Hata jul
Fan vad jag hatar jul. Då måste man vara med familjen och få presenter man inte vill ha. Då ska man spela glad hela tiden. Nej, detta är den sista jul jag firar. Ska aldrig fira jul igen, julen är bara en besvikelse. Det värsta med jul är att man inte känner sig hemma någonstans. Man har inget hem längre. Bara att åka in i sin drömvärld igen och låtsas att allt är bra.
det du skriver är som taget ur mina tankar….F""k julen!!!!!!!!!!!!
Det du skrev var som om du tog orden ur munnen på mig. Precis så jag känner Ush me julen
What we think, We become
Men vad är julen för er egentligen? Julen ska ju vara en kristen högtid men är i dags läget mest till så att affärerna ska tjäna pengar. Varför hata julen? Sluta fira den bara. Radera den ur era liv om ni ändå inte tror på den och inte vill ha den. Strunta i att alla andra människor firar den, låt dem göra vad de vill och gör det som ni vill göra istället.
Ja, julen är värdelös. Fake smile och tråkiga presenter som inte betyder någonting. Så kommer dom som tycker om julen och sin familj och släkt och säger "julen som är så rolig, man får träffa alla i sin familj man längtat efter och äta god mat och få massa fina presenter". Jag säger bara fuck that.
3# sista gången jag "fira" jul i år. Ska aldrig fira jul igen
#3 Julen är en kristen högtid. och då affärerna känar pengar.
Men för mg är det ett brist på ord för att förolämpa människor som känner sig ensama utanför och bara HATAR ATT FÅ PRESENTER MAN inte ill ha av folk man IINTE vill träffa!
Hatar allt med julen. Jag har inget imot att jesus föddes då. Jag hatar inte honom är dock lite miss nöjd med att han inte hjälper mig tt må bättre. MEn det är själva jultiden, släkt träffen.
What we think, We become
#6 "är dock lite miss nöjd med att han inte hjälper mig tt må bättre." Grejen är att dom flesta inte vill leva som han lärde. Inte en på den tiden han själv levde och undervisa här på jorden. Dom religiösa ledarna/prästerna kalla han "hycklare". Det är lika i vår tid. För att kunna leva och må bra behöver vi kunskap. Det var den kunskapen som Jesus undervisade judarna om på den tiden. I vår tid finns hans undervisning nedtecknat i "evangelierna". Frågan är bara, hur många vill lära sig att leva som han lärde? Han lärde inte att man ska fila jul tex.
"Gud hjälper inte den som inte hjälper sig själv" Jesus dåd var en sak, kristendomen är en annan. Behöver jesus ens vara förknippad med kristendom, förknippad med julen? Svar nej.
Fast jag tycker det är en skev bild av julen ni har. Man måste inte vara glad. Man brukar vara det under perioden, visst, men det är inget måste.
Vissa gillar ju att träffa sin släkt. Därav blir det roligt att göra det. Det blir väldigt trångsynt att bara försöka se en sida av det.
Och Qimsid, julen är inte från början en kristen högtid. Långt i från. Man firade vintersolståndet - den 21:a - från början.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#9 Julen är en kristen högtid. Man firar kristus födelse den 25:e December, inte den 21:a, att man firade vintersolståndet är en helt annan tradition liksom man firar nyår den 1 Januari. Bara för att något inträffar samma månad har det ingen koppling.
Tomten kommer utav den givmilda biskopen S:t Nicholas av Myra för den ortodoxa kyrkan.
#10 Granen är inte kristen. Julklappar är inte kristet. Julbord är definitivt inte kristet. Att dom flyttade det några dagar är ju bevis.
Tomten i sverige är en blandning mellan sankt claus och våra orginal tomtar som finns inom svensk mytologi sen mycket längre.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#11 julen är en kristen tradition. Håller fast vid det, har genom hela mitt liv lärt mig de kristna traditionerna och i skolan tvingade dem oss till kyrkan för att tala om gud och jesus.
#12 Betyder inte att den kommer där i från vet du. Jag har genom min jul nu inte hört ordet "Gud" eller "Jesus". Kristendomen har fått sin vilja igenom med dig då, att tro att tradtionen är kristen när den inte är det.
Och spelar ingen roll vad du tycker att julen är. Den är inte kristen från början, så det är bara.
-Stephen Hawking
#13 Tycker det vore bättre om man firade vintersolståndet. Kristendomen har inte fått sin vilja genom med mig eftersom jag inte firar jul och inte vill ha med den att göra. Men alla människor i min krets firar jul och förknippar den med jesus och kristendomen. Jag själv tillhör mera pagan/panteist hållet.
Numera anser jag julen som en ursäkt för affärerna att sälja grymt mycket av sina onödiga prylar och tjäna storkåvorna.
Det är inget som jag vill fira.
13# http://www.anus.com/tribes/snus/nihilism/artiklar/tyr/jul/
missförstå mig inte, den här historian är mycket finare än kristendomens prägel på julen.
#14 Jag själv firar inte jul pga kristendomen alls. Jag firar den för jag tycker det är mysigt, helt enkelt. Tar alltså själva traditionen, handlingarna och så och slitar ur religionen ur det.
Fast ge gåvor till människor är väl bra?
#15 Jo, åt det hållet. Bra länk.
Glädjen kan ju lika gärna komma från att man är påväg från mörkret istället för kristus skiten.
-Stephen Hawking
#16 ge gåvor är snällt, men julen gör det alltför materialistiskt och många köper dem bara för att de känner sig tvingade att ge dem, inte för att de verkligen vill. Jag tycker bara om att ge gåvor när de är behövda, och jag tycker bara om att få gåvor som jag verkligen behöver och har nytta av!
Att ge något symboliskt som har en mening för personen själv är något jag också uppskattar. Det behöver inte ens vara något dyrt, det kan vara något hemmatillverkat. så länge det finns en tanke bakom!
#17 Då gör dom ju fel:p Visst har du en sund inställning till det.
-Stephen Hawking
Historiskt så var Kristendommen, efter Jesu död och fram till 100vt en "ren" kristendom. Man fira ingen jul eller födelsedagar. Tog inte det i dåtiden politik och krig. Man hade ingen "prästklass" eller kyrkor. Man sträva ärligt att leva som Jesus lärde, älska sin nästa som sig själv. De vi ser som "kristendom" idag är rester av det som hände på 300 talet vt. Då kejsar Constanin i Rom gjorde "kristendomen" till stadsreligon. I och med de var alla rommerska medborgare "kristna". Det är nu man inför/överför en mängd tradisioner och filofofier som var vanliga i dåtidens Romarrike. Att Kristendommen blev en stads- religon innebar att prästerna fick mer makt.
Akta så att det inte blir alltför OT. 
#20 Men vi närmar oss ju månen:o
-Stephen Hawking
#20 Tycker faktiskt inte det är så off topic, kristendomen tillhör ju julen och vi försöker komma fram till varför man hatar julen.
Felicia sa bara "akta så det…….". Och vist ska vi de, självklart. Men tyvärr är det all för många som inte ser kopplingen mellan judendom, första århundradets kristna och vår tids kristendom. Och hur julfirandet togs över av kristen- domen. Jag ska säga att det är ganska sunt att reagera som TS gör.
#22 Ja bara det är ok för TS att ni diskuterar vidare om det så. 
Wizzyaw
Det är lättare att släppa "tradisionerna" om man har bakgrunden
till dom kar för sig.
Jag hitta lite på jw.org som jag tycker är tillförlitligt och bra.
Men du ska veta att det krävs mod att bryta traditioner och gå
sin egen väg.
Bakgrunden till julens traditioner
- Att fira Jesu födelsedag: I The World Book Encyclopedia sägs det: ”De första kristna firade inte hans [Jesu] födelse, eftersom de betraktade firandet av någons födelse som en hednisk sed.” Och i Nationalencyklopedin sägs det: ”Att högtidlighålla födelsedagar har inom kyrkan uppfattats som en hednisk och gudlös sedvänja … Först vid 300-talets mitt började man i det kristna Rom fira Jesu födelse.”
- Den 25 december: Jesus föddes inte vid julen. Kyrkoledare valde troligen det här datumet för att det skulle sammanfalla med hedniska högtider som hölls vid eller omkring vintersolståndet.
- Att festa och ge presenter: I The Encyclopedia Americana sägs det: ”Saturnalierna, en romersk högtid som firades i mitten av december, utgjorde mönster för många av julens uppsluppna traditioner. Från detta firande kommer till exempel det i detalj planerade festandet, presenterna och seden att ha levande ljus.” Och Nationalencyklopedin säger att saturnalierna var en ”högtid åt guden Saturnus, firad 17 december. Till inslagen hörde utbyte av presenter … Högtidens fortlevande in på 400-talet e.Kr. kan ha bidragit till julfirandets utformning.”
- Jultomten: Många menar att myten om jultomten (på engelska Santa Claus) kan härledas till Sankt Nikolaus, ärkebiskop av Myra i Mindre Asien, nu Turkiet. ”Så gott som allt som står skrivet om Sankt Nikolaus baserar sig på legender”, sägs det i The Christmas Encyclopedia. Den svenska jultomten har även kopplingar till den nordiska folktron, där man trodde att ett övernaturligt väsen, en tomte, bodde på gården och tog hand om den.
- Misteln: I Nationalencyklopedin sägs det om misteln: ”Den spelade en viktig roll i de keltiska folkens religiösa riter … Att mistlar ofta hängts upp i dörrar, särskilt vid jul, kan vara ett minne av att den ansågs hålla häxor och spöken borta.”
- Julgranen: ”Träddyrkan, som var vanligt förekommande bland hedningarna i Europa, levde kvar efter deras omvändelse till kristendomen i form av den skandinaviska sedvänjan att smycka huset och ladugården med vintergröna växter vid nyår för att skrämma bort Djävulen samt att sätta upp ett träd åt fåglarna vid julen; den levde vidare i seden … att sätta en julgran vid ingången eller inne i huset under midvinterfirandet.” (Encyclopædia Britannica)