Entligen fredags kväll.
Så där ja! Nu ligger jag på sängen efter en intensiv dag. Arbetat 4 timmar, sen till skräddaren för att få en väst till nya kostymen lite insydd. Sen full fart till affären och handla helgens mat. Det ska bli rotmos och fläsklägg. Städa av det värsta och laga pyttipanna av veckans rester. På med fläskläggen, långkok. Ut med den färdigkokta läggen på uteplasten för nedkylning. Sen återstår det bara att slänga sig på sängen med mobilen och skriva lite på Ensamhet. På skolan förbereder jag mina elever inför nationella provet i matte 2a om några veckor. Det är ett gäng på 4 tjejer som läst kursen 2b på bara en termin. Den ena tjejen går på sjöbefäls- programmet på Line universitetet. Hon ska bli sjökapten och pluggar matte hos mig. Jag ska ha henne i "Mekanik och stabilitet" till våren. Det ska bli kul för det är sådant som jag fick lära mig när jag plugga till ingenjör. Det är kul med kunskaps hungriga elever, som vill lära sig. Samtidigt får jag min "dos" av social kontakt. Och det är väl den terapin vi "ensamma" så väl behöver för att må någorlunda bra. I morgon ska jag ta det lugnt i alla fall. Sova till 8 eller 9. Kaffe-frukost med vörtbröd och gräddost.
Kul att höra T-Johan att du fick ut något utav dagen 🙂 Jag mår också mycket bättre när det är något som ska göras under dagen. Hjälpte farsgubben att flytta in till sin nya lägenhet idag. Var klar med det på eftermiddagen, åkte hem och fixa mat.
Har mest suttit och slösurfat nu under kvällen, kollat lite på Sverige - Portugal matchen. Men det mesta har känts jävligt trist under kvällen…känner av bristen på social kontakt irl väldigt mycket nu! Kan inte slappna av, det kryper i kroppen typ av den känslan.
Börjat snacka med en tjej i ungefär samma ålder som mig, mest på sms, skype i två veckor ca. Snackade i telefon också nyligen för första gången. Hon är skittrevlig och jag gillar henne skarpt. Hon bor ca 40 mil bort dock..bleeh..hade jag haft pengar till det, så hade jag bokat första bästa tågbiljett idag och åkt och hälsa på henne! 😃
Jo vist är det så. Vi behöver, eller kanske måste ha, en social aktivitet för att må bra. Hjälpa "farsgubben" är ett bra exempel på utåtriktad aktivitet. Hoppas du kan knyta lite djupare kontakt med "tjejen". Det piggar alltid upp med en jämnårig "social aktivitet" (ska läsas med glimten i ögat). Men idag hoppas jag på en lugn dag. Det är bra väder, så en promenad ska det nog bli. Det byggs mycket i stan så en liten inspektions tripp är nog på sin plats.
Ja, bra att du har dina elever att prata med, utbyta tankar och ideér med. Hur hade du annars upplevt dagarna tror du? Till det sämre gissar jag på? Ett trevligt samtal kan lyfta upp en hel dag tycker jag, finns ingen bättre medicin för ens välmående.
Precis, sådana "sociala aktiviteter" är alltid trevligt 😉
Mycket nöje med inspekterandet! Glöm inte bygghjälmen :)
Jo eleverna betyder mycket. Dessutom uppskattar dom att få fet extra stöd i matte. Flera vill inte gå på dom reguljära lektionerna, utan vill var hos mig. Jo man känner sig privilegierad. Det byggs i mitt närområde. Det kallas "förtätning av bebyggelsen". Snart är känslan att man bor "mitt i stan". Nu har jag ätit diskat och ska vila. I morgon är det upp och spela med trion. Vi ska öva till en "te bjudning" i slutet av månaden. Fint folk har vanor, minsann. Hur har du fått dagen att gå själv?
Jag hade en mattelärare i gymnasiet som var allt man vill att en lärare ska vara. Intelligent, förstående och hade humor. Mitt intresse för matte under den tiden steg som en raket.
Senare läste jag Matte B på en folkhögskola, läraren som precis hade blivit anställd där, hade tidigare jobbat på Försäkringskassan el Skatteverket har jag för mig.
Det var som att prata med ett konstant stort frågetecken, och jag undrade om hon hade fått sitt "pedagogiksdiplom" från ett flingpaket. Min motivation för att läsa färdigt kursen sjönk direkt.
Så otroligt viktigt att lärare har de egenskaper som jag beskrev i början, annars blir det jävligt tradigt snabbt.
Åhå, vad spelar du för instrument då? :)
Min dag har varit sådär. Hjälpte farsan med det sista av hans flytt under dagen. Suttit vid datorn nu ett tag, skickat några mail till tjejer på dejtingsidor, men det är trögt, får sällan några svar tillbaka.
Förstår inte riktigt varför egentligen. Jag har bilder på mig själv som de som finns på min profil här. Skrivit kortfattat och enkelt om mig själv, med lite humor inflikat.
Skickade lite sms med "tjejen" jag snacka om. Men jag vet inte..känns inte som intresset är på topp från hennes sida. Hon verkar konstant upptagen med att träffa andra människor i hennes liv, och tar ofta väldigt lång tid på sig att svara på mina sms.
När jag frågar om vi ska träffas irl framöver så får jag ganska flytande svar och inget konkret. Vill inte investera min tid och nu bräckliga självförtroende på att "återigen" bli besviken över att någon sakta ser mig som en "reservkompis" och tappar intresset för att prata med mig.