Eran musiksmak?
Tänkte att vi kunde dela med oss av musik som vi tycker om. Det är valfritt om ni vill bifoga en video eller enbart skriva låt/en/arna.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gillar egentligen all slags musik men med viss förkärlek till rock.
När jag sitter vid datorn och har spotify igång så kan jag ena stunden spela Mozart för att strax därefter köra lite hårdrock a la Iron Maiden för att lite senare lyssna på Vreeswijk.
Vad jag har jäkligt svårt för är sk dansbandsmusik, klarar helt enkelt inte av att lyssna på sådant.
Bifogar en gammal klassisk ballad.
Bästa hälsningar,
Bertil
Just nu lyssnar jag mest på det här(finns risk för att listan kan bli väldigt lång)
A static Lullaby - Toxic
Asking Alexandria - right now (na na na)
Woe, is me - Last friday night
Dropkick Murphys - Rose Tattoo, The boys are back
Social Distortion - Machine gun blues(grym video bör ses), don't take me for granted, Winners and losers, highway 101, bad luck.
Danko Jones - Had Enough
Rammstein - Ich tu dir weh, sonne, mein herz brennt, du riechst so gut, rammstein. Skulle kunna ge hur många låtar som helst då de är en av mina favoriter.
Awolnation - Sail
Alestorm - Keelhauled
Sabaton - Uprising, Carolus rex, primo victoria, rise of evil, 40-1
Fy-sjutton vilken jobbig fråga. Jag älskar musik, och då musik som gör mig glad. Kan inte hitta en speciell typ av musik som inte får mig att känna glädje. Tar man 'rock' finns det mycket som inte påverkar mig positiv. Men kolla Jerry Lee, Chuck Berry , vist blir man glad. Senat jag var ute, var jag på opera. Svensk textad opera, vist tusan blir man glad. Telemans blockflöjtssonater får mig att känna glädje. Nä det är ett svårt ämne att sätta fingret på något speciellt.
Era Carl orff Och den mesta hardstyle , techno , trance
Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis,
**_
hårdrock rakt igenom… fast lyssnar på annat med så klart. men vet inte vad de klassas som… bryr mig inte nog mycket heller=P
spirit of godness spirits of light. protect us from all plight
#1 underbar låt du har länkat!
Tackar så väldigt mycket och härliga grupper som du gillar.
Rammstein och Sabaton är sådana som jag också gillar.
En annan av mina favoritgrupper är Motörhead med "vår" svenske Mikkey Dee där han sitter och "hamrar" på sina trummor.
Ber att få bjuda på en till gammal favoritgrupp med en ballad som får min hud att knottras när jag lyssnar.
Bästa hälsningar,
Bertil
#7 då tycker jag du ska lyssna på Pantheon på spotifaj… speciellt fire heart
#8 chevy79forever
Skall absolut öppna Spotify och lyssna på dem och den låten.
@Alla
Lägger med ytterligare en gammal klassisk ballad av Slade som jag gillade mycket när den kom.
Det var 1974, jisses då var man ju bara lite över 20 år, haha.
Bästa hälsningar,
Bertil
Halloj igen alla, synd om den här tråden skall ebba ut.
Nu blir det "Jazz på Svenska".
Så många som vi är på Ensamhet så borde vi väl kunna han mycket musik att bjuda varandra på.
Som TS Jess89 skriver:
Tänkte att vi kunde dela med oss av musik som vi tycker om.
Som jag tidigare skrivit så lyssnar jag på det mesta men med förkärlek till rock och då helst hårdrock.
Lyssnar dock som jag skrivit tidigare på de flesta genrer från klassisk musik till punk.
Hade i detta inlägget tänkt att lägga in en video med Sid Vicious men det får bli vid ett senare tillfälle.
Jazz har alltid också legat mig varmt om hjärtat.
Dels så kände jag en helt fantastisk jazztrummis som hette Ingvar Callmer.
Ingvar var inte enbart en helt fantastisk trummis utan en helt fantastisk människa som förutom att han var trummis också jobbade som säljare för skivbolaget Metronome.
Dessutom så var hans stora intresse ishockey och han tränade i många är ungdomslagen i ishockey i sin hemkommun Tyringe.
Som trummis så medverkade han i det jazzalbum som kanske är Sveriges mest känna album, nämligen "Jazz på Svenska" med Jan Johansson.
Han spelade även med i Tollarparens trio som var husband i Lasse Holmqvist "Här är ditt liv".
Nåväl alla ni ungdomar här på sajten, det här är kanske ingen musik som ni känner till men det är ett stycke musik och kulturhistoria.
Sid Vicious tar jag en annan dag så idag bjuder jag på Jan Johansson och Ingvar Callmer med "Västkustjazz".
Förstår er ungdomar på tråden att detta kanske inte är er stil men lyssna och se hur Jan Johansson hanterar en flygel och hur Ingvar Callmer hanterar sitt trumset.
Första låten kan kanske för er som är ungdomar verka lite för långsam men gå in på ungefär 4:12 minuter så blir det mer fart.
Skillnaden mellan jazz samt blues till hårdrock och punk är faktiskt inte så där väldigt lång.
Jag brukar faktiskt också säga så här att skillnaden mellan Beethoven och Sid Vicious inte heller är så väldigt lång.
Tänk om Beethoven eller Mozart hade levt idag.
Vilken musik tror ni att de då skulle ha spelat?
Slutligen och på tal om Ingvar Callmer så sade han alltid att.
"Det finns musiker och så finns det musikanter".
Han såg sig själv som "musikant" som spelade det han älskade medan han såg musiker för sådana som enbart spelar för pengarna och därmed prostituera sig själv.
Nåväl och oj då, det här blev ju riktigt lååångt men hoppas att fler vill dela sin musiksmak här på tråden.
Bästa hälsningar,
Bertil
avicii
Jag lyssnar på Nightwish, Within temptation, Disturbed och Infected Mushroom. Sen händer det att jag sätter på Eric Saade och Darin.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
nightwish, pantheon, hammerfall, sabaton, sonata arctica, van canto, alestorm, stiftelsen,drängarna,brolle,eddie meduza, tanja g, erik saade, dio, kiss, iron maiden, deff leppard, lordi, h-e-a-t, med flera
Lovade ju Sid i förra inlägget så här kommer han.
Egentligen så är man (jag) kanske litta för gammal att lyssna på punk men gillar Sex Pistols.
Sid blev tyvärr inte mer än 22-år men så levde han ju ett hårt liv.
Kul att läsa och se vad alla ni andra gillar för musik, grupper och artister.
Bästa hälsningar,
Bertil
LOVE THIS with SID.
Här är min absoluta favoritlåt. Nightwish Song of myself
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Kent är mitt absoluta favoritband, de går alltid hem hos mig oavsett sinnesstämning :)
Jag fick frågan i onsdags om jag inte hade någon lugnare musik. 😎 För det blev för mycket för mig så jag bröt ihop men jag ville inte lämna konstgruppen för den är viktig för mig. Fick lyssna på musik så ena ledaren frågade detta för hon hörde min musik.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Ylva, musik påverkar våra känslor mer än vi tror. Det är därför man har bakgrunds- musik på filmer. Och marsch musik när man demonstrerar 1 maj. Välj musik som får dig att bli glad! Det är bra mot depression. Tänk på att en del musik 'stressar' annan musik har lugnande inverkan. Vad är bra begravnings musik tex? Jo musik som inte väcker associationer och är lugn samt stämmer till efter- tanke. Vi påverkas av vårt musikval!
Jo alltså. Jag blir lugn av den musiken och den tar ner min ångest. Känner mig absolut inte stressad mera glad. Däremot skulle jag bli stressad av lugn musik för rytmen är alldeles för sakta.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#19 T-Johan
Visst påverkar musik våra känslor och när du skriver om begravningsmusik så tänker på mid fd Frus begravning.
Barnen fick välja ett musikstycke som skulle spelas och dom valde direkt "Time To Say Goodbye" med Sara Brightman och Andrea Bocelli.
Det musikstycket betyder fortfarande mycket för mig.
När jag tänker mycket på henne så lyssnar jag på denna och "gråter av mig en skvätt".
Anledningen att jag då gråter är inte av ledsamhet eller annat tråkigt utan av kärlek till henne och det liv vi hade tillsammans.
I början så lyssnade jag på den här dagligen och om och om igen medan jag satt och grät.
Nu efter 5 år och 4 månader så är det naturligtvis mera sällan.
Visst påverkar musik både våra känslor men även på olika sätt minnen som vi har.
Bästa hälsningar,
Bertil
"Time To Say Goodbye".
Jag är väldigt blandad, jag kan lyssna på det mesta men dansband och raggarmusik går otroligt bort för mig, jag får min dos en gång per år och det räcker
[
](http://www.youtube.com/watch?v=HGH-4jQZRcc&list=FLKT95qopKSnlfd3HqDDAW5A)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag lyssnar mest på klassisk musik. Men jag älskar Jean Michel Jarre, det är elektronisk musik. Hans musik kan snurra hela dagarna här, när jag känner för det. Dansband NEJ. Passar bara på dans. Jazz nej men det finns det som jag gillar också. Hårdrock nej men det finns det jag gillar också. Visor och svensk folkmusik tycker jag också om. Så det är väldigt blandade karameller.
Såg någon dokumentären om Rodriques? "Searching for Sugarman". Det gillade jag skarpt. En stundtals vacker film.
Jo jag såg filmen om "socker-manen". Den är bra för den beskriver en musikers dilemma, att kunna försörja sig på att vara musiker. Sen var filmen mycket mycket bra gjord.
hej tesar
Ångbåtsblues - Cornelis Wreesvijk 😎
Här kommer natten - Miss Li 🙂
A national acrobat - Black Sabbath🎧
Lady in black - Urah Heep 👍

Detta är häftigt:
Vad är häftigt T-Johan?
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#23 Raija
Jean Michel Jarre är ju en riktigt gammal klassiker och inte minst med sin Oxygene som ju blev en enorm succé världen över.
Själv så var jag lite amatörtrollkarl på den tiden och just Oxygene var det många trollkarlar som använde sig av i sina scenframträdanden.
#25 T-Johan
The Mascots en klassisk svensk popgrupp som man lyssnade mycket på från den tiden man eller åtminstone jag var tonåring.
The Mascots, Tages, Hep Stars m.fl är sådana man kommer ihåg från den ljuva tonårstiden då framtiden låg framför en och allt var möjligt 🙂
@ Alla
Ber att få dela med mig av en låt som jag älskat ända sedan den kom 1971 och älskar den fortfarande.
Det är en låt som dessutom varit enormt inflytelserik världen runt tack vare sitt fredsbudskap.
Well folks,
"You, you may say I'm a dreamer, but I'm not the only one"
Bästa hälsningar,
Bertil
"Vad är häftigt T-Johan?"😎
Detta, Ylva!
http://www.oppetarkiv.se/video/1194573/louis-armstrong-ger-konsert
"The Mascots, Tages, Hep Stars m.fl är sådana man kommer ihåg från den ljuva tonårstiden då framtiden låg framför en och allt var möjligt ".
Ja vist Bertill, det är detta som är själva poängen. Man blir glad
lång in i själen av popen. Själva låtarna och musikerna var väl
inte alltid (oftast inte) dom bästa.
Men mentalt förflyttas man till en fantastisk tid, "den bekymmersfria tonåren".
Här kommer en till "The Mascots".
Storyn till detta låten "Baby Baby" är:
Beatles var ju i Sverige första gången i oktober 63. Dom hade kontrakt
på att få spela i ett radio, och ett TV program.
Lennart Hyland blev tillfrågad om inte Beatles fick spela i "Hylands hörna". Men Hyland lär ha sagt att; "Hylands hörna är ett anständigt
familje-program". Och därför ville han inte ha några långhåriga pojkar
i sin hörna.
Ett halvår senare kände Hyland sig tvingad att låta ungdomarna
få lite modern underhållning dom också. Så Hyland letade med ljus o
lyckta efter det mest "präktigaste" pop-bandet i Svea rike.
Då hitta han, just de, The Mascots.
Grabbarna i Mascots var bara 16 17 år gamla, pluggade på AdofFrediks
musikgymnasium i Stockholm. Dom skrev sina låtar själva. Och Hyland
kunde stolt presentera, "gymnasisterna" som på sin fritid komponera och spelade pop-musik.
Naturligtvis hade dom kostymer och bugade sig djupt efter låten. Jag vet de, för jag satt som klistrad framför burken när Mascots framförde
Baby, baby i "Hörnan". I Stockholms förorterna drog Mascots ner som en bomb. Och vad tror ni var det stora samtalsämnet på ungdomsgården? Japp, The Mascots.
Lyssna på "gymnasisterna" och deras egenhändigt skrivna låt "Baby Baby".
PS. Hoppas det tekniska funkar lika bra som "gymnasisterna" spelar. DS
T-johan tyvärr får jag inte se denna video (inte för att jag hade orkat ändå) är för att svt (och tv4) har spärrat sina PLAY och liknande för utländska ip-nummer.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Här lyssnas det väl på mycket Nightwish(gamla), Within tepmtaion, Kamelot och Hammerfall och sen blir det väl en del Rockbilly oxå som nostalgi från förr. The Gogetters, Jack Baymoore and the bandits som jag bessutom ska åka o lyssna på om ett par helgen, återgå lite till tonåren igen :=) Träffa många gamla vänner från förr.
Vad det gäller svenska visor så är den här en av de vackraste och mest kärleksfulla jag vet.
Fred Åkerström dog ju enbart 48-år gammal men levde också ett hårt liv.
Han konsumerade stora mängder alkohol och hade tidvis djupa depressioner.
Han blev en av Sveriges största Bellmantolkare.
Hans röst beskrivs ofta som en "naturbaryton belagd med cuprinol".
Hans dotter CajsaStina som för övrigt är namngiven efter Bellmans epistel nummer 1 har tagit upp mycket av Pappans repertoar.
Hon har även gett ut en bok som heter "Du och jag, farsan" som är en uppgörelse med både Pappan och sig själv.
Bästa hälsningar,
Bertil
Kul med lite bakgrundsfakta, Bertil.
😎
Jag borde känna till mera, efter son jag var ute
mycket på Stockholms "vis-klubbar" i mitten på
70-talet. Just denna sång var alla trubadures
"standard visa".
Jag lyssnar på allt möjligt, men jag visar bild från spotify, på de mest spelade låtarna och artisterna/banden just nu.
Just nu är jag inne i en hiphop period, men annars är det bland annat Sabaton, Mötley crüe, Skitarg, 3 doors down, Nickelback, Alice Cooper, Slipknot, Lillasyster, Bryan Adams, Guns N' Roses, Melissa Horn, Miley Cyrus, Tim McGraw, Taylor Swift, Carrie Underwood, Kenny Chesney, Brad Paisley osv… Det varierar beroende på vilket humör jag är på. :D
Jag har ett flertal spellistor på spotify om någon vill att jag ska länka dit dock. 🙂
#35 T-Johan.
Ja, den Svenska vis-skatten med alla sin pärlor skall vi verkligen vara rädd om.
Angående just "Jag ger dig min morgon" så är det dock ingen Svensk visa utan en översättning av Tom Paxtons låt/visa "I give you my morning"
En av de "vackraste kärleksvisorna" jag vet är "Lilla vackra Anna" som skrevs redan år 1824 och spreds som ett skillingtryck.
(Numera så är väl den mest kända tolkningen av Lilla vackra Anna tolkningen som Finn Kalvik gjort).
#36 monstermash
Så kul att höra om din musiksmak och så trevligt att du delar med dig en av dina Spotifylistor.
Överhuvudtaget så är det kul att läsa vad ni alla som skriver gillar för musik och lyssna på era tuben-klipp.
@Alla.
Som gammal gubbe i min ålder så kan man knappast komma förbi "Livet är en fest" med Nationalteatern från 1974.
På fredagskvällen bubblar det i blodet, man är kåt ….
Bästa hälsningar,
Bertil
Hej igen alla.
Länge sedan som någon delade musik här på tråden som Jess89 skapade så jag hoppas att kunna få ge lite liv i tråden igen.
Det här musikstycket som jag bjuder på idag snurrade runt mycket på MTV i mitten av 80-talet.
Låten i sig är väl kanske inte det jag tänker mest på men däremot låten ihop med videon som ger en helhetsbild.
Som sagt en musikvideo som snurrade runt i mitten på 80-talet och en musikvideo som jag gillade enormt mycket då och även om det nu är många år sedan som jag lyssnade på den så "sitter den" fortfarande i mitt hjärta.
Det här är ju inte bara en låt och en musikvideo utan ett stort stycke av EUROPAS historia.
Det är inte mycket mer än knappt 25 år sedan som NORRA Europa såg ut på det här sättet.
Hoppas nu att alla ni ungdomar som kanske inte minns eller vet så mycket om den här tiden precis som ni lite äldre som minns hur "skammens mur" i Norra Europa skiljde människor åt gillar musikvideon lika mycket som jag gör.
Dessutom så tycker jag att det är en musikvideo som fortfarande håller måttet som en bra låt med en realistisk innebörd.
Kolla musikvideon.
Bästa hälsningar,
Bertil
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Den här typen av musik för det mesta, annars är man allätare.
Skön låt:
Nice Hippity Hop 🎧
Kul att det blivit liv i den här tråden igen.
Som "gammal gubbe" *ler* kan jag naturligtvis inte bortse från denna gamla klassiker med Smokie.
Who the fuck is Alice? *skrattar*.
Bästa hälsningar,
Bertil

Mycket trevliga musiktips! Själv är jag ganska mycket allätare, men i cd spelaren just nu (jo jag har fortfarande en sån) sitter "Insomnia" med Nick Cave
Mest elektronisk musik/dansmusik men även en del annat.
Några exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=nN2OZZU_sMo
Vad passar bättre än den här när man är ensam?
Den här alltså

Ett av mina favoritband är Sator, och en av deras bästa låtar är den nedan.
Annars lyssnar jag för det mesta på rock, hårdrock och liknande. Metallica, Iron Maiden, Sator, Dropkick Murphys, Adept, Avenged Sevenfold och Raubtier är favoritbanden 🙂