Hur får man vänner?
Hej! Hoppas att jag postar detta inlägg rätt.
Under hela mitt liv har jag varit väldigt, väldigt blyg och på senare år har det även utvecklats till social fobi.
Under 7:an och 8:an var jag ytterst sällan i skolan. Jag hade en sådan ångest över att gå dit att jag helt enkelt inte vågade. I slutet av 8:an erbjöds jag enskild undervisning (med några få elever som skulle närvara ibland.) .
Problemet var att min sociala fobi blev värre under denna… "isolering", jag umgicks inte med någon och träffade endast på någon jämnårig i enstaka fall. Har aldrig haft många vänner på samma gång, men tidigare hade jag i alla fall 1-2 stycken som jag kunde prata med, t.ex. Dessa har jag förlorat kontakten med helt och känner inte att jag vill ta upp den igen. Bl.a. därför att de inte behandlade mig särskilt väl.
Jag vill inte vara helt ensam, som jag är nu. För att jag har bokstavligt talat inga vänner. Min familj räknas inte.
Jag är dock ambivalent här… Jag har stort behov av att få vara ensam och mina erfarenheter säger mig att de flesta har svårt att förstå, och inte minst acceptera detta. Det kan verka som att jag är ointresserad, fastän det inte alls är så. Och det är otroligt jobbigt när man tvingas (för att jag kan ju inte säga nej, heller) till att umgås fast man helt enkelt inte orkar, t.ex. Är också oroligt att jag ska bli åsidosatt i relationen och tvingas till att göra saker jag inte vill..
Så min fråga är i stort sett, hur man får vänner och hur förklarar jag mitt behov av ensamtid för dem? Hur framför jag det på rätt sätt? Jag vill inte framstå som elak eller förmer på något sätt.
Sedan så vet jag faktiskt inte hur jag ska gå tillväga för att få vänner… Ehm. Läser gymnasiet på distans nu, vilket innebär att jag är helt ensam på dagarna. Det blir trist och enformigt. Var går man för att skaffa vänner? Och hur gör man? O_o' Det är som om jag har glömt bort det under min tid av ensamhet..
/Agnes
Jag tycker att du ska börja prata med människor runt dig, o om det blir mer än bara prat tex. vänskap, så ska du berätta om vad du har för värdingar kring ditt liv.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Gå med i någon klubb som har samma intressen som dig. Kan vara så att du hittar nya vänner genom klubben.
Jag håller med Kalendula. börja hälsa på folk i olika situationer. sådana du känner igen eller har känt tidigare osv kanske brata lite kort med grannarna och låt det utvecklas. efter att ni börjat hälsa kanske ni pratar lite osv…
Börja prata med människor som är i liknande eller samma situation som dig. Länkar dig en sida som du kan titta på om du vill.
http://www.sps.nu/html/socialfobi.html
Du går inte i terapi eller liknande för att jobba med din Sociala fobi?
På "Relationer i fokus" kan du söka efter vänner. kan vara bra att börja med mailkontakt. :)
Skicka ett pm till någon här du tycker verkar trevlig. det kan också utecklas till något.
Jag har kommit på en bra grej, varför inte sparra pengar o göra en bussresa genom Europa.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Tack för alla bra tips! :-) Jag ska försöka börja med att prata mer med släktingar och bekanta. Sedan till hösten funderar jag på att gå med i en klubb eller börja på någon kurs.
Och bussresan genom Europa var en superidé! :'D Jag har kollat upp lite på internet och ska förhoppningsvis kunna tågluffa genom Europa (eller USA, om jag får ihop såpas mycket pengar) om 1-2 år. ^^ Det är mitt mål i alla fall.
Jag tänker mig att jag ska lägga mer fokus vid mitt välmående och ta lite paus från studierna. Har ett enormt krav på mig själv och har äntligen insett att jag gör bättre ifrån när jag mår bra. Det är trots allt rätt självklart, egentligen.
Aja. Tack i alla fall. :')<3
#8 Det låter som en bra idé att börja med det. Hade ju varit bra om du hade velat börja med någon fysisk aktivitet, som exempelvis en bollsport eller ridning. Då skulle du samtidigt röra på dig vilket ofta gör att man blir lite positivare och känner sig fräschare, och samtidigt ökar du chansen för att träffa nya människor.
Jag är säker på att du kommer klara detta, och du har alltid vårat stöd! 
Vad är vänner egentligen? Det brukas beskrivas som sådana som vet allt om dig och ändå vill vara din kompis!
Jag har en hög med bekanta som jag umgås med, men jag tror inte jag skulle säga att mer än en av dem är en vän!
Vi blev kompisar för vi hade liknande intressen. Hade vi inte haft detta intresse hade vi aldrig träffats i denna affären och då heller aldrig blivit kompisar!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#10 Jag ror att du och jag har olika definition av vän kontra kompis? Jag kallar sådana man träffar då och då på stan eller var det nu är och hälsar och pratar en stund för vänner medan de man umgås med och gör saker ihop med för kompisar.
Men å ena sidan är en kompis alltid en vän men en vän är inte alltid en kompis… knepigt det där. för mig är bekanta detsamma som vänner, men lite mindre….