Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etiketttips-råd
Läst 3357 ggr
[AndreaPirlo92]
1

Hitta vänner, hur?

Hur hittar man en bra vän i en ny stad? Jag har flyttat från Småland till Göteborg och bott här i ca 4 månader. Mina vänner hemifrån hälsar inte på mig och jag spenderar dagarna mestadels själv, förutom när pojkvännnen kommer hem från jobbet. Har försöka anordna fikor osv med andra nyinflyttade men det är så svårt att finna en riktig vän. Hur gör man?

Kan tillägga att jag är 20 år och inte vill spendera resten av livet utan vänner redan nu.

Alenzi
0

Engagera dig i en förening, läs en kvällskurs, håll ögonen öppna efter publika arrangemang där det kan finnas likasinnade (anslag på facebook, bibblan etc.) :)

[AndreaPirlo92]
0

Kurser har jag funderat på. Grejen är bara att jag har ett jobb på gång så jag vågar inte riktigt vara bunden vid en kurs nu.

Alenzi
0

#2 Det förstår jag, men du behöver ju inte avstå för att du kanske får ett jobb - skulle det bli så att du får anställningen och det krockar med kursen, hoppa av :) Det finns korta kurser också, så du behöver inte känna dig uppbunden.

[AndreaPirlo92]
0

Ok. Förslag på vad som kan vara kul att läsa? Vet inte ens vad jag är intresserad utav haha 🤔

Alenzi
0

Det beror på, vill du läsa en ren hobbykurs? Matlagning, hantverk..? Något språk, kanske? Och var vill du läsa? Högskolekursernas anmälan stängde precis, men i vissa fall kan man göra sen anmälan:

https://www.antagning.se/se/start

Sen finns det en massa kurser på http://www.kurser.se/, den sidan har jag själv ingen erfarenhet av men där ser ut att finnas en del att välja på!

Kimji
0

Göteborg är ju en stad med ett myller av föreningar så det är ju ett bra ställe att börja. Då kan man ju verkligen välja vilken typ av folk man träffar. Annars säger jag som Alenzi att nån kurs kan vara en bra väg. Kolla in t.ex. Medborgarskolan och Studieförbundet vuxenskolan. Där finns ju också mängder med grymma caféer, barer och klubbar med tydliga nischer, så spana in sådana och gärna dom som har många arrangemang.

Har du nått speciellt intresse som du kan använda för att möta andra människor?

[Tuulikki]
0

Jag flyttade från Småland till Halland för snart 2 år sedan och har haft exakt samma problem. Det är först nu det börjar gå framåt på riktigt så de enda tipsen jag har är; håll ut! 

Och att man får släppa på all blyghet (om man har sån) och bjuda på sig själv. Absolut inte sitta och vänta på att folk ska komma fram till en och fråga om man ska leka, det är inte lika enkelt som när man var liten. Man får själv vara på och visa den absolut bästa sidan av sig själv, vara go och glad!

Det är vad som funkat för mig i alla fall. :) I början kände jag att jag inte riktigt vågade vara mig själv och då vart det stelt och obekvämt i de flesta miljöer och nya grupper. Nu när jag är mig själv all in går det jättebra och jag har fått många nya, bra kompisar!

Lycka till, det kommer gå bra🌺

Kimji
0

Instämmer med tidigare talare. Har precis samma erfarenheter. När jag sen flyttade hem igen efter tre år ökade jag min befintliga vänskapskrets eftersom jag vant mig vid att alltid ta för mig och prata med alla.

Dasy
0

Du får gärna höra av dig.