Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettdagens-hälsningstråd
Läst 2112 ggr
PiganX
0

Fredag 24/8-12

Vaknade av ett mindre trevligt samtal imorse, men jag lyckades somna om och drömde massa fina drömmar fram till 2 då jag vaknade av mig själv. Jag mår ganska bra idag, ingen ångest (än så länge) och inga jobbiga tankar som återkommer.

Jag har tjatat hur länge som helst nu känns det som, om att börja träna. Men det blir aldrig av Skrikandes Ska köpa ett gymkort nu snart, och handla hem massa nyttig mat. För jag vet att det behövs, och då kanske jag får in mer rutiner i min vardag, vilket kan leda till att min ångest dämpas också.

Hur mår ni idag? Vad gör ni?

Trevlig helg! Kyss

[T-Johan]
0

Livet på skolan går vidare. Vi har testat elever i matte för att sedan plocka in dom i olika klasser. Helg handlat för jag är nojjig när det gäller mat. Kylskåpet ska knappt gå att stänga. Då är helgen räddad. Sen när jag kom hem somnade jag, poff. Och "knoppa" i tre timmar . Ångest är jobbigt! Jag undviker allt som skulle kunna trigga ångest. Men den strategin är väl Er bekant.

VilmaKristina
0

Jag har varit borta från skolan idag, illa mående, dyspepsi och ont i halsen. Jag har varit sjukt nervös inför skolan så dyspepsin tog tillfälle till akt och kom på mig. Lite eftervärk skulle jag gissa på.

Jag har spelat minecraft, starstable, lyssnat på musik bla One Direction och Valerie(mina favrotier nu) och jag har pratat med två av mina 3 bästavänner, lite blandat på dagen.

Jag skulle åkt till stallet idag efterskolan men som sagt har jag varit sjuk och är ganska arg över det Obestämd Hade gärna mockat skit och sopat dam.

Nu ska jag och min familj se på film och äta chips. Men för mig kallt vatten och halstabletter som tillbehör Glad

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

PiganX
0

#1 Tommy, vad är det för skola du arbetar på? (Jag kanske frågat förut, men mitt minne är inte det bästa).

Haha, då är vi två om att mat-nojja! Jag har handlat hem mat och massa gott, så nu kanske man överlever helgen Flört

Hur menar du att du gör när du undviker saker som triggar igång ångesten? För mig kommer den bara, ibland med gamla minnen och ibland helt utan anledning. Obestämd

#2 Jobbigt att du är sjuk, men åter igen.. Krya på dig! Kyss

Vad ska ni se på film, du och familjen? Jag ska nog också bädda ner mig framför tvn och se nån film, om en stund.
(Jag, pappersnäsdukarna och hostmedicinen alltså..)

dermot
0

Jag ska också börja träna och äta nyttigt! Får se hur det går, men de extra kilona vill jag ha väck i alla fall. Flört Hoppas det hjälper att dämpa ångesten! Kram

Har varit på mötet, eller mötena, blev två stycken idag! Gick väl hyfsat, förutom att vi blev lite irriterade på rektorn då han inte riktigt ville förstå vad vi menade…

Men annars helt OK, vi kom fram till att jag behöver en ny säng och ev. sömntabletter. Också såklart stolen… när den nu kommer.

Så jag, mamma och pappa svängde inom Sova och kollade och provade sängar. Hittade en som vi nog ska ha, beroende på om vi har möjlighet att betala den. 20,000:- skulle de ha för den. Men det får väl lösas.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

PiganX
0

#4 Åh, då är vi två om det. Då kan vi ju peppa varandra! Glad Vill också bli av med dom extra kilona.

Skönt att mötena gick bra iallafall, fattade han tillslut?

Skönt med en ny säng, de är ju dyra men det är alltid kul med en ny säng. Mysigt och skönt.

Kram!

dermot
0

#5 Ja, det låter super! Har du någon speciell kost/träningsplan som man kan göra hemma? Har inget gym här i närheten tyvärr..

Jag tror det, om inget annat får vi väl försöka igen!

Ja, det blev en tempurmadrass, gud så skön den är! Avbelastar HELT! Ah, vill ha den nu…

Kram

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

PiganX
0

#6 Nej, jag har ingen speciell plan. Jag har gjort mina försök att gå ner i vikt, men det har alltid slutat med att jag gett upp. Så nu ska jag försöka att bara sluta med allt socker, och all onyttig mat. (Jag är sockerberoende). Och så försöka äta lite nyttigare mat, med liite mindre portioner. Och så ska jag börja träna, gymma förhoppningsvis.

Jag vet inget speciellt bra sådär, men jag tror att du får upp en hel del resultat om du googlar på "träna hemma" eller liknande. Det finns iallafall en hel del övningar på nätet. Man kan alltid hoppa hopprep, jogga/promenera, eller göra andra övningar. Ska läsa mer om det. Glad

Åh, jag hade tempurmadrass förut, dom är såå sköna! Du kommer garanterat att älska din säng.

[T-Johan]
0

#3 Skolan är svår att beskriva med ett ord. På skolan undervisas bara "vuxenelever". Grundskola, gymnasieskola, vård och omsorg (med olika inriktning) samt särskild vuxen utbildning. Och så får jag inte glömma SFI. Min uppgift är att undervisa elever med "särskilda behov". Det som oftast är ett särskiljt behov är koncentrations svårigheter, orsakad av till exempel ADHD, AS listan kan göras lång. Skönt att jag inte är ensam matnojjig. För mig är det en trygghet att kylen är full till helgen. När jag lagar mat tar jag fram min kokbok från det militära och lagar 10 till 20 portioner. Det som blir över fryser jag in. Stackars trasselpiggelin, hoppas magen kommer i ordning så Du inte tappa för mycket i skolan. Det kommer bara surt efteråt.

PiganX
0

#8 Jaha, det låter som att ditt jobb är rätt intressant med andra ord. Utmaningar är kul. Glad Det ska inte vara "för enkelt".

[T-Johan]
0

Ja Felicia, det skänker en en inre tillfredsställelse att hjälpa andra människor. Och även se deras tacksamhet för att dom får personlig hjälp med sina studier. Grejjen är att jag säger åt dom "jag är här för Din skull, tala om hur du vill att vi ska jobba ihop". Många är bittra på grundskolans oförmåga. Och blir lite paffa av att dom får styra de jobb vi ska göra ihop. När det sedan går bra, glädjs vi till- sammans och gråter ihop när vi misslyckas. Sen tar vi nya tag.

PiganX
0

#10 Jag förstår precis hur du menar, eftersom jag känner samma tillfredsställelse när jag får chansen att hjälpa andra människor här på iFokus, så gott jag kan.

Jag är glad att det verkar finnas engagerade lärare därute, som dig. Jag har mött alltför många som inte brytt sig alls.

[T-Johan]
0

Fast egentligen är jag ingen lärare. Jag hamna på skolan på grund av att jag fick förtidspension. Men jag räknas till dom välutbildade i vårt samhälle. Och det ansågs lämpligt att jag undervisa andra på gymnasienivån. Paradoxen är att jag saknar slutbetyg från grundskolan. Fick "sparken " i 8:an. Omhändertogs för samhällsvård som 14 åring. Ibland frågar eleverna hur vissa lärare kan vara så engagerade och andra inte. Jag brukar svara att; tänk dig att gå här på skolan år ut och år in. Samma visa om och om igen. Samma problem varje terminstart, hur kul kan det vara? En del elever vill lära sig och andra bara sitter av tiden. I mitt och min kollega fall arbetar vi med en mycket liten grupp och på ett mycket personligt plan. I dom flesta fallen får eleven vara mycket öppen mot oss och berätta om sin bakgrund. Att berätta om sina perioder på psyket, diagnoser kräver ödmjukhet och att man litar på oss som lärare eller rättare sagt medmänniskor. Jag skulle önska att alla fick åtminstone någon gång få känna hur positivt det kan vara att få sitta på skolbänken och bli undervisade av en person som tycker om att undervisa. Och att elevens resultat är ett ömsesidigt resultat. Om eleven bit underkänd är också jag underkänd. Är du med Felicia?

PiganX
0

Ja, jag förstår hur du menar. Glad

[Ambrosia]
0

Till Felicia:

Här finns en bok som lär en hur man blir av med sitt sockerberonde:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172417269

Jag har inte läst den ännu. Men tänkte göra det så småningom, för jag är också sockerberonde.

Kramar från Lisa :)

[Ambrosia]
0

Till Felica:

Bitten Jonsson föreläser om att bli av med sitt sockerberonde.

http://www.youtube.com/watch?v=D5Uzj-7LuGw

Har inte sett hela. Men ska göra det sen.

Kram från Lisa :)

PiganX
0

Åh, tack för dina tips Lisa! Jag ska absolut kolla både videon och länken. Glad

[Ambrosia]
0

Jag har sett föreläsningen med Bitten Jonsson nu (om sockerberonde). Denv ar jätte bra.

Kram från Lisa :)

VilmaKristina
0

Mamma och jag såg Hungerspelen!

Läst alla böcker och tycker böckerna är bättre Obestämd Gillar inte att dom ändrade på en del saker. Sen är det nog bara jag men den var en viktig detalj jag störde mig riktigt mycket på, Katniss har svart hår i boken men i filmen har hon svart/brunt. Det har jag klagat mycket på här hemma Tungan ute

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

PiganX
0

#18 Ingen aning om vad det är för något. Förvånad

Men jag håller iallafall med om att det är lite irriterande när man läser böcker och sen ser filmen. För i böckerna är det ju oftast lite annorlunda, man känner mer känslor och får veta fler detaljer.