Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettot-off-topic
Läst 1608 ggr
bamse6311
3

Jiiiipiiiieeeee

Jiiiipiiiieeeee

Såg precis att Robin Hood hade satt in en femhundring på mitt konto.
Nu blir det Köpenhamn i helgen med vin kvinnor och sång hela natten lång.

Visserligen riktigt dåligt vin och riktigt dåliga kvinnor och sjunga får jag väl göra själv.
Dock bättre än inget vin eller inga kvinnor alls *skrattar*.

Bästa hälsningar,
Bertil

[T-Johan]
1

Du Bamse, tat lite vackert när du kommer till skogen söder om Tollarp. Där ligger Snapphanarna och väntar. Och får dom nys på att du har en femhundring med Karl den 11 på. Blir du inte bara av med silver o guld, utan du riskerar att bli hägnd i en stadig bok. Ett bra kamoflage är att sjunga på danska, en lovsång till kung Kristians ära.

bamse6311
1

#1 T-Johan

Tackar för varningen.
Sitter ju nu och övar på danska nationalsången "Det er ett yndigt land".

Dom firade ju sin nationaldag igår så om jag då kommer sjungande på nationalsången och med en Dannebrogen iden  ena handen och en dansk bajer i den andra så kanske dom där snapphanarna släpper igen mig *ler*.

Nu hägrar en riktigt dålig Dansk kvinna viket inte är det sämsta, haha.

Bästa hälsningar,
Bertil

[T-Johan]
1

Det är nog så, Bamse. Och föresten känner jag fler som har ett gott öga till Danska kvinnor. Det är en mer vanlig företeelse än vad gemene man tror. Så är det sagt också!

bamse6311
0

#3 T-Johan

Ärligt talat så är det faktiskt väldigt sällan som jag är i Danmark.
Tror inte att jag varit i Helsingör på 4-5 år.

Visst har jag varit i Danmark senare också men det är när man har tagit en färja för att käka en bit mat i restaurangen vilket är en väldigt trevlig miljö.

Då åker man fram och tillbaka två tre vändor men man går ju aldrig iland men på något sätt har man ju ändå varit i Danmark även om man aldrig fysiskt beträdde Dansk mark, haha.

Jag har en förre detta arbetskamrat som bor där uppe i dina trakter. Han och hans fru åker till Helsingör ett par gånger om året.

Det är väl det att när man bor ett stenkast ifrån som jag gör så har man tröttnat på det där Helsingör för flera år sedan.

Bästa hälsningar,
Bertil

[T-Johan]
0

Jodå Bamse så kan det vara. Men det är skönt att komma ut och se lite nya vyer. Har bara varit i Hälsingör en gång. Och då i tjänsten, ett företagsbesök, hos ett förtag som tillverka tätnings- ringar. Vi fick mycket fin mat, både lunch o middag. Jag hade döpt dom olika tätningsringarna till Svenska kunganamn som danske inte gillar, typ Karl 11. Den tätningsringen vi trodde mest på var döpt till "Kristian tyrann". Detta hade vi mycket roligt åt. Dansken är goa människor. Det är nästan lite synd att Tre Kronor måste vinna över dom.

bamse6311
0

#5 T-Johan

Håller med om att danskarna är trevliga så länge man är där som turist,
då är det mycket "hygge".

Jag hade en arbetskamrat/kompis som jobbade i Köpenhamn och körde och åkte/körde varje dag mellan Malmö och Köpenhamn och allt var frid och fröjd.

Sedan så tyckte han och hans fru att vi kan ju lika bra flytta över dit och då skulle han inte ha så långt till sitt jobb.

Nåväl, dom köpte en lägenhet i Köpenhamn men från den dagen de flyttade dit så märkte de en stor skillnad.

Nu var det inte längre en svensk som åkte till Köpenhamn för att arbeta, nu var de plötsligt "udläningar"!

Danskarna är väldigt protektionistiska och så länge man är där över dagen och åker hem igen på kvällen är det en sak, då är man välkommen.

Skulle en Svensk däremot få för sig att bosätta sig i Danmark så är det en helt annan sak, då är man "udlänning" och sådana har danskarna inte mycket till övers för.

Om man kommer från Somalia eller Sverige så är det skit samma för danskarna, man är "udlänning" i vilket fall som helst.

Danskarna fungerar på det sättet och därmed inte konstigt att Pia Kjaersgaard med sitt Dansk Folkeparti under så många år har haft så enormt stor inverkan på politiken i Danmark.

Bästa hälsningar,
Bertil