Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettjobbiga-känslor
Läst 5680 ggr
: )) kram
1

Glömmer att andas?

Hej…..🤔

Många gånger har det hänt precis när jag somnat till att jag vaknar och snabbt får sätta mig upp och ordentligt dra efter andan för jag har "glömt" att andas! Någon annan som råkar ut för samma sak? Herre jösses…..tänk om man inte skulle vakna alls när det blir så?  Väldigt obehagligt när det händer. Det är bara någon gång ibland då och då. Usch!!! Undrar vad det handlar om?

Hjärta

[Yllhilda]
0

Jag har samma sak. Kan hända när jag är väldigt koncentrerad också. Tvivlar på att det är farligt.

0

Okej!🙂

Skönt att höra! Men visst är det konstigt? Och obehagligt framför allt. Men det är alltid lugnande att veta att man inte är ensam om saker och ting i ens liv. Tack för respons!!!!

Hjärta

Malinolsn
0

Huvudsaken är att du KAN andas när du väl kommer på dig själv, annars vore det värre 🙂 
Har för mig att kroppen kommer igång att andas själv om man faller in i medvetslöshet pga att man har hållit andan för länge, vet en tjej som försökte ta livet av sig genom att hålla andan när hon var yngre, vilket ju inte gick så bra som tur är. Det borde ju vara ungefär lika i detta fall, att om du glömmer att andas och råkar bli medvetslös så sköter kroppen det själv, om det inte är själva andningssystemet det är fel på. 

Men du tror inte att du har drömt något då, något läskigt eller spännande? För då kan man ju dra efter andan ganska rejält 🙂 

Jag slutar andas när jag är riktigt koncentrerad, typ som när jag klipper klorna på något sprattligt djur eller så. Då kommer jag på mig själv och får ta en paus i det jag gör för att hämta andan lite 😎

1

Tack Malinolsn🙂

Nja jag kan inte komma ihåg någon dröm iallafall som jag haft i samband med att jag inte andas men visst kan det vara så. Och det är ju som både du och Yllhilda säger att när man är fokuserad eller koncentrerad så kan det ju bli så också men det är ett mindre andningsuppehåll då jämfört med när jag vaknar upp och fullkomligt har tappat bort andningen. Det är så läskigt.

Hjärta

[Yllhilda]
1

Kanske att du är stressad, så när du stressar av blir du VÄLDIGT avstressad.

cirrun
1

TS. )) kram

Man kan bli undersökt ifall man har sömnapne eller annan andnings besvär som du inte vet och som ger liknande symptom.

Hoppas du känner dig utvilat i vanliga fall.

bamse6311
1

Säger som #6 cirrun att sömapne fungerar på det sättet men det är ju inte alls säkert att det är sömnapne som du har.

Hade själv det för runt 15-år sedan.
Då fick jag göra ett test på sjukhuset där man får sova under natten medan de mäter hur man sover och om man får några andningsuppehåll.

Jag fick hem en CPAP-apparat som jag använde under en tid.
Efter ett tag så slutade dock de där andningsuppehållen av sig själv så nu har jag varit problemfri i många år.

Bästa hälsningar,
Bertil

1

Supertack hörrni alla!!! 🙂

Jag läser vad ni skriver och tar in. Skönt att inte vara ensam om saker och ting som sagt. Tack för omtanke och förslag🙂

Hjärta

1

🙂 Det händer nog för sällan för att det skulle hända på ett sjukhus tror jag. Fast för mig känns det ofta med ca 10 ggr om året när det händer för jag tycker det är så obehagligt. Dessutom hade dom fått klubba mig till sömns om jag skulle sova någon annanstans än hemma. Jag är neurotisk och hispig med att sova borta. Vete sjutton om det skulle bli några bra mätningar med någonting. Hu jeda mig😮. Men det är snällt och mycket tacksamt att få förslag från er och tankar och ideer. Supertack hörrni alla!!!!

Hjärta