Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettensamhet
Läst 1563 ggr
Kalendula
1

Min ensamhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju själv gått igenom en hel del konstiga förhållnaden i mitt liv, med missbrukare av olika slag. Jag hade ju aldrig varit riktigt ensam, bara tagit hand om killarna, servat o skött om hus o hem. Så att bli ensam var skitjobbigt i början, men nu, efter 5 år av ensamhet, så känner jag mig lite mer vän med min ensamhet. Fast skulle vilja ha den där killen som vill umgås o vara med mig för den

ja är, o inte någon han tror att jag är. O det tar ju tid, för han får ju lära känna mig då genom att prata med mig o jag med honom. 

Det som jag tycker är svårt med ensamheten, är att inte få den hjälp jag så väl behöver, o att få mitt känslomässiga behov tillgodosett. Å andra sidan så är det inte många som förstår det där med min sjukdom som jag är född med, varför jag kan behöva hjälp ibland. Å inte många är det som förstår sig på det där med känslomässigt behov heller. Så för mig är det som att tjata o prata med folk som inte hör eller ser, eller ens vill förstå.

Men, jag försöker att leva o vara ensam, fast att det många gånger är svårt. Ibland knäcker jag mig totalt. Å då kan det bli över en sån enkel grej att jag inte fixar tex. att dammsuga, för att jag just då vill dammsuga, för att det behövs. Tänker då ofta på vad skönt det hade varit att få hjälp att dammsuga lite, men inser snabbt att jag får väl dammsuga någon annan dag då, när jag kan. Jag ska fan inte vara beroende av andra människor, jag kan ju för sjutton själv. Så, när jag ibland ändå får eller blir erbjuden hjälp. Då känns det väldigt svårt att inte kunna göra det själv-

Å andra sidan undrar jag: Hur många människor klarar sig egentligen själva, hur många orkar egentligen vara ensamma i längden? Hur många männskor klarar av att inte få sitt känslomässiga behov tillgodset? Inte många klarar det i längden. För man blir väldigt ledsen, ibland oerhört deprimerad, man känner sig bortglömd, undanknuffad. O till o med ibland som en andra klassens medborgare, som folk inte har tid till.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[T-Johan]
2

"Hur många människor klarar sig egentligen själva, hur många orkar egentligen vara ensamma i längden? Hur många männskor klarar av att inte få sitt känslomässiga behov tillgodset? Inte många klarar det i längden." Bra frågor! Det vi vet är att några procent tar livet av sig. Ytterligare några procent hamnar i "vård-apparaten". Merparten lever som "goda sammhälls-medborgare" men får sin personlighet förstörd eller förändrad.

Kalendula
1

O jag har inte hamnat någonstans av dom exeplen du ger. Jag har klarat mig bra från dem. Jag insåg nämligen att ingen kan ta mig ifrån mig själv, mer än jag själv.

Så därför är jag bara jag Skrattande

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[T-Johan]
1

"…..konstiga förhållnaden i mitt liv, med missbrukare av olika slag". Jag har inte me det att göra, jag vet de, och respekterar Dig om Du inte vill svara på min fråga. Men jag undrar hur Du ser på detta att "ha förhållanden med missbrukare"? Varför "missbrukare"? Varför inte en vanlig "knegare"? Känner Du Dig ovärdig en vanlig Svensson?

Kalendula
1

T-Johan,Jag svarar gärna på frågan men låt mig vända på din fråga och fråga: Varför har dessa missbrukare dragits till mig? jag har ju inte dragits till dom från början.

Sedan lite fakta om missbrukare. Det är bara 5% av missbrukarna som syns utåt som tex a-lagare, uteliggare etc. Dom andra 95 % en är vanliga svensons, knegare med jobb, familj, förhållanden, barn, väbskapskrets etc.

Dom behöver nämligen ha sitt jobb för att försörja sitt missbruk.

[T-Johan]
2

Jag är införstådd i Ditt resonemang. Jag är ingen expert på missbrukare. Men dom som alla andra "känner väl på sig" i vilket sällskap dom kan få acceptens. Elever med den bakgrunden trivs inte i mitt sällskap till exempel (på gott och ont). Studier och missbruk hör inte ihop och på skolan har vi "0-tolerans". Dom känner sig mycket obekväma i vår skolmiljö.

Kalendula
1

En missbrukare är expert på att manipulera sin omgivning, så även om 0-tollerans finns, så kan dom slingra sig ur det med. Missbrukare finns överallt, i vilka samhällsgrupper som helst, dom kan vilken jobb som helst…

Ju mer obekvämt man gör det för dem, ju mer slingrande o manipulativa blir dom… allt för att behålla sitt missbruk.

[T-Johan]
1

"En missbrukare är expert på att manipulera sin omgivning,…."

Och försöker gärna spela ut lärarna mot varandar.  Näää……

vi har 100 koll på eleverna i den klassen. Och vi är inte omtyckta

utan beskylls ofta för att vara "orsak" till deras missbruk, "vi förstår

inte dom".

Men samhället har sina regler som alla förväntas följa och socialen

är senhårda; "ingen skola, inga bidrag".

Kalendula
1

Jag har inte skrivit något om att en missbrukare försöker att spela ut lärare mot varandra.

Självklart beskylles andra för en missbrukares missbruk, det är ju en av dessa delar som gör att missbrukaren har en ursäkt att forsätta att missbruka, lika så när dom säger att dom inte får förståelse. Det är också en ursäkt att fortsätta att missruka. En missbrukare vill gärna att man tycker synd om dem

Du kan inte säga att alla förväntas att följa samhällets regler, för en missbrukare är det enkelt att på skina att han följer reeglerna. Prover går att manipulera om man inte överraskar dem med prover, där dom inte är förberedda inför att ta prover.

Å andra sidan så handlar ju inte tråden om missbruk heller… Utan mer om att det kan gå att bli vän med sin ensamhet, även om det ibland kan vara nog så svårt.

indra-bus
3

Hur kan ni ha 100% Koll på eleverna i en klass?? De kan inte ens experter på miss bruk.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

PiganX
1

Hej Lotta, kul att se dig på sajten även om din tråd var mindre rolig att läsa (inget ont menat).

Jag tycker att du är väldigt stark som kämpar på, trots din sjukdom och trots ensamheten. Hur bor du? Jobbar du med något? Har du ingen att ta kontakt med?

Har du funderat på att gå med i någon förening/klubb eller så, kollat vad det finns för alternativ? Då menar jag inte att man måste motionera eller så, utan mera komma ut ibland och träffa andra människor i liknande situationer.

Du har haft en jobbig bakgrund, men jag är glad att du kämpar på. Jag sänder dig massor av styrkekramar. Kyss

#7 Hur menar du med 100% koll?

Kalendula
1

Tack felicia.

Nja, det handlar inte för mig om att gå med i föreningsliv eller klubbar. För där brukar det vara grupper som man har svårt för att ta sig in i. Där är ju inte den egentliga vänskapen som man söker, utan bara ett gemensamt intresse.

Jag är permanent sjukskriven, bor i lägenhet precis innan skogen börjar.

Vänner har jag fått genom dessa år jag har levt ensam, jag har hellre några bra vänner än en massa ytliga som ändå inte har tid. Sedan så har jag ju min familj.

Jag tror att indra-bus menar att man kan inte kolla o kontrollera en missbrukare, speciellt om det är på en skola eller tex. arbete. Nu svarade jag för dig indra-bus, ber om ursäkt för det o hoppas att du inte tar illa upp Skrattande

PiganX
1

#11 Jaha, jag tänkte att det kanske kunde hjälpa lite, att komma ut och träffa människor och så. Och visst kan det ju vara svårt att komma in i gemenskapen i början, så är det ju överallt. På arbetsplatser, skolor och liknande. Men nånstans måste man ju börja, och vem vet? Du kanske kan träffa någon som vill samma som du, som du trivs med. (Bli bra vän med)

Men självklart behöver de flesta en riktig vän. Och jag håller med dig, hellre några få nära vänner, än en hel drös med ytliga vänner. Och skönt att du har din familj iallafall.

Det jag menar iallafall är att man måste börja någonstans.. Och man kan nog aldrig veta i förväg var man kommer träffa någon. Glad

Kalendula
1

För mig handlar inte mitt inlägg om att träffa någon, jag har det rätt bra. O föreningslivet är det sista jag skulle söka mig till. Åker hellre till lidl o handlar o pratar med folk i kön till kassan Skrattande

[T-Johan]
1

Nä det var inte min avsikt att hoppa på dig ang missbrukare. Jag blev bara nyfiken på hur du resonerar när du skriver om förhållande med missbrukare i flertal. När du skriver att du inte dras till dom utan dom till dig, blir man än mer intresserad av att få ta del av dina tankar kring det. Sen detta med 100 koll. Jo vi har det. Förklaringen är enkel, myndigheter ställer krav på elever. Vi ser till att eleven svarar upp mot kraven. Det kan vara så enkelt som att komma i tid, att inte somna på lektionen. Det lät väl enkelt?!?! Vi har en klass med missbrukare, en annan med elever med fotbojja. Matte svenska engelska läser dom på olika nivåer. Kul i allt elände är att några faktisk vill lära sig.

indra-bus
3

Nu får du ursäkta mig men de är väldigt naivt o tro att inte en missbrukare kan lura både myndigheter o lärare.

De kommer in droger på säkerhets fägelser. Man kan sköta både tider o annat o ändå missbruka. Alla sitter inte på bänken på stan.

Kalendula
1

Precis indra bus, det är ju i dessa samanhang som dom verkligen kan visa vad dom går för vad gäller att manipulera myndigheter, skola, lärare, jobbet, chefen. Det är ju liksom inte bara den närmaste familjen som är drabbad av en missbrukare. Missbrukaren utnyttjar ju hela samhället o dess funktioner. Allt för att missbruka. Många missbrukare går ju uppehåll i sitt missbruk när dom har fått en dom o tex, blir satta i fängelse, eller måste få behandling. Men när straffet är klart, vad det än m vara för straff så går dom tillbaka till sina gamla mönster i missbruket.

Så jag tycker också allt at T-Johan är väldigt naiv o till o med blåögd som tror att man kan ha 100 % koll på en missbrukare oavsett om den går i skolan eller har jobb, familj barn, vänner, etc.

Jo, jag känner mig inte påhoppas av dig T-Johan, jag förstår din nyfikenhet, så varför inte starta en ny tråd i ämnet i stället, så kan vi diskutera det där Flört

PiganX
1

#13 Lotta, då måste jag ha missförstått dig. Sorry! Glad

#14 Tommy, Undra om du kanske missuppfattat hur jag och Åsa menade? (Se; inlägg #9 & #10)

Man kan vara missbrukare och passa tider, gå i skolan, jobba etc. Man kan lura både myndigheterna och lärare/arbetskamrater. När ni är med eleverna 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan, har ni 100% koll på deras liv. Men när ni bara undervisar, så har ni bara koll på deras skolgång. Ni har inte full insyn i hur de lever och allt vad de gör på deras fritid, även om ni gärna vill tro det. Tyvärr.

Jag säger som #15, en missbrukare behöver inte sitta på en bänk i trasiga kläder och strunta i jobb och skola.

Och Lotta, bra idé med en ny tråd. Så slipper vi "sno" din tråd här. Glad

indra-bus
2

Sen för att somnna i skolan behöver man inte missbruka. De gjorde jag när jag var gravid, Pg av hormoner..

Kalendula
0

Felicia, jag gillar dig o missförståd kommer ju till för att man ska lösa dem Flört

O jag somnar pg.a min sjukdom, den gör mig innerligt trött o då somnar jag.

[T-Johan]
1

Jo det blev adeles förycket missbrukar snack. Jag var som sakt mest nyfiken på Kalendulas tankegång och kopplingen till ensamhet. Ert missbrukar resonemang köper jag. Vår uppgift är att undervisa och deras att komma till skolan, göra sina läxor. Vi stämmer av med berörda myndigheter det som dom förväntar av oss. Det är i skolan roll vi har 100 koll, inte ur ett fullständigt samhäls- perspektiv.

indra-bus
2

Vem gör vems läxor? Till vilket pris??

Kalendula
0

Hänvisar fortsatt diskussion om missbruk till missbrukstråden. Jag stänger ner kommenteringen helt.

Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer