28/5-13
Idag känns det verkligen som min tur börjar vända. Det är små saker som gör att jobbiga stunder går och ta sig igenom.
Har du varit med om något positivt/roligt under dagen? 🙂
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Det är alltid roligt att ha lite "flyt" i tillvaron. För egen räkning går det lagom "trögt" just nu. Men vist sitter det fint att tänka på alla glada och nöjda elever. Livet går lite lättare att leva med sådana tankar. Lägger vi till sommaren, syrener och näktergalen blir livet lite mer positivt.
#1 Visst är det så. Men skulle inte göra något om det var lite mer flyt, men det är väl därför man uppskattar det när det väl händer. 🙂
Vad undervisar du i? Du får även tänka på att även du får lite ledigt(antar jag).
Det så sant Du skriver. Ibland när allt går emot en brukar jag säga; "oflyt". Sådana dagar ska man inte "gå ur sängen". Du undra vilka ämnen jag har? Matte, fysik och naturkunskap på gymnasienivå. Jag har inga "reguljära" klasser utan undervisar enskilda och grupper av elever med "särskilda behov". Enkelt utryckt är det elever som inte kan tillgodogöra sig den vanliga gymnasieskolan. Ofta är det olika sjukdomar och språksvårigheter som "grusar" den vanliga skolgången. Dom flesta av dessa elever är mycket tacksamma att jobba tillsammans. För dom vill lära sig och dom växer som människor när dom ser att dom klarar av sådant som andra gör. Och ibland lite bättre till och med. Ledigt? Menar Du sommarlov? Jo jag är "ferie anställd", då far man alla lov man kan tänka sig. Men kompledigt existerar inte. Och att få ledigt, permission är inte helt lätt. Undervisningen måste rolla på. Vad gör Du själv? Pluggar Du? Sjukskriven? Jobbar? Trivs Du i Din vardag?
Jag håller med dig om att sådana dagar borde man inte gå upp. Men ändå måste man tyvärr upp och ta hand om det som måste göras.
Undervisar du gymnasieelever eller grundskoleelver? Det brukar kunna vara en del skillnad på att undervisa dessa. det beror självklart på hur de är. Jag kan ju iof inte påstå att jag var så intresserad av skolan när jag pluggade. Men så kommer dagen då man inser att det är ett måste för att ta sig vidare i livet.
Vad har du för utbildning för att undervisa som speciallärare? Ja smaken är som baken inte direkt mina favoritämnen, de var rätt svåra vad jag minns.
Är det meningen att du ska undervisa eleverna som inte klarar betygen under sommaren eller hur fungerar det? En himla lättnad och se den dagen då de når resultat. Hade själv speciellärare då jag hade svårt med matematik.
Just nu är jag tyvärr arbetslös och varit det en längre tid. Många kan fråga sig varför jag är arbetslös så länge, men det förflutna är inget jag kan ändra på. Det ända jag kan göra är att blicka frammåt. Med andra ord känns vardagen ganska grå och trist. Självklart blir den vad man gör den till.
Det blev många frågor, ska försöka besvara dom.
Undervisar du gymnasieelever eller grundskoleelver?
Jag är på kommunal vuxenutbildning, vuxna gymnasieelever,
"kids" orkar jag inte med.
Är det meningen att du ska undervisa eleverna som inte klarar betygen under sommaren eller hur fungerar det?
Nä inte under sommarlovet. Men jag kan berätta hur det funkar.
Många, fler än vad många tror, lämnar grund och gymnasieskolan
utan fullständiga betyg. Och det är väl OK om man kan få ett jobb.
Men om man vill skaffa sig en "yrkesutbildning" på högskolan behöver
man ett komplett uppsättning betyg.
Om du skulle vilja plugga matte, kan du gå till "komvux" och prata
med "studievägledaren" som ofta är skolans "specialpedagog".
Han/hon testar dig för att se vilka kunskaper du har. Sen föreslår
han/hon vilken kurs du ska söka.
Du kanske har hälsoproblem som gör att du inte kan delta i den
reguljära undervisningen. Då kan man läsa "flexkurser".
Ja man jag har ADHD eller andra "inlärningssvårigheter" och har ett läkarintyg kan man få "extra hjälp" av en specialpedagog".
Och det är i dessa sammanhang jag kommer in i matchen.
Vad har du för utbildning för att undervisa som speciallärare?
En riktigt utbildad "specialpedagog" ska ha en lärarexamen
och läst pedagogik på högskola/universitet.
Problemet är att det finns inga att få tag på, som kan jobba på gymnasienivå. Kommunerna får plocka ihop folk bäst dom kan,
för politiker har tvinga fram det att det ska finnas "specialpedagoger".
På min skola är vi tre personer. En för språk, en för SO och jag
med matte ämnen.
Ingen av oss har en riktig utbildning. Men vi är "välutbildade" med
en hel del högskole och universitets studier bakom oss.
Själv är jag "utvecklingsingenjör" och har jobbat 30 år i industrin.
Jag kan bara räkna, teknisk fysik och med många år på skolbänken.
Med tanke på min bakgrund, är man oerhört glad när eleverna lyckas
med sina studier. Jag brukar säga till dom att; "vi har gjort ett bra jobb
tillsammans".
Det finns mycket mer att säga, men vi stannar här tills vidare.
Känner du dig sugen på att plugga så var rädd att fråga om extra
hjälp. För vuxenskolan ska ha eller kunna ge sådan hjälp.
Jag kan berätta att de flesta skolorna saknar "specialpedagoger"
på denna nivån. Och då är det ordinarie lärare som får lägga till
extra timmar på sitt schema, vilket inte är uppskattat.
Detta har gjort att vi har elever från andra kommuner som går här.
Tycker du inte om att arbeta med barn? Jag funderade ett tag på att arbeta på dagis men som du säger jag tror inte det är något för mig heller. Det blir vuxna/ungdommar jag vill arbeta med.
Ja alla har vi olika smaker kring vad vi vill arbeta med, vilket kanske är tur. Hur skulle det se ut om alla arbetade med samma yrken?
Jag är en av de som lämnade gymnasieskolan utan fullständiga betyg faktiskt. Men direkt efter skolan (hur skoltrött jag än var) valde jag att läsa upp så att jag fick fullständiga betyg. Inget jag ångrar idag måste jag säga, då jag planerar att studera på högskola. Tycker faktiskt att du/ni som är speciellärare gör ett otroligt bra jobb. Tror inte jag hade klarat min matte utan hjälpen jag fick. Kämpade med min matematik A i flera år och efter specialhjälp på komvux klarade jag äntligen matematiken.
Tycker det låter som att du har ganska mycket kunskap inom det du undervisar i, vilket är en stor fördel. 🙂