Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettensamhet
Läst 2253 ggr
[AshJ]
2

Att ta steget ut..

Jag bestämde mig för många år sedan att flytta till en ny stad för man hade mött någon. Relationen visade sig tyvärr vara allt annat än bra. Efter år av strul så tog man sig ur den relationen.

Sitter nu i en stad - där man inte känner någon alls. Och kommer inte ut speciellt mycket (av omständigheter som är svåra att påverka). Jag mötte en ny för ca ett år sedan. Dessvärre var inte vår relation heller sund. Så tog slutligen beslutet att nu behövde man vara på egen hand.

Nu är fallet så att man absolut inte har någon alls i denna stad man befinner sig i. Och är ganska långt från familj och vänner.

Jag har en lägenhet som är fantastisk. Aldrig varit så nöjd med en lägenhet som denna. Området. Och så vidare. Så den delen mår man bra över.

Fast är samtidigt bra sugen på att omlokalisera sig. Finna en ny stad, och börja om på nytt. Eller är det att fly från sina problem? Miljöombyte kan väl enligt mig också vara sunt och uppiggande. Fast är ganska säker på att man aldrig någonsin skulle få tillbaka lägenheten man nu bor i, om man väljer att bege sig. Och om man ångrar sig då?

Nu kan självklart ingen annan ta det beslutet. Men känner.. är ändå ensam där man är nu. Så i vilken stad man är ensam bör väl inte ha någon större betydelse. Fast frågan är ju, skulle ett miljöombyte pigga upp, eller skänka otrygghet och saknad efter den lägenhet och den miljö man är i för tillfället?

Har ni några egna erfarenhet angående detta? Jag är inte en speciellt impulsiv människa. Utan ser till för- och nackdelar så man inte gör några förhastade beslut. Fast angående detta är jag hemskt kluven.

En flytt kanske skulle fylla mig med ny energi, skulle kanske finna orken att möta nya människor. Men är också rädd att det skulle göra det motsatta. Att man som sagt skulle känna sig otrygg och malplacerad.

KimE
2

Jag tror inte en ny stad löser några problem. Har du några intressen där det går att söka sig tillföreningar eller grupper?

Om du har vänner och familj på hemorten så kanske du kan flytta tillbaks, men tiden står inte still så det blir på nytt även där.

LightAndShadow
1

Jag tror inte heller på flykt, såvida man inte vantrivs med både bostadsorten och själva bostaden. Det beror på ens personlighet och initiativförmåga.

Är man utåtriktad är det oftast inga problem att vare söka sig ut eller få kontakt med människor. Jag har en sådan vän som är supersocial och lärde känna fler människor på bara någon månad, när hon flyttade till samma stad som jag, än vad jag ens är i närheten av trots att jag bott här 10 år längre. Men jag är mer introvert och reserverad inför nya situationer och personer och då är det inte lätt. Sedan kan det finnas andra saker som begränsar ens handlingsutrymme också ex ekonomi, fysisk hälsa mm.

Men allmänna tips är att du skall odla dina intressen och engagera dig i dem utanför hemmet också om du kan, ex via kvällskurser och föreningar. Kontaktannonser har ju också blivit väldigt populärt och singelföreningar (de sistnämnda brukar hitta på mycket roligt och är absolut inte enbart ett forum för desperat raggande).

Själv har jag gått flera kurser och pluggat men inte fått några nya vänner genom det, på sin höjd ett par nya fb-kontakter men det beror ju som sagt på hur man är själv (min kompis som jag nämnde är te x väldigt bra på att gripa chanser, tacka ja till saker eller helt enkelt se till att ta telefonnummer och ta initiativ till vidare kontakt) och även på vilka människor man stöter på. Många deltagare har en annan livssituation med familj, eller så saknas personkemi. Det kan bero på mycket. Men jag antar att du inte skulle skriva här om du hade lätt för att ta kontakt med folk men kanske kan något av tipsen komma till användning eller så ett frö. Och även om man inte är den som själv tar kontakt med andra kan man försöka vara öppen för andra som tar initiativ till samtal osv.

Jag vill också lägga till att bara för att man är utåtriktad så är det ingen garanti för att ha bra relationer. Min kompis har länge varit singel och längtar efter en djupare relation. Visst träffar hon många men inga som det blir allvar med och är man för utåtriktad och tror gott om alla/ är naiv så blir ju inte heller alla de där kontakterna särskilt långlivade vare sig det gäller vänner eller partners. Men möjligheterna blir ju fler.

[AshJ]
1

Jag har ingen god relation med min hemort eller familj. Så att bege sig tillbaka dit är inget alternativ.

Fast som man nämnde, trivs fint i min nuvarande lägenhet. Med undantaget att mitt ex bor granne med mig och vi stöter ihop med varandra mer eller mindre hela tiden.

Må hända att flytt då är att fly. Men just i denna stad jag bor nu - är inte utbudet för aktiviteter nämnvärt stort. Åtminstone inte för de aktiviteter som intresserar mig.

Dock så finns det gott om dessa i den nya staden där jag fått möjlighet till lägenhet.

Fast här ligger väl problematiken i att jag INTE är utåtriktad alls. Jag är ganska tillbakadragen. Inte blyg. Men en ensamvarg.

Fast tänkte lite så, en ny stad, nya krafter. För tänkte verkligen, nu kan jag tänka mig att bege mig ut och möta nytt folk. Trots att man har lite utav ett "hinder" att göra detta. Å andra sidan vet man ju inte att om man ångrar sig när man väl begett sig.

Jaa.. Det är lite att tänka på.. Givetvis kan ju bara jag ta beslutet. Jag tänkte bara se om någon hade liknande erfarenheter. Så uppskattar era svar!

Kalendula
0

Följer tråden…

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[Kvinna63]
1

Hej! Jag tror nog inte heller du skall byta stad ännu,ge detta mer tid!Du trivs ju i läg..sen är det ju så ibland när någon relation tar slut om det inte varit bra..så blir det att man helst inte vill möta den ene om man nu bor så nära.. men det är ju inte större problem ändå om inte den ene stör man möts och kanske säger Hej! Tråkigt att du haft sån otur med tjejer..men jag kan säga att det ger bra erfarenhet en dag står hon där drömmkvinnan:) men låt det ta tid var kräsen he he..Och det där med vänner kommer med tiden men det gäller att  själv vara aktiv du verka ju vara social..Lycka till :)