Goddag 9/12
Vad har ni för er idag? Jag tog en lång sovmorgon till 1020 och sen har jag varit ute på promenad. Stannade vid minilivs och köpte mig en flaska julmust. Nu ligger jag i sängen och vilar.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Hej!
Vi tog en ordentlig sovmorgon idag och sen gick jag och hunden iväg till Djurmagazinet. Tanken var att vi skulle köpa nya hundbäddar, men leveransen var försenad så det får köpas om några dagar istället. Passade på att köpa rejält med mat när vi ändå var där.
Sen fixade jag en stor frukost och nu ligger vi på soffan och myser :)
Hej på Er båda! Näää ingen sovmorgon här inte. Kl 10.30 samling med trion, "stämt o klart". Repetitionen gick bra så det var bara att gå hem glad o nöjd. På med potatis, värma lammsteken, göra sås av skyn. Och nu ligger jag på sängen med mobilen och "slappar". Vi väntar busväder från väst. Snö och blåst. Snön har börjat med vinden väntas öka under morgondagen, USCH OCH FY.
Tja den lär vi på Åland få om några dagar då.
Har massor att göra denna vecka. Alltid något varje dag.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
*Dubbelpost*
Var rädda om varandra
Gokväll på Er nja go eftermiddag kanske.
.
Här blåser lite men ingen mer snö ännu. Skönt.
Idag har jag först varit på en liten lokal julmarknad.. Sen har jag bakar kolakakor o Makalösa. . Blev sugen på att baka lite.
Lite julmusik på Spotify.
Nu slappas här. Ha en skön kväll
Var rädda om varandra
Godkväll på er!
Jag vaknade vid tio imorse, då gav jag Iva mat och gick ut med henne, sen gick jag och la mig igen och vaknade vid 1. Nu har jag varit ute och gjort massa ärenden, så nu är de flesta julklapparna klara iallafall! Jätteskönt 
#2 Skönt att det gick bra Tommy!
#5 Låter trevligt med julmarknad, är ganska kul att gå och titta vad som finns där. Men brukar bli ganska kallt haha xd Hade också tänkt baka idag, vaniljbullar blir det!
Ha en trevlig kväll allihop!
Det värsta som kan hända är att vattnet och elen bryts. Då kommer vi ingen stans. Utan vatten att dricka klarar vi inte så många dygn. Utan el kan vi klara oss lite längre. Men när vattnet i "vattentornet" är slut står vi där. Jag fick rekommendationen att ha vatten på flaska som ska räcka tre dagar och batterier till ficklampan. Lite mat på konserv har jag också. Vår tids busväder är inte helt harmlösa. Se som det blev i Stockholm senast. Södra stan var strömlöst i många timmar. Det som skrämmer mig mest är att samhället får alt sämre resurser att hjälpa sina medborgare. Det är för dyrt att ha en Effektiv snöröjning i beredskap t.ex.
#7 Så sant, så sant..
#7 T-Johan
Ja vi har blivit så otroligt sårbara genom "moderniteterna. Jag gillar det inte. jag gillar heller inte människors "aningslöshet" (om man skall vara snäll och inte nämna det vid dess rätta namn - du…t.). Jag blir rent förb….d på politiker och samhälls"utvecklare" som springer som lämlar - rätt ut för stupet - utan att ifrågasätta, tänka till, innan de genom sina beslut som sätter oss alla i skiten om det "hettar till".
Terrorister eller snöoväder som slår ut elen några dagar och de flesta är helt hjälplösa. Hur många har en batteriradio och ett campingkök till hands eller ens en vanlig väggansluten telefon. Mobilerna, digitaltelefon, dator/tv/radio kan man ju bara glömma utan el för drift/laddning. Dessvärre tror jag stadsbor riskerar att råka värre ut då vi på landsbyggden ofta är tvugna att gardera oss för att vi ofta har mindre problem med elleveranserna även i vardagslag.
Rent vatten är inte heller säkert vi får om pumpar och reningsverk slås ut vid längre elavbrott. Värme, tja har man "ditekt" eldstad och mycket torr ved klarar man sig ett tag men behöver man ha en cirkulationspump igång i t.ex. en panna så går det inte att elda utan el som driver pumpen, då kokar pannan.
Jag skulle önska att det påtalades mer att vi alla måste försöka vara förberedda på hur vi skall göra för att klara oss på bästa möljiga sätt om det krisar. Säkert inte lätt, inte ens i min egen fam. har jag fått gehör för köp av ett mindre reservkraftverk. Kostar några tusenlappar men kan vara guld värt. Dumsnålt och jag håller tummarna att jag slipper ångra att jag inte bråkade mer om det.
Jag tror att min man faktiskt är säker på att jag fixar det ändå och visst, vi har två "direktverkande" eldstäder, campingkök med bränsle, batteriradio, ficklampor, väggfast telefon, flaskvatten och bäck i skogen bakom huset. Han är nog lite bortskämdmed en handlingskraftig fru min kära gubbe. ;-)
Även en brunn på tre, fyra ringar, bor på en åder så det bör räcka, har alltid stått på min önskelista. Både för trädgårdsbruk och trygghet men en spade har jag iaf., får väl gå ut o. gräva i värsta fall om bäcken i skogen sinar.
Ha en härlig kväll T-johan och alla andra medans ni funderar lite på vad som kan hjälpa er om det kniper. Bättre vara förberedd så gott man kan med, som minst, en handlingsplan.