viktigt. Om du äter medicin så har dom biverkningar som får en att gå upp ett och annat kilo.
14. Medicin mot ångest har aldrig hjälpt mig vid de riktiga panikångestattackerna, inte ens sobril. Tack och lov blev paniklångesten bättre när jag fick anorexia. Men har fortfarande mycket ångest. Vill inte äta medicin. Har testat cirka 4 olika SSRI och en SNRI, ingen effekt.
Med genuint intresserad menar jag att ingen här känner mig och bryr sig knappast om vad jag gör på dagarna speciellt eftersom att jag bara går och "dräller".
:(
Ladda ner appen geochaching bästa tidsfördrivet, du kommer ut, får motion och kan säkert lära känna andra som gillar det! Kram
Hmm
Jag skulle vilja tipsa om tv serier som du kan se på tex swefilmer.com tex The Big Bang Theory, How I Met You Mother, New Girl, NCIS osv :)
Med tanke på att du har anorexi så blir det ju lite svårt med orken.. kanske skulle du kunna jobba på det på något sätt hemma..
Har själv varit och vinglat på kanten där vid självsvält så vet ungefär hur det är.
Gillar du mat och mat program eller får du bara ångest och mår dåligt?
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Tycker du om djur kan jag verkligen rekommendera att volontärarbeta på ett katthem. Du bestämer själv hur mycket du vill/orkar vara där det är ju på frivillig basis. Skygga katter kan an till exempel hjälpa massor bara av att sitta i rummet med dem och läsa en bok. Tillfredsställelsen när man ser att det man gjort för skillnad är stor.
Du skriver att du gillar hästar. Det beror väll säkert på vart man bor hur det ser ut med tillgång på sköthästar. Men där jag bor har var och varannan hästägare dåligt samvete för att de inte hinner med att pyssla med och rida sina hästar, och det finns nästan ingen som hjälper till. Medans i storstäderna så kan man få betala flera tusen för att hänga i stallet några dar i veckan.
Bodde du nära här skulle jag gärna ha sällskap ibland i stallet eller framför målarduken ;)
17. Tack för tipsen. Vissa matprogram kan vara mysiga.
18. Har svårt att ta mig till katthemmet om jag skulle få jobba där, det är rätt långt och jag får ångest om jag åker buss och har inte tillgång till bil. :/ Annars hade det varit mysigt.
Här är det lite ont om hästar att ta hand om. Man kan bli medryttare men det finns få som ber om det och det kostar en hel del plus att man blir bunden till att rida och vet inte om jag skulle orka tex 3 gånger i veckan.
Vad gulligt, det har varit jättemysigt. Tyvärr är det inte här i närheten. :/
#19 Det finns ett matprogram som är som masterchef men för barn! Fasen vad duktiga de är på att lag mat! Där är det inge pasta och färdiga köttbullar inte utan de karameliserar, gör tårtor från grunden och håller på som tusan!
Det är ganska roligt att titta på :) Vet dock inte vart man kan se det..
20. Det har jag sett, blir otroligt imponerad av de små liven. Så otroligt duktiga!
#21 Ja jag kan inte göra ens hälften av sakerna och jag är 20!
Hej.
Läser att Du är intresserad av djur i en eller annan form. Sätt upp en lapp om att du kan ta promenad med hundar. De är dessutom bra på att lyssna. Ja jag tyckte det när jag tog promenader med min hund förr.
En annan sak, som inte är så dum är att be att få besöka ett äldre boende eller annat och fråga om Du får hälsa på, kanske läsa högt ur en tidning för någon eller bara lyssna på hur deras liv varit. Om Du visste hur värdefullt det är för dem.
Bara det att gå ut , öppna dörr eller säga hej till någon kan göra hela dagen för nån annan.
Du låter så genomgo o fin så jag är övertygad om att bara Du tar ett steg så kommer du vidare.
Sen är det inte så dumt med i fokus eller annat forum. Jag själv känner att jag fått goa vänner på några av ämnesområdena. Kika runt så kanske Du finner de som har dina intressen..
En varm kram till Dig och skriv gärna o berätta mera om hur Du mår har det och om Du hittat på nått
Skickar en liten tulpan bukett , Kram igen
Var rädda om varandra