Trött
Hejhallå Ensamhet!
Nu börjar det bli riktigt drygt igen, med att inte ha någon i sitt liv. Man ser och pratar med personer som är lyckliga och har partners. Blargh..
Sen kommer man hem, sitter där ensam, utan något att göra.
Blir bara så trött :)
Hur träffar man egentligen folk numer? Jag är ganska tom på idéer! Hela världen verkar kretsa kring facebook och diverse annat strunt :|
Är det fel att inte ha facebook? Om någon frågor om facebook och man inte har det blir men nästintill mobbad för det, otroligt kul!
Blev en konstig tråd detta.. men det kanske går att få igång en liten konversation? Vore ju kul såhär i mörkret :D
Hallå själv! Jo den digitala värden blir större och mer betydelsefull för människor. Den yngre generationen hänge upp sina kontakter på sociala medier. Det handlar om att "hänga med" vad man ska göra, träffas osv. I mitt klassrum har vi mobilförbud, sms trafiken är störande. Nä det är inte fel att inte ha ett Facebook:s konto, kanske det är mer åt det "smarta" hållet. De finns klar nackdelar med att exponera sig på sociala medier. Glöm inte istagram bråket i Göteborg. Men det är bra att du skriver här på Ensamhet. Även om vi inte svarar på en gång.
Lite orealistiskt att kräva svar direkt! Så no worries om det tar en eller ett par dagar för att få svar
Mobilförbud i klassrum låter dock vettigt (=
Går hos en jobbcoach, där nästan alla sitter konstant och leker med telefoner och stör rent allmänt, blir riktigt jobbiga dagar..
Detta med mobiler och hur den yngre generationen använder den är lite småknepigt. Om två stycken bestämmer sig för att gå på bio. Skickar dom iväg ett 'grupp sms' till tio andra. Då dyker fem till upp vid bion. När bion är klar bestämmer "flocken" att man drar vidare till puben. Och så skickar man ett nytt sms. Därför anses det viktigt att få vara med på dessa 'sms grupper' så många som möjligt. Men det finns bättre sätt att verifiera sin sociala förmåga. Och skaffa kontakter. Att bara 'volontär' inom röda korset tex. Att vara aktiv i en 'ridklubb' lika så. Detta ger en social kontaktyta, och är en mycket värdefull 'post' i en CV. Arbetsgivare värderar sociala förmågor högt. Snacka med Din jobbcoach om möjliga uppslag.
Jag kan fundera jag med ibland var jag kan träffa "vettigt folk" att umgås med. När det gäller tjejer har jag lagt dejtingsidor på hyllan för tillfället..har hittills bara träffat märkliga tjejer därifrån med konstiga värderingar och huvudet lite för mycket uppe i det blå. Krogen är uteslutet..spyr på stökiga uteställen.
Jag har noterat genom åren jag hängt på dejtingsidor att väldigt många tjejer runt 20-35 år har hästar som intresse…hmm. Jag skickar inte mail till dom, eftersom jag känner mig rätt övertygad om att hästen kommer före mannen i de flesta sådana tjejers fall.
Fördomar javisst :) Jag blir irriterad nästan när de lägger upp bilder på när de så stolt hoppar över ett hinder med sin pålle el liknande, haha! De visar redan där typ att "Ska du leva med mig får du acceptera att min häst går före allt annat!"
Facebook ser jag mest negativt på numera. Man lägger till random folk som man träffat en gång någonstans och sen aldrig träffar, pratar med sen..for what? De jag träffar i verkliga livet och pratar med där kan jag räkna på en hand i princip.
Jag känner mig ensam, men jag vet själv att jag valt det delvis själv eftersom jag har blivit kräsen med vilka jag umgås med. Supa helvete och ragga skanks går inte hem hos mig. Jag bryr mig inte ett skit om att din senaste mobil för 5000 spänn kan dansa och berätta fylleskämt samtidigt.
Jag vill inte ha "party-kompisar" som generellt sett är aseholes…jag vill ha ödmjuka vänner som tänker sunt, vill något med livet, som inte behandlar andra som levande papperskorgar.
Gillar det T-Johan sa om sociala nätverk, kontakter/vänner går säkert att hitta på föreningar av olika slag. Funderar själv på vilken typ av förening jag vill gå med i. Lustigt att du sa ridklubb T-Johan, haha, det finns nog snälla människor där också ;)
"Lustigt att du sa ridklubb T-Johan, haha, det finns nog snälla människor där också"
Ja, jag har en dotter som är utbildad och diplomerda "ridinstruktör".
Nu ska jag säga, att jag vet mycket lite om hästar, men en sak är
helt klart. Om man vill utveckla ledarskaps egenskaper och social
kompetens är "ridklubben" och "ridskolan" minst lika bra som den
gamla "värnplikten".
Det som jag tror, bara tror allså, du har sett är samma som jag.
Tjejjerna är helt koncetrerade på de dom ska göra, tex på sin ridning.
Det är just detta som ger dom "ledar egenskaperna".
"…jag vill ha ödmjuka vänner som tänker sunt, vill något med livet, som inte behandlar andra som levande papperskorgar."
Besök Jehovas Vittnens Rikets Sal där du bor. Välj en dag då det
är en "Föreläsning". Där finns människor som "tänker sunt" och med
ödmjukhet behandlar andra värdighet. Var gärna på plats en 15
minuter innan. Jag lovar dig att Du kommer inte ångra Dig, för det
är en upplevelse oavsett om man tror på Bibeln erre inte.
Du ska veta att "dom" är sociala, utåtriktade och uppriktigt
intresserade av andra männinskor.
Se det hela som ett "Studiebesök".
"…party-kompisar….", "….senaste mobil för 5000 spänn…. "
Titta på reklamen. Vad slags liv vill reklamen att vi ska leva?
Lycka är det samma som att konsumera.
Unga människors naturliga intresse av socisla kontakter är
det som exponeras, givet vis. För det är unga som har den
största köpkraften.
Ehm..Jehovas Vittnen ja..jag tror jag står över.
För mig hjälpte det att volontärarbeta för ett tag sen. Nu har jag lagt det på hyllan för tiden och orken saknas, men jag önskar egentligen att jag kunde göra det igen. Då gällde det hundar, men kanske jag ska söka mig till något annat nästa gång. Det viktigaste är väl att man själv är intresserad, så man hittar folk med liknande intressen.
#6 Haha ja jag hade nog också hållt mig undan. Utomlands samlas som vanligt de hitflyttade svenskarna på svenska kyrkan, men inte ens den vill jag närma mig.
Jag vet inte riktigt hur man ska träffa folk. De senaste pojkvännerna har jag träffat via jobb eller gemensamma kompisar, varken via dejtingsidor eller på krogen. Fast jag har ju hört om folk som lyckats med båda.
För mig är Facebook ett utomordentligt ställe att hålla kontakten med familj och vänner på andra sidan av Europa. Och det är ju tyvärr så att mycket händer på Facebook numera. Jag får inbjudan till fester i Stockholm som jag ju inte kommer kunna åka till, men det är hjärtvärmande att veta att kompisar fortfarande tänker på mig där hemma. Då tänker jag att om jag inte varit på Facebook hade jag nog inte fått den inbjudan och inte vetat om att festen var överhuvudtaget.
Tyvärr är det nog så att man riskerar att missa saker om man inte är där medan alla vännerna är det. Sen har jag blivit ännu närmare vän med vissa genom Facebook pga diskussioner som följer några statusmeddelanden. Inte för att man måste vara med på Facebook. För mig funkar det, men det är ju olika för alla.
Ja, i ditt fall så förstår jag att det är ett bra ställe att hålla ihop ditt sociala nätverk när du bor utomlands dessutom. Jag ska inte vara för negativ gällande FB. Använder man det på ett bra sätt som du verkar göra så är det en resurs helt klart. Jag har inget större nöje utav det nu eftersom nästan ingen i min familj/släkt förutom en har facebook, och som jag pratar med. I övrigt är det gamla klasskompisar/arbetskollegor, kontakter sen förut mest.
Mitt välmående som inte är på topp, gör ju att jag ser extra negativt på det som kan kännas ytligt i mina ögon.
Efter 1 år utan träning så har jag tagit upp det igen och börjat gå på gym regelbundet. Det känns bra att ta ut sig några gånger i veckan, jag blir lugnare av det.
Snygga tjejer dyker ju upp där titt som tätt. Men att börja prata med tjejer på ett gym..är det creepy? "Jahaa..går du hit ofta eller?" ;)

"Ehm..Jehovas Vittnen ja..jag tror jag står över."
Ja vist man gör som man vill givet vis.
Volontär arbete sin det mycket att säga om.
Politiker vill se mer av "volontärer" i vårt samhälle.
Framför allt inom den kumunala verksamheten,
kultur, social, utbildning osv.
Annars ha vi andra organisationer typ, religösa,
militära, folkbildningen/föreningsliv och humanitära
både lokalt och intermationellt.
Ni måste förstå att "volentär arbete" är ofta en mycket
"tungt argument" i en CV. Tex att arbeta som kopral i
Frälsningarmen eller Hemvärnet under ett antal år.
På köpet får man en "personlig referens" som kan styrka
en sociala kopitens.
Man kan ju välja men man får inte ha fördommar eller
vara rädd för "grannen". Men att stå för en "udda" åsikt
och samtidigt visa att man kan respektera andras åsikt
är en styrka och ett "signum" för social kompitens.
Jag måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad när jag började hjälpa till i ett par kyrkliga aktiviteter på den lilla orten där jag bor. Jag är inte kristen, jag har en helt annan tro, men kyrkan driver mycket av frivilligarbetet här. Bibliotek, föräldraträffar, bokklubb, föreläsningskvällar, marknader ja allt utom fotbollsklubben drivs av kyrkan.
Jag var väldigt öppen med att jag inte var kristen men det visade sig att hälften av mina "medarbetare" inte heller var kristna. Men som jag så ville de lära känna annat folk och göra något positivt för byn. Har fått ett par mycket trevliga nya bekanta.
Jag kan bara instämma med förgående talare. Man måste ha kommit en bit så man kan hantera sina fördomar, eller mer exakt förutfattade meningar. Vad vet vi om hinduer, budister muslimer Wiccan och tex Jehovas Vittnen Jag vågar nog påstå att det är ganska lite. Och de vi tror oss veta är sådant vi hört andra säga utan kolla hur sant det är. Orsaken till att jag skriver som ovan är att jag har elever med dessa olika religioner. Man blir bara förvånad över hur lite man egentligen vet. Sen var detta med volotär arbete. Det är precis som LinaLj skriver. Och detta blir allt vanligare även i större orter. Personal kostar pengar. Och politiker vill att "samhälls service" ska skötas av "volontärer". Tror om ni vill men dom som har den bäst fungerande organisationer för volontär arbete är religösa organimsatioer. Sen finns det undatag typ Lions Club och liknande. Om man är inställd på att göra ett jobb som volontär, kommer man att finna när man är klar, att man utvecklats som "medmänniska" och har en tung post i sitt CV. Och givet vis som LinaLj skriver några nya vänner. (hoppas inte tråden spårar ur bara med volontär snacket)
Jag har tyvärr bara negativa, och flera stycken, erfarenheter av den kristna religionen. Så helst håller jag mig borta. Jag gillar dock islam och jobbar för en hinduisk hjälporganisation så vissa religioner funkar jag bra med. Men helst umgås jag med folk fritt från religioner. Alla är vi olika :) Välgörenhet är utmärkt, jag har jobbat en del med hundar och det var fantastiskt, jag fick många nya vänner. #8 Det kan nog funka att prata med tjejer på gymmet, men helst inte med den öppningsfrasen ;) Du kan ju testa att hålla ögonen öppna efter nån som behöver hjälp eller börja prata i väntan på maskiner. Då märker du kanske om de vill prata vidare eller inte.
#10 Ja, aktiviteter genom kyrkan ser jag inget fel i alls, det finns säkert många trevliga människor att upptäcka där. Fina människor finns inom de flesta religioner, jag bryr mig inte så mycket om det.
#11 Det är just Jehovas Vittnen som exempel, som känns lite för "extrema" i sin tro för min smak. Varje gång jag pratat med ett Jehovas vittne så upplevde jag de personerna som lite påträngande, och de ville gärna "pracka på" sin tro på mig omgående.
Jag är agnostiker själv och tror inte på något specifikt. Respekt och välvilja för andra människor är det jag försöker tillämpa. Det behövs ingen religion för det.
#12 Den öppningsfrasen var ingen höjdare alltså?…dammit ;) Jag är rätt blyg så jag får ta mod till mig om jag ska börja prata med tjejer på ett gym bara sådär, men som du sa, man slår till när dom behöver hjälp med något..mohaha.. :) Jag har hittat en "vän-förening" på nätet nu två mil från mig ca, så ska ringa och kolla upp den. De träffas en gång i veckan och bowlar, spelar biljard och annat verkar det som, låter bra.
Hur är det med dig då Snuggleface? Ensammen? Vad har du för intressen? Kanske kan hjälpa dig i en riktning att tänka på vad du gillar att göra för att hitta en passande förening t.ex.
#13: Jag kan hålla med dig om just Jehovas vittnen. Men det är för att de anser att spridningen av kristendomen är en så pass viktig del av deras religion att många blir överdrivet ivriga.
Ja det kan nog vara så. Men det är säkert svårt med "balans",
Du vet det där "lagom".
Men har jag förstått deras verksamhet rätt så får dom en
"kontinuerligt utbildning" i just konsten att undervisa.
Jag har en del material som som jag använder i undervisningen
från dom. Bla två brochyrer om skapelsen kontra evulutions-
teorin. Och en bok som beskriver olika religioner och hur dom
"hänger ihop". Det är faktist den enda boken, som jag sett, som
gör de.
Ni ska se eleverna när dom gör "stora ögon" för detta är något
nytt för dom. Budism och islam har ju ett ursprung någon stans.
Och som satt sina tydliga spår i deras "tillbedjan".